• Anonym (Kvinnlig)

Kan det vara ok fören man att klä sig kvinnligt?

Jag hoppas ju det men är långt ifrån säker. Det jag är säker på är att jag väldigt gärna klär mig i klänning eller kjol - har haft det intresset sedan jag var liten. Det kan dock vara ett ganska ensamt intresse då det finns tydliga klädnormer i samhället. Min flickvän (särbo) berättade jag för tidigt i vårt förhållande och hon tog det bra och har sett mig i klänning några gånger. Jag har dock inte varit i ett offentligt sammanhang med kvinnliga kläder - men skulle vilja. 

Min flickvän visade en klänning som hon tänkt ha på en fest för vänner hemma hos oss och då jag var positiv och även uttryckte lite avundsjuka så sa hon att jag får väl skaffa en liknande. Mm.. fast inte på festen då kanske svarade jag. Hon svarar - varför inte, för mig är det helt ok om du vågar - som en liten utmaning.
    Jag efterfrågar råd. Det lättaste är ju att låta bli och utsätta mig för risk att någon ogillar mig i klänning men samtidigt så vill jag gärna slippa vara så hemlig med mitt klädintresse!
  • Svar på tråden Kan det vara ok fören man att klä sig kvinnligt?
  • Anonym (Kvinnlig)

Ja, min flickvän är inte överraskad - snarare då jag som inte hade förväntat mig att hon kunde tänka sig att jag skulle ha klänning inför vänner. Mina frågor nu är dels att hitta en passande klänning och dels hur jag ska förbereda gästerna. Ett par av mina närmaste kompisar har jag berättat för men för andraskulle det bli en överraskning.

• Anonym (Kvinnlig)
    Anonym (Kvinna i uniform) skrev 2024-07-10 19:48:56 följande:

Jag arbetar i könsneutrala/maskulina kläder, blå eller gröna, får inte ha smink, målade naglar.
    Är duktig på många sk manliga saker så därför försöker jag använda feminina färger på byxor och den tråkiga pikétröjan.
    Bär en varm sommardag gärna blommig klänning.
    Skulle inte vilja att min man klädde sig i kvinnokläder, en neutral tunika eller kort linnekjol skulle vara ok.
    Klänningen på bilden skulle vara ok.
    Hur skulle du bete dig på fester?
    Att vara som du brukar som värd men bära klänning gör dig inte till värdinna utan en värd i klänning. 

Eller har du drömmar om raka benen, skapa en smal midja, lösnaglar och smink?
    Och springa runt i klackskor och vara fjollig ?

Jag tror att jag skulle bete mig nervöst till en början. Jag kommer inte att försöka att bli tagen för kvinna med en massa smink för det är varken målet eller möjligt. Några smycken och lite mascara kanske. 
  • Anonym (för vem)
    Anonym (Kvinnlig) skrev 2024-07-11 09:26:49 följande:

Ja, min flickvän är inte överraskad - snarare då jag som inte hade förväntat mig att hon kunde tänka sig att jag skulle ha klänning inför vänner. Mina frågor nu är dels att hitta en passande klänning och dels hur jag ska förbereda gästerna. Ett par av mina närmaste kompisar har jag berättat för men för andraskulle det bli en överraskning.

Så det är kompisarnas reaktioner du är orolig över?
  • Tukt

Du vill bryta mot normer, men samtidigt inte ta de negativa konsekvenserna för det. Glöm det. Är inte så samhället fungerar. Tyvärr.
    Och i dessa konservativa tider är det än svårare. 
    Så du måste bestämma dig om du ska ta fajten eller ej.

• Anonym (Kvinnlig)
    Anonym (för vem) skrev 2024-07-11 11:44:18 följande:
    Så det är kompisarnas reaktioner du är orolig över?
    Ja. Tror verkligen ingen skulle vara dum eller retsam men det kan ju bli en stel och konstig stämning - framför allt med killar jag inte känner jättebra.
  • Anonym (för vem)
    Anonym (Kvinnlig) skrev 2024-07-11 11:57:05 följande:
    Ja. Tror verkligen ingen skulle vara dum eller retsam men det kan ju bli en stel och konstig stämning - framför allt med killar jag inte känner jättebra.
    Ja, det kommer ju förstås att pratas om dig. Har två vänner som klär sig som kvinnor och kan säga att de har fått uppleva mycket skit. Så jag tänker lite som Tukt, du får nog vara beredd på att det är en tuff väg att gå.
  • Anonym (Det rätta att göra)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-07-11 09:08:19 följande:
    TS tjej har ju vetat sedan länge och stöttar honom. 
    Ok, jag syftade dock på transvestiter överlag. Kan ju finnas fler av dem som läser i tråden.
  • Anonym (Q)

Bry dig inte vad andra tycker. Visst! Folk kommer att stirra. Men det var mycket snack när kvinnor började bära det manliga klädesplagget byxor.(Av vad jag ska ha läst om den tiden). Men?Jag tycker absolut inte att du och tjejen ska bära likadana klänningar samtidigt. Då tror jag att folk tror att det är ett skämt.

