Inlägg från: Anonym (Fattiglapp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattiglapp)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

• Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
  • Anonym (Fattiglapp)

De menade att jag inte skickat in alla uppgifter som de behövde. jag tog hjälp för att skicka in alla papper, men de menade ändå att något blev fel.

• Anonym (Fattiglapp)

Det var massor av saker som fattades. Jag försökte skicka in allt jag kunde men det hjälpte inte.

• Anonym (Fattiglapp)

Jag har försökt skicka in allt. Men ändå gjorde de avslag. Orkar knappt tänka. Äter dåligt, så allt är en enda röra i mitt huvud. Likaså gör sömnbristen och oron sitt. Jag fungerar inte. :(

• Anonym (Fattiglapp)

Jag fick hjälp av en anhörig att få tag på rätt papper. Rätt perioder osv. 
    Men det som de gav avslag på verkar vara att jag inte skickat in alla papper?! Trots att jag kunde logga in i e-tjänsten och med mina egna ögon se att jag skickat in alla uppgifter de bad om.

De skrev i ett svar 
    "det här saknar, det här saknar..." osv.. även när jag kunde se själv att jag skickat in alla papper i e-tjänsten.
    Nu har de spärrat min tillgång till själva e-tjänsten, så jag måste söka på nytt igen.

• Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 16:30:36 följande:

Jag fick hjälp av en anhörig att få tag på rätt papper. Rätt perioder osv. 
    Men det som de gav avslag på verkar vara att jag inte skickat in alla papper?! Trots att jag kunde logga in i e-tjänsten och med mina egna ögon se att jag skickat in alla uppgifter de bad om.

De skrev i ett svar 
    "det här saknar, det här saknar..." osv.. även när jag kunde se själv att jag skickat in alla papper i e-tjänsten.
    Nu har de spärrat min tillgång till själva e-tjänsten, så jag måste söka på nytt igen.

saknas*, inte saknar.
  • Anonym (Fattiglapp)

De har också spärrat min tillgång till meddelandefunktionen, så jag får inte skriva till handläggaren.

• Anonym (Fattiglapp)

Det är väl en "nödansökan" jag gjort?
    Alla kommuners ekonomiska bistånd ser olika ut, så man ska ha tur att bo i en kommun där de har gjort ansökningsprocessen lätt att förstå.

Man kan ringa handläggaren... Antar jag.
    Men inte mejla.
    Om jag nu gör en ny ansökan, så måste jag hitta rätt papper, för rätt månader osv... så... ja. Kul.
    Min hjärna är verkligen MOS.

Vet inte om det är värt att prova göra en ny ansökan?

• Anonym (Fattiglapp)

Jag är inskriven på arbetsförmedlingen och A-kassa har jag inte rätt till, för jag har inte jobbat tillräckligt länge för att få det. (Fick det förr, men det var bara ett år, och efter det så har jag inte jobbat i hop ett nytt underlag än).

jag är medlem i en A-kassa, men får inga pengar från den.

• Anonym (Fattiglapp)

Jag är "inskriven" som sökande på arbetsförmedlingen men får inga pengar från försäkringskassan.
    Får inte söka ekonomiskt stöd därifrån.

Bostadsbidrag har jag försökt söka, men det verkar också samma där, svårt att veta om man fyllt i rätt osv. (Inte fått svar än på min ansökan där.. men är inte heller säker på att jag gjort rätt).

Kurs på gymnasienivå är en bra idé.. 
    Ett problem med att vara inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande, är att man inte får söka gymnasiekurser samtidigt, som jag förstått det?
    Så då måste jag vara säker på att jag kan få bidrag/lån för gymnasiekursen innan jag kan skriva ut mig från arbetsförmedlingen.

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst