• Anonym (TS)

Ok att 8-åring går ut själv till lekplats utanför?

Hon har en klasskompis som bor nära och ibland när hon ser henne ute (och ibland annars också) vill hon gå ut och leka. Nu senaste tiden har hon börjat få gå ut ett tag själv. 

Man ser lekplatsen från fönstret och balkongen , den är typ 30 m bort och vi bor på första våningen så jag hör om hon skulle ropa också och hon hör om jag ropar (har fönstret och balkongdörren öppen). Och så får hon ställa upp porten. 
    Har lite koll men sitter inte och tittar hela tiden, har en 2-åring också. Det är inga bilvägar , bara att det kan köra nån bil fram till porten nån enstaka gång men långsamt då såklart. 

Hon har ingen telefon än men planerar att skaffa snart till henne. Tänkte att hon kanske får börja gå till skolan själv i höst när hon har fått en telefon , min äldsta var nästan 9 och hade telefon när hon började gå själv. 

Är det ok tycker ni (att hon går ut till lekplatsen)? Det är kanske en halvtimme hon är ute oftast.. 

Själv sprang jag ute på gården mycket längre bort när jag var mycket mindre men det var ju andra tider.. 

• Svar på tråden Ok att 8-åring går ut själv till lekplats utanför?
  • Tukt

Tänker att ålder betyder mindre och mognad mer.
    Men utifrån ditt inlägg så känns det som du redan bedömer ditt barn moget nog. Så lyssna på din magkänsla.

• Anonym (Mamma)

Ja, det låter verkligen överbeskyddande om hon fortfarande vid den här åldern inte fått göra det! Och hon behöver ingen mobil heller på ett bra tag till.

• Zaro

Lever barn farligare nuförtiden? Uppriktigt nyfiken

• Anonym (S)

Tänker att det är bra för barn att öva lite på att vara självständig. Beror också på hur mogen barnet är. Jag skickade ut min 5 åring i lekparken men korta stunder. Hon fick en klocka och fick komma in var 10 minut vilket hon skötte jättebra. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Skämtar du? Varför skulle en 8-åring inte kunna leka själv utanför huset, dagtid? Bor ni i ett otryggt område, eller varför är du så överbeskyddande? Hade hon varit 4 hade jag förstått.

Våra barn fick inte lämna tomten själva förrän de var 5-6 år, men från den åldern hade de hela området som sin lekplats. Lugnt område, inga större bilvägar.

Är det verkligen så mycket farligare för barn idag? Beror förstås på var man bor, men som du skriver, när man själv var liten var man ju ute i grannskapet tidigt. Själv eller med andra barn, men vuxna var sällan med. Barn som var några år gamla och uppåt, drällde runt. Vi fick inte lämna området, men visst kunde man gå till grannhusen.

• Anonym (TS)
    Zaro skrev 2024-05-31 11:04:41 följande:

Lever barn farligare nuförtiden? Uppriktigt nyfiken

Nej jag tänkte väl mer på att föräldrar var mindre noga förr i tiden, inte alla kanske men många. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-31 11:57:04 följande:

Skämtar du? Varför skulle en 8-åring inte kunna leka själv utanför huset, dagtid? Bor ni i ett otryggt område, eller varför är du så överbeskyddande? Hade hon varit 4 hade jag förstått.

Våra barn fick inte lämna tomten själva förrän de var 5-6 år, men från den åldern hade de hela området som sin lekplats. Lugnt område, inga större bilvägar.

Är det verkligen så mycket farligare för barn idag? Beror förstås på var man bor, men som du skriver, när man själv var liten var man ju ute i grannskapet tidigt. Själv eller med andra barn, men vuxna var sällan med. Barn som var några år gamla och uppåt, drällde runt. Vi fick inte lämna området, men visst kunde man gå till grannhusen.

Ja ganska otryggt, en del skjutsningar och så men kanske inte just för barn. 
    Tänkte mest på att föräldrar kanske var mindre noga då, inte att det är farligare nu. 

Vi bor alltså inte i hus utan lägenhet men bara en trapp upp.
    Jag tyckte inte det var konstigt men har läst lite trådar här där folk diskuterar sånt 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-31 11:01:15 följande:

Ja, det låter verkligen överbeskyddande om hon fortfarande vid den här åldern inte fått göra det! Och hon behöver ingen mobil heller på ett bra tag till.

Beror väl på var man bor.. det är inte så att hon inte har fått det egentligen , det är väl mer att det inte har varit aktuellt riktigt , jag går ut mycket med barnen. 
  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2024-05-31 11:58:29 följande:
    Nej jag tänkte väl mer på att föräldrar var mindre noga förr i tiden, inte alla kanske men många. 
    Nej föräldrar var inte "mindre noga förr"... Föräldrar var bara mindre paranoida förr....

Och av att döma av svaren i denna tråden så verkar du ju vara rätt så ensam om att vara överdrivet överbeskyddande.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-31 12:01:04 följande:

Ja ganska otryggt, en del skjutsningar och så men kanske inte just för barn. 
    Tänkte mest på att föräldrar kanske var mindre noga då, inte att det är farligare nu. 

Vi bor alltså inte i hus utan lägenhet men bara en trapp upp.
    Jag tyckte inte det var konstigt men har läst lite trådar här där folk diskuterar sånt 

Det stämmer att samhället har förändrats, men jag är ändå böjd att hålla med EnAnonumus. Många föräldrar är nog snarare mer paranoida idag.

Det är en balansgång. Självklart ska man inte lämna ungarna vind för våg, men det är det ju inte frågan om här.
Svar på tråden Ok att 8-åring går ut själv till lekplats utanför?