Inlägg från: Anonym (Jobbat med försörjningsstöd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbat med försörjningsstöd)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hej TS

För det första, du måste överklaga för att de ska ens titta på ditt förra beslut.
    När fattades beslutet? En överklagan måste komma in inom 3 veckor från beslutet. Om det gått mer än 3 veckor finns det inget att göra åt just det beslutet.

Sen ska du göra en formell nödansökan, dvs du ska skriva: jag hävdar nöd till exempelvis obetald hyra, mat och el.
    Är hyran och elen betalda av lånade pengar kommer du inte få något (behovet anses tillgodosett) men du kan fortfarande kanske få matpengar. Du behöver visa aktuellt kontoutdrag

Försörjningsstöd söks månad för månad, så oavsett om du fick avslag så kan du söka igen.
    Och bör göra det tills du hittar annan långsiktig inkomst....Att du fick avslag förra månaden innebär inte att du nödvändigtvis får avslag igen..men de rätta pappren måste in!

I avslagsbeslutet ska det framgå vilka handlingar som fattas.
    Detta brukar krävas vid en första-ansökan:
    -kopia på id-kort
    -hyreskontrakt, hyresavi
    -kontoöversikt för samtliga banker där du har engagemang
    -kontoutdrag 3 månader bakåt för samtliga öppna konton i alla banker där du har engagemang (tänk på att exempelvis även vissa skulder såsom kreditskulder kan räknas här-de är ju som konton....)
    -specifikationer på de senaste inkomsterna
    -eventuella pantbankskvitton
    -senaste skatteuppgifterna, dvs deklarationens alla sidor
    Lättast att ringa till skatteverket och be dem skicka hem samtliga skatteuppgifter för 2023.

-verifikation på eventuella tillgångar. Om tillgångar, ex bil eller fonder avyttrats, något som styrker vad du fått för dem. Om du har ett avanzakonto eller dylikt behöver du visa detta.
    -kvitton/räkningar som styrker de utgifter du angett på ansökan. 
    -verifikation på att du är inskriven på AF
    -verifikation på att du ansökt alla andra bidrag du kan få 
    -verifikation på sökta arbeten

Socialsekreterarna på försörjningsstöd är skyldiga att utreda din ekonomi för att komma fram till om behovet inte kan tillgodoses på något annat sätt.
    Försörjningsstöd är sista utvägen och alla andra utvägar ska vara uttömda innan. Det behöver du styrka.

Det är främst första gången man söker som det är så här krångligt. Sen vid de löpande ansökningarna det inte lika mycket dokument...

Jag vet att processen är krånglig och det är tufft...
    Men ge inte upp...

Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-15 09:17:59 följande:

Det är väldigt många papper de ska ha in.
    Jag blev tvungen att visa papper från en läkare sist för att jag berättade att jag mått dåligt (och de vill ju att man kan styrka varför man "hamnat" där man hamnat.)

Borde ha hållit tyst om min hälsa, men då skulle de vill hitta fel på det också.

Ni ska bara veta hur mycket uppgifter man ska ha koll på.. det är inte "lätt" att söka ekonomiskt bistånd, eller att få det beviljat.

Ska skicka in jobbansökningar nu... hela dagen. 

Om du mått dåligt så att det påverkat din arbetsförmåga och du menar att de ska ta hänsyn till detta behöver du styrka det. Precis som du gör när du arbetar och studerar. Egentligen inget konstigt.

I de flesta sammanhang behöver du ju underlag för att styrka det du säger.
    Söker du jobb, behöver du kunna styrka det som står i ditt CV, söker du bostadsbidrag behöver du styrka dina bostadskostnader och att dina inkomster inte överstiger gränsen och om du söker en utbildning behöver du styrka att du är behörig. 

Om du behövt lämna in papper från bolagsverket tyder det ju på att du i närtid haft ett företag registrerat på dig. Och då blir det ju automatiskt fler handlingar som ska lämnas in.

Jag kan förstå att det kan kännas överväldigande men samtidigt försörjningsstöd är tänkt att vara det sista som kommer in när ALLA andra möjligheter är uttömda...och då behöver det såklart utredas noggrann...
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-15 11:27:04 följande:
    Visst jag förstår att man behöver "styrka" saker. Jag menar bara att det är svårt att orka med och ha koll på saker när man mått så dåligt att man knappt fungerat mentalt, och därmed inte skickat in jobblistor i tid (när jag fortfarande var studerande så skulle jag ha framförhållning och söka jobb, vilket jag gjorde men pga. dåligt mående så var allt ett virrvarr och jag hade inte framförhållning nog att skriva ett samlat underlag på alla jobb jag sökt. Vilket jag gjort nu i stället..)

Att jag behövde lämna papper från Bolagsverket tyder inte alls på att jag haft ett företag...?
    Det enda det "tyder" på är att det är så det går till åtminstone i den kommunen jag bor, att alla som söker försörjningsstöd ska kunna visa upp huruvida de får inkomster på något sätt (där en utskrift från Bolagsverket ingår i det alla ska visa upp, som jag förstår det). De kollar alltså upp eventuella verksamheter hos alla sökande, för att man helt enkelt måste visa svart på vitt alla eventuella inkomster och utgifter, inte för att just JAG har drivit bolag.
    Därför skrev jag tyder på...dvs att det är det vanligaste orsaken att man kräver det.
    Märkligt förfarande med att allmänt kräva in från  bolagsverket. Väldigt tveksam till att de systematiskt får kräva det faktiskt...
    Är du säker på att det inte är skatteverket de menar? 

Uppgifter om bolag får de ju fram när de gör en slagning via exempelvis Infotorg eller annan upplysningstjänst som de flesta socialtjänster (alla som jag jobbat på) använder sig av.

Att kräva att du har framförhållning och söker jobb inför slutförande/sommaruppehåll i studier är ju dock fullt rimligt. Vet man att man kommer stå utan inkomster så behöver man ju planera för det i god tid.

Jag har gett dig tydliga råd att hävda nöd om du helt saknar medel.
    Har du gjort det? Dvs gjort en ansökan specifikt om nöd till mat och hyra
    INTE en ny ansökan om fullt bistånd för nästa månad utan för ditt nuläge. 

Eftersom du har fått avslag kommer socialtjänsten inte agera för den nuvarande månaden utan det ligger på dig att överklaga och/hävda nöd.

Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 13:34:55 följande:
    Det är inte möjligt att göra en nödansökan, åtminstone inte i min kommun.
    Jag har kollat på hemsidan och inloggningen hos "ekonomiskt bistånd". "Hävda nöd/nödansökan" existerar INTE.
    Då ringer du via växeln OCH lämnar in en skriftligt papper i receptionen:
    Härmed ansöker jag XX personummer om nöd till mat och hyra

Tro mig. Det är alltid möjligt att ansöka om nöd. Kommunen är ytterst ansvarig för sina medborgare.

Men det finns inte en specifik ansökan för detta.
    Oftast sker det muntligen via telefon....

Så ring in till din kommun och säg ordagrant att du hävdar nöd. Du kommer behöva visa aktuellt kontoutdrag så var beredd på det.

Anonym (Rädda dig själv) skrev 2024-07-17 14:22:04 följande:
    Hur kommer det sig att så få känner till detta? 
    Kan inte säga om det är så okänt...kändes inte okänt när jag jobbade med ekonomiskt bistånd...en väldigt vanlig företeelse att människor sökte nöd...
Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst