Anonym (Osäker) skrev 2024-06-03 16:08:24 följande:
Att jag kallar honom snål är inte enbart grundat i denna diskussion utan i övrigt med. Jag gör majoriteten av hushållssysslorna och måste säga till/påminna om vad som ska göras annars händer inget. Han tycker att eftersom jag studerat, jobbat och inte haft en fast tjänst som honom sedan efter gymnasiet så får jag lite skylla mig själv att jag är i den sits jag är. Jag kan absolut betala ränta på ett skuldebrev men han vill ändå inte låna ut dessa pengar.
jag tror säkert vi kommer fortsätta ha delad ekonomi framöver för så länge han tjänar mer tror jag han kommer se det som att han förlorar på det om vi ska dela upp det mer procentuellt utifrån vad man tjänar. I hans värld den tiden jag lägger på hem förstår han inte att det också räknas som pengar i min värld då jag hellre hade gjort annat med min tid. Men jag har sagt att jag skaffar inte barn om inte han tar ut ungefär lika mycket föräldradagar och vabbar lika för då får han betala till min pension. Men känner mig generellt otaggad till att köpa något med honom nu. Jag har ett ganska stort arv som kommer framöver, vilket jag tänkt att vi båda kunnat gynnas av men nu känner jag inte alls för det då han håller så hårt på att hans är hans och inget man delar med/lånar ut.
Där dansade varningsflaggorna i parad. Skaffa inte barn med en lat och ansvarslös gris. Din egna ekonomi kan du säkert säkra upp men att få en ansvarslös att ta ansvar för sin familj är milt uttryckt svårt. Iaktta balansen mellan hans föräldrar och fundera på om du gillar det du ser. Många tar efter sina föräldrar utan att ens reflektera över det.