Inlägg från: Anonym (Affärsparnters?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Affärsparnters?)

Hur ska vi göra med bolånet?

Anonym (Osäker) skrev 2024-06-03 16:08:24 följande:

Att jag kallar honom snål är inte enbart grundat i denna diskussion utan i övrigt med. Jag gör majoriteten av hushållssysslorna och måste säga till/påminna om vad som ska göras annars händer inget. Han tycker att eftersom jag studerat, jobbat och inte haft en fast tjänst som honom sedan efter gymnasiet så får jag lite skylla mig själv att jag är i den sits jag är. Jag kan absolut betala ränta på ett skuldebrev men han vill ändå inte låna ut dessa pengar. 

jag tror säkert vi kommer fortsätta ha delad ekonomi framöver  för så länge han tjänar mer tror jag han kommer se det som att han förlorar på det om vi ska dela upp det mer procentuellt utifrån vad man tjänar. I hans värld den tiden jag lägger på hem förstår han inte att det också räknas som pengar i min värld då jag hellre hade gjort annat med min tid. Men jag har sagt att jag skaffar inte barn om inte han tar ut ungefär lika mycket föräldradagar och vabbar lika för då får han betala till min pension. Men känner mig generellt otaggad till att köpa något med honom nu. Jag har ett ganska stort arv som kommer framöver, vilket jag tänkt att vi båda kunnat gynnas av men nu känner jag inte alls för det då han håller så hårt på att hans är hans och inget man delar med/lånar ut.

Om ni är oense om ekonomin nu och du känner dig obekväm kommer det bli avsevärt mycket värre om ni skaffar barn. Och sluta gör alla hushållssysslor, kör inte in i detta hjulspår. Säg åt honom att från och med nu delar ni på hushållssysslorna. Gör han inte sin del, låt det förfalla och bit ihop.
    Ang diskussionen kring skuldebrev, ränta, barn, föräldraledighet, vabb och pension. Ni låter mer som två hårt förhandlande affärspartner än några som vill varandra väl.
Svar på tråden Hur ska vi göra med bolånet?