Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Civiliserad värld kontra icke civiliserad.

Anonym (Vad är fel?) skrev 2024-06-03 21:35:18 följande:

Dessutom - har vi haft krig i Europa innan ryssarna drog igång??
    Annektering av Tjeckoslovakien - Ryssland
    Annektering av Polen - Ryssland
    Kontroll över Östtyskland - Ryssland
    Eller, Sovjetunionen hette det på den tiden.
    För att inte tala om hela Baltikum .... Ryss .... Sovjetunionen

Du glömmer doch kriget i f.d. Jugoslavien, mellan 1991 och 2001.

Och det har inte varit någon annektion, bara press på länderna som  tillhörde Warschava-pakten, alltså Polen, Tjeckeslovakien, Östtyskland, m.fl. 

På 1950- och 1960-talet var det ju också några krig, dock inte mellan europeiska länder. Frankrike krigade i Algerien, och jag minns inte om de inte också var inblandade i Syd-öst- Asien. USA krigade i Korea, sedan i Vietnam, sedan i Irak. Många var med i Afghanistan. Just det - Storbritannien hade krig med Argentina, om Falklandöarna (1980- talet?). Sedan ingrep NATO  i Kosovo, vilket de egentligen inte fick göra, men syftet var väl god.
  • AndreaBD
    Anonym (Vad är fel?) skrev 2024-06-03 21:28:32 följande:

Det jag kallar civilisationer är ju  vi som faktiskt klarat av att hålla fred. Kalla det kultur .eller historia eller vad du vill. Kan kan inte försvara väpnade konflikter med vara sig kultur eller historia.
    Och då har jag inte ens nämnt vare sig Afrika eller Sydamerika.
    Ryssland framstår som ett europeiskt u-land i detta läget och det verkar som om fler u-länder med maktberusade presidenter vill haka på.
    De är en fara för mänskligheten.

Padirac har rätt - det hänger på strukturen. Samhället måste vara organiserat. Och hur folk beter sig visar om samhället har en vettig struktur. 

Om man skulle (och om man kunde) införa ordning och reda i låt oss säga Somalia (bara som exempel), så skulle folk där uppföra sig lika civiliserat som här. Det förutsätter förstås att man kan hindra terrorgrupper och liknande. 
Svar på tråden Civiliserad värld kontra icke civiliserad.