• Anonym (Wtf)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-14 14:05:58 följande:

Nu har jag gjort en ny ansökan.
    Där man börjar med att fylla i alla inkomster/utgifter för tre månader bakåt i tiden.

Nästa steg, är då man ska på nytt skicka in alla papper (ansökta jobb, papper från skatteverket, utskrift från Bolagsverket, läkarintyg etc.) 

Så den processen börjar inte förrän jag fått svar på första steget i min ansökan.

Men vad pratar du ens om? Vad ska du med läkarintyg till? Du står ju till arbetsmarknadens förfogande? Och Bolagsverket? Du har väl inget företag?
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-15 11:27:04 följande:
    Visst jag förstår att man behöver "styrka" saker. Jag menar bara att det är svårt att orka med och ha koll på saker när man mått så dåligt att man knappt fungerat mentalt, och därmed inte skickat in jobblistor i tid (när jag fortfarande var studerande så skulle jag ha framförhållning och söka jobb, vilket jag gjorde men pga. dåligt mående så var allt ett virrvarr och jag hade inte framförhållning nog att skriva ett samlat underlag på alla jobb jag sökt. Vilket jag gjort nu i stället..)

Att jag behövde lämna papper från Bolagsverket tyder inte alls på att jag haft ett företag...?
    Det enda det "tyder" på är att det är så det går till åtminstone i den kommunen jag bor, att alla som söker försörjningsstöd ska kunna visa upp huruvida de får inkomster på något sätt (där en utskrift från Bolagsverket ingår i det alla ska visa upp, som jag förstår det). De kollar alltså upp eventuella verksamheter hos alla sökande, för att man helt enkelt måste visa svart på vitt alla eventuella inkomster och utgifter, inte för att just JAG har drivit bolag.
    Om du mår så dåligt psykiskt att du inte slutföra en ansökan till socialen så måste du ju ta hjälp. Det är ju det viktigaste just nu. Vad säger din läkare? Om du inte klarar detta, så förstår jag inte hur du skulle kunna arbeta med den press det innebär.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 11:40:11 följande:

Det är upp till läkaren att sjukskriva mig, det är inget jag kan göra själv, eller hur?

och varje läkarbesök kostar pengar, SOM JAG INTE HAR, därför måste jag fortsätta söka jobb för att försöka få ekonomisk ersättning från försörjningsstöd, för att kunna betala hyra och mat.

Förstår ni?
    Jag hamnar i en rävsax. För sjuk för att jobba, för fattig för att få läkarintyg (de vill ha betalt för att få läkarintyg utskrivet dessutom, det kostar flera hundra).

Söker SJÄLVKLART jobb.
    Men ja, nu har jag hamnat i den situationen att jag har svårt att lösa min situation på grund av att jag hamnat efter med allt.

Så lätt att skriva "ta hjälp". Det kräver att man får rätt hjälp, och varje besök hos läkaren kostar pengar, som jag inte har.

Du får ursäkta TS, men jag har läst dina tidigare trådar och det här är ju minst den andra gången du misslyckas med att fylla i papper. Det verkar som att du har någon slags problemtik som gör att du "hamnar efter" och inte klarar av vuxenlivet. Du är ständigt på väg att vräkas och inte kunna betala räkningar, vad det verkar. Du får väl knalla in på soc och säga att du faktiskt behöver hjälp med att fylla i blanketterna, för att fylla i på nätet och sedan sitta och vänta i flera dagar fungerar ju inte när du inte har några pengar.

Sedan undrar jag vad som hände med alla pengar du sparat från jobbet? Och alla pantpengar du hade? Kan du inte fortsätta och panta förresten? Det måste ju ge ett litet tillskott?
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 13:14:04 följande:
    Du måste tro att jag är någon annan, för jag har inga pengar sparade från något jobb. Det var väldigt länge sedan jag var anställd.
    Pantpengar har jag inte heller. 
    Jaha. Ja, jag trodde att du var killen som hade ett säljarjobb för ett tag sedan som förlorade det och inte heller klarade av att fylla i papperen för försörjningsstöd, var inskriven på AF men inte hade rätt till A-kassa, levde med psykisk ohälsa och skrev jättelånga desperata inlägg. Men det var väl någon helt annan då.
Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst