Benzo???
Ok har använt benzo två perioder av mitt liv, den första under cirka 1 år för 27 år sedan och den andra de senaste 12 åren. De flesta blir lite chockade över de senaste 12 åren då jag ändå aldrig blivit beroende eller fått någon egentlig toleransökning.
Naturligtvis år det till viss mån individuellt hur känslig man är för det, jag hör också till de som aldrig heller får något sug efter alkohol men däremot snabbt beroende av nikotin. Dvs jag är inte så dragen till ?rus?.
Men något som spelar större roll är varför och hur man tar den.
Den första omgången var jag deprimerad tonåring med grava panikångest attacker av typen ligga skaka okontaktbar på golvet och hade heller inte fri tillgång och resultat blev dessutom att jag somnade ca 30-60 minuter. Dvs knappast något att använda vardagligt. Däremot hade jag även en ständig gnagande ?grundångedt? och hade vi använt benzo till det hade det nog gått riktigt illa. Det enda som hjälpte långsiktigt där var noradrenalin återupptags hämmare (anti depressiva är oftast SSRI, men finns även SNRI som då påverkar noradrenalin också). Hade även en allmänt dämpande som jag inte längre finns då jag lätt blir lite hyper av SSRI. Vi fick bukt med depressionen när jag fick rätt medicin och då också ångesten och kunde sluta med allt. Att jag hatade känslan av benzo hjälpte säkert också.
fortsättning följer