• Anonym (J)

Benzo???

Ok har använt benzo två perioder av mitt liv, den första under cirka 1 år för 27 år sedan och den andra de senaste 12 åren. De flesta blir lite chockade över de senaste 12 åren då jag ändå aldrig blivit beroende eller fått någon egentlig toleransökning. 

Naturligtvis år det till viss mån individuellt hur känslig man är för det, jag hör också till de som aldrig heller får något sug efter alkohol men däremot snabbt beroende av nikotin. Dvs jag är inte så dragen till ?rus?.
    Men något som spelar större roll är varför och hur man tar den. 

Den första omgången var jag deprimerad tonåring med grava panikångest attacker av typen ligga skaka okontaktbar på golvet och hade heller inte fri tillgång och resultat blev dessutom att jag somnade ca 30-60 minuter. Dvs knappast något att använda vardagligt. Däremot hade jag även en ständig gnagande ?grundångedt? och hade vi använt benzo till det hade det nog gått riktigt illa. Det enda som hjälpte långsiktigt där var noradrenalin återupptags hämmare (anti depressiva är oftast SSRI, men finns även SNRI som då påverkar noradrenalin också). Hade även en allmänt dämpande som jag inte längre finns då jag lätt blir lite hyper av SSRI. Vi fick bukt med depressionen när jag fick rätt medicin och då också ångesten och kunde sluta med allt. Att jag hatade känslan av benzo hjälpte säkert också. 

fortsättning följer 

• Anonym (J)

Så de senaste 12 åren då. 

Den här gången blev det pga grava sömnproblem och i samband med insomningstabletter där det behövdes som ?för medicin? för att ens få mig redo att hamna i sängen och avslappnad nog att ta sömntabletten. Därmed hade jag egentligen inte så mycken vaken upplevelse av den. Vi fick dock aldrig sömntabletterna att fungera bra så slutade med dessa och bara benzon kvar och har använt till lite olika situationer sedan dess. Har därmed märkt hur det fungerar och vilka sätt som är mer ?riskfyllt?. 
    Man måste komma ihåg att det är både ett fysiskt och ett mentalt beroende och det ?farliga? är det mentala för det är det som driver in det fysiska. Så ju mer du behöver tabletterna, ju mer ångest du har desto olämpligare är det lite paradoxal. 
    Dels för att man är mindre stark att hantera rekyl effekten när det går ur kroppen (oftast en kick med mycket starkare ångest än när du tog tabletten, den är övergående men man måste klara att inte vilja ta mer)men också för att det blir en tydligare effekt som man lätt blir beroende av. 

Vad det låter på både TS och en till så låter det som en typ av ångest det är extra riskfyllt att ta till benzo mot jämfört med om man t ex behöver till vissa specifika situationer som sker ibland (t ex attakvis ångest, ångest kopplat till specifika situationer et) en utmattande ständig ångest är stor risk för snabbt beroende så var extra försiktiga 

vet det inte är vad man vill höra 

• Anonym (J)

Ska väl tillägga att rekyl effekten är betydligt tydligare om jag tagit den pga ångest än för att hjälpa sömnen eller behövt för att ta mig ut när det är ett extra ?släng? av social fobi. 

Har även haft några perioder av yttre orsakad kris med extrem ångest och förtvivlan och behövt ta flera doser under ett antal dagar för att inte ligga med tårarna sprutade under täcket 24/7 och det har gått bra, men tror inte jag vågat det om jag inte visste det var tillfälligt och varför samt att jag i grunden är stabil och utan konstant ångest 

Svar på tråden Benzo???