• Anonym (--)

Hur klär du dig i vanliga fall?
    Om dina vänner aldrig sett dig i något annat än jeans och t-shirt OCH du dessutom känner dig nervös för deras reaktion och inte helt komfortabel, så verkar det som upplagt för en väldigt stel och konstig fest.

Måste du börja med att gå "all in"? Varför inte låta dem vänja sig (och göra övergången mindre nervös för dig) genom att ta det i mindre steg. Tex välja en kråsskjorta och snygga byxor eller en tunika med paljetter eller kilt och skjorta. Nästa gång drar du det lite längre, och när du väl kommer i klänning så kommer ingen lyfta ett ögonbryn. 

• Anonym (Kvinnlig)
    Anonym (Q) skrev 2024-07-11 19:03:39 följande:

Bry dig inte vad andra tycker. Visst! Folk kommer att stirra. Men det var mycket snack när kvinnor började bära det manliga klädesplagget byxor.(Av vad jag ska ha läst om den tiden). Men?Jag tycker absolut inte att du och tjejen ska bära likadana klänningar samtidigt. Då tror jag att folk tror att det är ett skämt.

Nej, såklart ska vi inte ha likadana klänningar. Jag lutar åt att beställa denna så får jag se om den blir använd på festen..

www.zalando.se/vero-moda-vmnewhallie-long-tie-dress-skjortklaenning-night-sky-ve121c3q3-k11.html

• Anonym (Ja)

Klä dig som du vill TS. De flesta bryr sig inte, och du kommer dessutom inte att bli älskad av alla oavsett hur du väljer att se ut.

Ja nån kommer att stirra på dig bakom din rygg, vissa kommer att ha åsikter om dig, och nån kommer att rynka på näsan på bussen eller tunnelbanan. Det är inte olagligt, och inget du kan göra så mycket åt. Var dig själv, det är i slutändan det bästa sättet att bli accepterad av andra är min erfarenhe.

• whippo

Jag har en kjol i kilt-snitt som jag använder ibland, oftast på jobbet. Det är ju hur skönt som helst med ?kjol?, förstår inte varför det inte har blivit ?accepterat? trots att modeskaparna har försökt gång på gång. Historiskt sett har män burit kläder som visar ben längre tid än vad kvinnor har burit byxor. 

Målar naglarna har jag gjort sedan 15 år tillbaka. Dock inte varje dag men det händer då och då. 

Just det, är man som fyllt 50.

• Aniiee

Nu är det ju några dagar sedan så TS kanske redan hittat sin klänning, men för män som kanske är lite nervösa för att ta steget kanske en yukata kan vara ett steg på vägen?

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Kvinnlig)

Jo, klänning enlig några inlägg ovan är i alla fall beställd och kommer väl när som helst. Då blir ett första steg att prova den ihop med min flickvän. Hon är fortsatt positiv och hoppas att jag vågar även på festen.

• Anonym (Kvinnlig)

En rapport om hur det hela föll ut. Jag köpte en klänning som jag visat bild på ovan och jag tyckte den satt bra och fick uppskattning av min flickvän. Jag skrev till våra gäster att jag länge velat klä mig kvinnligt och att jag skulle ha klänning på festen. 
    Och hur kändes det då? Ja, både bra och stelt och konstigt. Inte helt oväntat var det tjejer som fick mig att känna mig bekväm och killar som fick mig att så smått känna mig utsatt då det var svårt att konversera som vanligt. Trevlig fest, blev mindre stelt eftersom. Några tjejer sa att de såg fram emot att se mig i min nya kvinnliga roll snart igen men jag är inte helt säker på hur det blir med det.
    Min flickvän tyckte i alla fall att jag var modig och såg bra ut i klänning och det är jag väldigt tacksam för!!

• Anonym (för vem)

Utsatt? På vilket sätt?

• Tilolo

Jag blir glad för din skull att du vill omfamna detta behov. Och verkligen lite gråtfyllt glad att du har en partner som accepterar dig i detta.

Av egen erfarenhet (gällande att bryta mot könskodade kläder och normer) så vet jag hur viktigt det är att få leva ut detta behov.
    Det är livsavgörande! 

Fint att det trots stelheten var en lyckad tillställning.
    Kanske har du gett några av männen en reflektion kring sina egna identiteter och vilka krampaktiga normer som uppehålls,.,., man vet aldrig. Jag tror det är många som längtar efter att slappna av i något liknande. 🙂

Men var rädd om dig och ett välmenat råd är att du inte är ensam när du rör dig ute. 

Svar på tråden Kan det vara ok fören man att klä sig kvinnligt?