Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.

Cathariiina skrev 2024-06-05 08:41:48 följande:
    Jag tänker att problemet är, att utbildningen, som hon nu amorterar av i efterhand, är något som hon kommer att ha kvar hela livet - inklusive en fin titel, kanske - även efter en skilsmässa. Då mannen inte /längre/ har någon användning eller glädje av hennes utbildning, som han har varit med och finansierat.

Det är lite som att X ska betala hälften av Y:s flyglektioner, fastän X är flygrädd och aldrig kommer att ha någon nytta av Y:s flygcertifikat... som Y dessutom bkommer att ha kvar långt efter att förhållandet med X är över. Hälften av alla äktenskap spricker ju trots allt idag. 
    Tjänar personen bättre på grund av flyglektionerna och partnern får del av de pengarna då får man betala för det också.
    TS kan väl räkna ut hur mycket hon skulle tjäna utan sin utbildning.
    Lägga denna summan i gemensamma potten och behålla allt hon tjänar extra på grund av sin  utbildning.
  • Anonym (H)

Bäst att ha helt separat ekonomi med en person som han. 
    Kanske vill han inte ens stanna om han inte tjänar på er relation ekonomiskt.

• Anonym (H)

Bäst att ha helt separat ekonomi med en person som han. 
    Kanske vill han inte ens stanna om han inte tjänar på er relation ekonomiskt.

• Anonym (H)

Läs alla TS inlägg. De har fickpengar de behåller. 
    Hon ska betala studielånet med sina fickpengar enligt snubben.

Trots att att han tjänar ekonomiskt  på att vara ihop med TS och det beror på hennes studier.

Aliona skrev 2024-06-05 20:44:24 följande:

Det verkar självklart för alla andra, men jag fattar inte. Om ni slår ihop alla pengar så jar du ju inga kvar att betala studielånet av? Och om du betalar ditt studielån själv och sen lägger resten till den gemensamma kassan så blir det ju samna summa som om du lägger hela lönen till det gemensamma och betalar studielånet därifrån. Eller? 

• Anonym (H)
    Cathariiina skrev 2024-06-05 21:08:23 följande:
    Fast det sambandet är inte så självklart. Idag finns det många familjer där mannen tjänar mycket mer än kvinnan fast han "bara" har gått en praktiskt gymnasielinje inom industri, hantverk, bygg etc., medan kvinnan har en lång utbildning till t.ex. bibliotekarie, arkivarie, socionom, kulturvetare etc..
    Läs TS inlägg :

... jag tjänar ju som jag gör mycket tack vare att jag pluggat och jag känner lite att han ändå varit den som tjänat på vårt upplägg och kommer fortsätta tjäna på gemensam ekonomi så jag har lite högre lön än honom.

Vi diskuterar just hennes situation , inte folk i allmänhet. 

• Anonym (H)
    Anonym (Eeh) skrev 2024-06-05 21:31:10 följande:

Glöm inte att hans gymkort ska dras från det gemensamma och inte fickpengar...
    Ja. Det vore intressant att veta hur mycket han tjänar på att vara ihop med TS.

Möjligtvis mer än 900 kr i månaden som TS studielån kostar.
Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.