• Anonym (Fattiglapp)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

• Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
  • Jemp

Marketplace upplever jag numera som bästa och mest välbesökta platsen att annonsera på, men blocket funkar ju det med (och är numera gratis vad jag vet). 

Kan du ta hjälp att förstå varför du får avslag?

• Anonym (gg)

Det ska ju stå varför du får avslag i beslutet. Vad står det? Så kanske beslutet går att diskutera med dem.

• Anonym (Fattiglapp)

De menade att jag inte skickat in alla uppgifter som de behövde. jag tog hjälp för att skicka in alla papper, men de menade ändå att något blev fel.

• Anonym (gg)

Ansök om ett personligt ombud som kan hjälpa dig medan du mår dåligt. Försök få in det som står att det fattas, antingen själv eller med hjälp av det personliga ombudet. Det ska stå på kommunens hemsida var du kan söka om ett personligt ombud. 

• Anonym (Emmie)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 15:24:07 följande:

De menade att jag inte skickat in alla uppgifter som de behövde. jag tog hjälp för att skicka in alla papper, men de menade ändå att något blev fel.

Vad är det för uppgifter som saknas?
  • Anonym (vbp)

Du kan överklaga avslaget. 

• Anonym (Qrabba)

Du behöver läsa ordentligt i beslutet om vad exakt som saknas, har du svårt att förstå så ta hjälp av någon eller t o m ring till socialsekreteraren och be denne förklara så att du förstår, det är deras skyldighet. 

Sen lämnar du helt enkelt in det som saknas och överklagar beslutet, det ska du också få hjälp med om du inte klarar det själv.

Förstår att det kan kännas tungt och svårt och att du inte mår så bra, men ge inte upp.

• Anonym (Fattiglapp)

Det var massor av saker som fattades. Jag försökte skicka in allt jag kunde men det hjälpte inte.

• Anonym (gg)
    Anonym (vbp) skrev 2024-07-13 15:53:48 följande:

Du kan överklaga avslaget. 

Ja, fast lämnar hen bara in det som saknas så kan beslutet ändras ändå, det behövs inte ens överklagas.
  • Anonym (.....)
    Anonym (gg) skrev 2024-07-13 15:52:36 följande:

Ansök om ett personligt ombud som kan hjälpa dig medan du mår dåligt. Försök få in det som står att det fattas, antingen själv eller med hjälp av det personliga ombudet. Det ska stå på kommunens hemsida var du kan söka om ett personligt ombud. 

Men sånt kan ju ta tid!!! Beroende på vart man bor och hur många personliga ombud det finns. Förstår inte hur folk kan hänvisa akuta problem till saker som garanterat kommer ta tid?! 
Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst