• Anonym (I-landsproblem)

Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.

Jag och sambon har varit ihop i 8 år. Vi har under den tiden alltid haft separat ekonomi men bidragit procentuellt till gemensamma kostnader. 
    Nu planerar vi barn och pratar då om att gifta oss och slå ihop våra pengar helt. Vilket jag tycker låter bra, men sambon har bara gymnasieutbildning och jag har pluggar många år och har ett rejält studielån. Detta vill han undanta från de gemensamma kostnaderna. Det är ju ingen stor grej egentligen men jag tjänar ju som jag gör mycket tack vare att jag pluggat och jag känner lite att han ändå varit den som tjänat på vårt upplägg och kommer fortsätta tjäna på gemensam ekonomi så jag har lite högre lön än honom.

Någon i samma sits som valt att exkludera vissa utgifter från gemensam ekonomi? Jag tycker han är orimlig och han vill inte betala för min utbildning.

• Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.
  • Anonym (F)

Känns rätt självklart att du får stå för dina egna skulder.

• Anonym (Privatekonom)

Din man är för dum och snål för sitt eget bästa. Stå på dig med ditt generösa förslag att dela allt. Ett alternativ är att föreslå att dela alla kostnader 50/50. Om din man inte klarar av att resonera sig fram till att det är ett bra alternativ för honom att dela allt får du stå på dig med grund för din starka position i förhandlingen.

• Jemp

Vi har gemensam ekonomi men med separat del också (fickpengar, arv, privat sparande av fickpengarna). Vi la upp det så när vi fick barn, efter att tidigare haft helt separat. På så sätt har vi samma levnadsstandard, har fördelat kostnaderna jämnare när vi varit föräldralediga och slipper en ekonomisk diskussion i vem som ska vabba osv. 

Med tiden har allt fler saker lagts bland de gemensamma utgifterna, i den takt som känts logisk för oss. Mina studielån betalar jag själv. Kan argumentera för motsatsen också dock. 

• Anonym (Anna)

Utifrån att du nog tjänar mer än honom så tänker jag att ni delar på gemensamma kostnader procentuellt. 
    Sen betalar han sina ev lån och du dina.

Har man delad ekonomi så slår man ihop all inkomst och betalar alla utgifter och sen sparar på varsitt konto ex pensionssparande .

Allt 50/50

• Anonym (Trötter)
    Anonym (F) skrev 2024-06-04 16:10:41 följande:

Känns rätt självklart att du får stå för dina egna skulder.

Då kan man tycka att det känns rätt självklart att han ska bära sina egna kostnader och betala 50% av dessa.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-06-04 16:28:52 följande:
    Då kan man tycka att det känns rätt självklart att han ska bära sina egna kostnader och betala 50% av dessa.
    50% av de totala kostnaderna menade jag givetvis.
  • Anonym (Ladybug)

Om ni kör gemensam ekonomi tänker jag att allt är gemensamt. Hur skulle allt kunna vara gemensamt utom skulden? 

Men det finns ju många andra upplägg, tex att båda har lika mycket över som "egna pengar" men att resten läggs i pott, dela 50/50, procentuell uppdelning. Det finns liksom inte ett rätt svar.

• Anonym (A)

Stoppa allt i en gemensam pott och betala samtliga räkningar därifrån, även ditt studielån. Ni kan komma överens om ett belopp som kan vara fickpengar som man kan göra vad ni vill med. Det som blir över på kontot blir till gemensamt sparande. så skulle jag göra.

• annabellelee

Jag förstår inte vad han menar"undanta skulden från gemensam ekonomi"? Gemensam ekonomi är väl bådas pengar i en pott, som sedan båda kan använda?

Säg att du tjänar 30 000 kr efter skatt, och har 3000 kr/ mån i CSN-skuld. Om du lägger 30 000kr i den gemensamma potten och sedan betalar din skuld på 3000 kr, eller du betalar skulden själv först och sedan lägger allt du har kvar alltså 27 000 kr i potten, blir väl slutresultatet detsamma?

• Anonym (G)

Du skriver "slå ihop era pengar helt" Vad menar ni med det? Ska ni ha 100% gemensam ekonomi spelar det här ingen roll. Studielånet kommer belasta den gemensamma pengapåsen hur man än räknar. 

Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.