• Tom Araya

Frun tar inga initiativ

Anonym (Eva) skrev 2024-08-14 17:12:02 följande:
    Det är väldigt enkelt. 

Om man kompromissar så är det inte samtycke utan ena parten gör något som den personen egentligen inte vill göra.
    Det håller jag inte med om alls.
    Kompromisser i en kärleksrelation ska inte gå utanför det komfortabla. Som exempelvis att gå varannan gång på hans favoritrestaurang och varannan gång på hennes.
  • Tom Araya
    Anonym (Eva) skrev 2024-08-14 19:39:07 följande:
    På vilket sätt är restaurangbesök jämförbart med kompromisser när det gäller sex.
    Jag menar på att det är så kompromisser i ett förhållande ska se ut, den nivån av uppoffring... din favoriträtt idag, min favoriträtt imorgon... jag ber henne inte om något som går helt emot allt hon vill och har lust med, då är det inte kärlek. Däremot kan jag anstränga mig eller göra den typen av uppoffringar för min partners skull.
  • Tom Araya
    Anonym (Hotwife) skrev 2024-08-14 19:47:02 följande:
    Nu har du verkligen tänkt till.

Hur har du mage att jämföra att gå på en restaurang som man egentligen inte vill besöka med att ställa upp på sex man inte vill ha som men kompromiss för att nästa gång är det min tur. 

Väljer att censurera mig här men det finns en väldigt massa kraftuttryck jag skulle vilja använda mot ett så urbota korkat inlägg.
    Det här är ju din tolkning (understruket).

Jag menar att kompromisser i ett kärleksförhållande aldrig ska behöva gå så långt bortanför vad man vill och har lust med. Man är helt ute och cyklar om man tycker att man kan ställa upp på nästan vad som helst för kärlek om det sker åt båda håll.
  • Tom Araya
    Anonym (Mina älskade rottisar.) skrev 2024-08-15 10:17:13 följande:
    Nu hoppas jag att du skämtar eller bara vill provocera.

En så urbota dum jämförelse att man häpnar. 
    ...eller så är det du som inte fattar... apropå "dum"....
  • Tom Araya
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-08-15 10:28:41 följande:
    Det är din uppfattning hur ett förhållande ska fungera. Att du vill göra sexuella uppoffringar, intressant hur man kan funka. Men jag står över för det är viktigt för mig med ett riktigt bra sexliv för båda i mitt väl fungerande förhållande.
    Ja, det är min uppfattning om hur alla relationer bör fungera, som vänner, kärlekspartners, familjemedlemmar e.t.c.

Den som inte är beredd att göra några som helst kompromisser för andras skull ska nog leva ensam om hen inte har den omåttliga turen att hitta en vän/partner som tycker exakt lika och vill lika i allt.

Jag har inte upplevt att mitt sexliv blir dåligt av att jag ibland knullar henne i hennes favoritställning, eller smeker henne på det sättet som hon vill... det är en så orimlig slutsats du gör att jag börjar fundera över din mentalitet...
  • Tom Araya
    Anonym (Eva) skrev 2024-08-15 10:44:42 följande:
    Du måste ta mig fan vara helt dum i huvudet. 

Man kan självklart fundera över vems mentalitet som skall ifrågasätts. 
    Bildresultat för facepalm pictures
    Bildresultat för good bye meme pictures
  • Tom Araya
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-08-15 10:52:00 följande:
    Skillnaden är att vi här diskuterar sexuella kompromisser, du vill likställa allt och så funkar det inte. Två olika saker.

Att det för dig är en uppoffring att smeka henne på sättet hon vill...det får mig att baxna, verkligen. För mig är att uppfylla min partners önskemål allt annat än en uppoffring, det är något av det bästa, det jag vill. Så ja, i mina förhållanden har jag tydligen haft en omåttlig tur. Eller så är det min syn på sexualitet och förhållanden som möjliggjort alla fantastiska upplevelser. Självklart skulle jag aldrig göra något jag inte vill.
    Eller så lägger du en annan betydelse i uttryck som kompromiss och uppoffring än vad jag gör. 

För mig är det självklart att dessa ingår i att göra saker tillsammans med andra, men behöver inte innebära att man kräver av andra att gå utanför sin "comfort zone".
  • Tom Araya
    New Dawn skrev 2024-08-15 11:00:58 följande:
    Tom Araya skrev 2024-08-15 10:41:06 följande:
    Ja, det är min uppfattning om hur alla relationer bör fungera, som vänner, kärlekspartners, familjemedlemmar e.t.c.

Den som inte är beredd att göra några som helst kompromisser för andras skull ska nog leva ensam om hen inte har den omåttliga turen att hitta en vän/partner som tycker exakt lika och vill lika i allt.

Jag har inte upplevt att mitt sexliv blir dåligt av att jag ibland knullar henne i hennes favoritställning, eller smeker henne på det sättet som hon vill... det är en så orimlig slutsats du gör att jag börjar fundera över din mentalitet...

Känner du att det är en uppoffring att knulla henne i hennes favoritställning, eller smeka henne som hon vill?
    Gör hon andra saker för dig som en kompromiss för dina handlingar? 

Jag suger min man ofta, även om jag själv inte kan, eller vill, njuta med min egen kropp för tillfället. Jag älskar att ge honom njutning, och vill det. Ibland kanske jag kommer igång under tiden men det är i så fall bara ett extra plus. 
    Han ger mig njutning även om det ibland inte funkar för honom, och jag känner verkligen att han vill det, på riktigt. Det är inget som kan kallas  kompromiss, som jag(vi) ser det.
    Det beror på vad man lägger för betydelse i ordet, vilket jag försökt att klargöra genom att ta hennes och min favorit som exempel. Att inte få exakt så som man själv helst vill ha det jämt, skulle kunna ses som en uppoffring, men är för mig på en självklart acceptabel nivå för att ge människor man tycker om och bryr sig om vad de behöver och vill. En relation innebär alltid kompromisser mellan olika personers behov och vilja. Detta är inga (eller borde inte vara) konstigheter för de som levt i en familj, umgåtts med vänner, jobbat i team eller levt i förhållanden. Man ger och får i en relation.

Jag kan hoppa över en krogkväll med grabbarna för att ta med henne ut på hennes favoritställe. Jag kan göra motsvarande sexuellt också. Förhoppningsvis gör hon detsamma för mig någon gång.
    Om jag väljer hennes behov och vilja framför mina egna, så är det i stunden principiellt en form av uppoffring även om jag känner den som oerhört liten, nästan obefintlig.
  • Tom Araya
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-08-15 11:19:40 följande:
    Eftersom du nämner att utföra sexuella handlingar du vet att hon gillar som kompromiss och uppoffring så blir det omöjligt att tolka vad du skriver som något annat än just det. Om det är så att du har beskrivit vad du menar felaktigt så finns ju möjligheten att du ändrar dig och förklarar vad du egentligen menar. Men vi är alla olika, du kanske känner dig generös som gör sånt din partner gillar. Det brukar ingå i kärlek att vilja den andras bästa.
    Oavsett om jag ger min mamma en mors-dags-present, skänker en slant till välgörenhet eller hjälper en kompis med hans verandabygge så är det en form av kärlek, något jag gör för att jag bryr mig om dessa människor.

Om tiden, energin och pengarna istället hade använts eller kunnat användas till annat så finns ju rent principiellt en uppoffring, även om det är något jag villigt gör för mina medmänniskor.

Kanske är det också så att jag bryr mig om vissa personer lite extra eftersom de visar detsamma mot andra.

Det är väl inte många som ger eller gör något för andra utan mänsklig omtanke, eller...?

Eftersom det finns flera (ibland många) olika viljor och behov i alla former av relationer så kräver de vissa kompromisser. Motsatsen blir att bara prioritera en persons vilja och behov, vilket jag inte ser som särskilt hållbart.
  • Tom Araya
    New Dawn skrev 2024-08-15 11:51:39 följande:
    Jag förstår verkligen inte din uppfattning om sexuella handlingar. 
    När jag suger min man handlar det om hans njutning, men det gör inte min vilja mindre. I mitt behov ingår att kunna ge njutning. Jag älskar att se/känna hans njutning. Det är en viktig del av sex. 
    Jag har så svårt att tänka i de banorna om uppoffring och kompromiss. Tex : Jag tar på min mans slaka kuk för att jag tycker det är mysigt. Vems behov är det. Hans? Mitt? Han får stånd. Är det då hans behov, eller mitt. Han kommer. Är det hans behov eller mitt?
    Han smeker mina bröst. Vems behov handlar det om.

Kompromisser, för mig handlar om tillfällen då våra viljor går åt olika håll och vi hittar ett medel, alternativt att vissa saker inte spelar så stor roll för den ena, men mycket för den andre. Jag kanske hade valt att äta middag inomhus, men min man vill sitta ute. Eftersom det inte spelar så stor roll för mig sitter vi ute och det är helt okej. Men är det så att jag tex stör mig jättemycket på sol, mygg, eller vad som helst, kanske det bli min vilja att sitta inne som väljs. Sex funkar aldrig så för oss eftersom vi vill göra det skönt för den andre. Behovet innefattar att ge njutning och välbefinnande för den andre.
    Om min man vill att jag ska ha ett sexiga underkläder tar jag på mig dem för hans skull, men egentligen för min egen också. För jag vill vara sexig för honom.
    Jag tror sextlivet skulle försämras om jag ofta gjorde "uppoffringar", dvs saker som jag egentligen skulle vilja slippa. 
    Ja, vi har olika uppfattning om ordets betydelse.

Sedan tar du bara upp sexuella saker du gör lika mycket för din egen skull.

För att det ska kunna vara en uppoffring krävs att det finns alternativ som tilltalar den ena eller andra mer eller mindre eller som fokuserar mer på den enes behov, som i ditt exempel om att äta ute eller inne. Jag kan göra den uppoffringen också, även en motsvarande sexuell.

Om hennes favorit är missionären, min favorit är bakifrån, men det gillas mest av båda om hon rider, så är de två första alternativen en form av uppoffring och det sista är en kompromiss, även om ingen av oss ser sex med varandra som en uppoffring.

Vad jag här vänder mig mot är resonemanget att man aldrig ger varandra något och aldrig gör något för sin partners skull... för "det räknas ju inte om man är kära i varandra". Jag skulle inte vilja leva i ett förhållande med en kvinna som har en sådan syn. Jag har alltid uppskattat att min partner ger mig en massa glädje, stöd, kärlek och njutning och jag ger henne samma tillbaka.
Svar på tråden Frun tar inga initiativ