• Anonym (Benzo)

Benzo???

Har alltid vägrat benzo men står fan inte ut med den här jävla ångesten längre. Ni som använt benzo mot ångest plz berätta, fördelar o nackdelar? Funkar det mot ångesten eller är den enda ångestdämpningen i att man blir trött av det osv Vill veta allt. Tack.

• Svar på tråden Benzo???
  • Anonym (En till!)
    Anonym (Benzo) skrev 2024-07-13 23:10:39 följande:
    Benzo???

Har alltid vägrat benzo men står fan inte ut med den här jävla ångesten längre. Ni som använt benzo mot ångest plz berätta, fördelar o nackdelar? Funkar det mot ångesten eller är den enda ångestdämpningen i att man blir trött av det osv Vill veta allt. Tack.

Först av allt: Vad är det för stolpskott som tryckt på tummen ner på TS?! En människa som mår dåligt och ber om hjälp och råd! Måste vara någon skadad typ som tryckt ogilla! 

Sen till frågan: jag har samma problem och funderingar själv, påtaglig ångest som påverkar hela min tillvaro. Jag har också varit emot benzo, jag tycker det är knark i princip som bara gör folk till narkomaner. Men när man haft så kraftig ångest som jag har haft nu i flera veckor, då sänker man kraven och ribban för vad man annars håller hårt på principiellt och moraliskt. Man blir helt slutkörd av att leva med ständig ångest, så till slut går man med på vad som helst, bara man slipper denna ständiga jävla ångest. Rättare sagt: man lever inte! Att ha en kropp och en hjärna som är kidnappad av obotlig ångest (vanliga saker som träning, massage, promenader, meditation hjälper ej, verkar inte finnas något alls som hjälper!), det är inte att leva! Det är inte ett liv, det är ett tillstånd! Självklart så är man beredd att testa allt för att slippa ifrån den plågan! Jag vill också veta det du frågar om, så jag följer tråden här och med! Dessutom har jag en fundering: det är väl inte alltid jätteenkelt att få benzo och liknande utskrivet?! Är de inte lite restriktiva med narkotikaklassade läkemedel? Särskilt om man som jag har "papper" på sig redan?
  • Anonym (Benzo)
    Anonym (En till!) skrev 2024-07-14 02:30:31 följande:
    Först av allt: Vad är det för stolpskott som tryckt på tummen ner på TS?! En människa som mår dåligt och ber om hjälp och råd! Måste vara någon skadad typ som tryckt ogilla! 

Sen till frågan: jag har samma problem och funderingar själv, påtaglig ångest som påverkar hela min tillvaro. Jag har också varit emot benzo, jag tycker det är knark i princip som bara gör folk till narkomaner. Men när man haft så kraftig ångest som jag har haft nu i flera veckor, då sänker man kraven och ribban för vad man annars håller hårt på principiellt och moraliskt. Man blir helt slutkörd av att leva med ständig ångest, så till slut går man med på vad som helst, bara man slipper denna ständiga jävla ångest. Rättare sagt: man lever inte! Att ha en kropp och en hjärna som är kidnappad av obotlig ångest (vanliga saker som träning, massage, promenader, meditation hjälper ej, verkar inte finnas något alls som hjälper!), det är inte att leva! Det är inte ett liv, det är ett tillstånd! Självklart så är man beredd att testa allt för att slippa ifrån den plågan! Jag vill också veta det du frågar om, så jag följer tråden här och med! Dessutom har jag en fundering: det är väl inte alltid jätteenkelt att få benzo och liknande utskrivet?! Är de inte lite restriktiva med narkotikaklassade läkemedel? Särskilt om man som jag har "papper" på sig redan?
    Tusen tack för ditt svar ❤️ Exakt så här är det! Och tack även för ditt stöd gentemot dem som satt tumme ned, helt ärligt hade jag inte alls väntat mig en sån reaktion... gör mig löjligt lessen och jag förstår verkligen inte heller varför??? Och samma sak gäller ju ditt inlägg, att nån satt tumme ned på det... jättekonstigt! De borde ta bort tumme-ned-funktionen så att folk tvingas faktiskt skriva vad det är de ogillar i stället. Så är det ju på många andra forum; man kan sätta tumme upp, men inte tumme ned.

Jag hoppas att nån faktiskt kan och vill svara, för både din och min skull... blir så lessen att du har det så här också 💔 Det är fan inte ett liv, precis som du säger.

Hur enkelt det är att få benzo utskrivet beror på - en del läkare är stenhårda medan andra är väldigt snabba med att erbjuda det... Min läkare som jag har nu är väl mer åt det stenhårda hållet, men hon har ett bra tag ansett att jag kvalar in i gruppen där det inte finns nåt val. Sen beror det ju som du säger även på vad man själv har med sig i bagaget; har man en historia av missbruk, till exempel, är de ju självklart mer restriktiva - med tanke på din (tidigare) inställning till benzo antar jag dock att det inte är det du menar med att "ha papper på sig"?
  • Hurraa

Alla mina vänner som fastnade för benzo är tyvärr döda.
    Inbilla och lura inte i dig själv något annat.
    Det typiska sättet att dö på är när man avlider i sömnen

• Anonym (Hälsa)

Ångesten är inte obotlig.

Börja att göra saker. Motionera, tvätta, städa, jobba, umgås med andra människor...

Ångest är bara en konsekvens av att man inte gjort det man borde ha gjort.
    Lösningen är också att börja göra det man borde göra.
  • Anonym (En till!)

Anonym (Hälsa): Om du läst ordentligt hade du sett att det står att sånt du föreslår inte hjälper mot den här typen av ångest! Kanske på längre sikt isåfall? Den typen av ångest vi snackar om här är kraftig och sätter sig i hela kroppen! Man blir begränsad fysiskt av den typen av ångest, och man blir utmattad av att vara på helspänn hela tiden. 
    Du bagatelliserar mitt och TS problem och verkar sakna kunskap om vad det innebär att leva med SVÅR typ av ångest! 

VAD vet du om huruvida vår ångest beror på att vi inte har gjort det vi borde ha gjort??! Fy vad inskränkt och dömande, och det du förmedlar till folk som läser är att det är ens eget fel!? Du vet INGET om orsakerna till att jag och TS mår såhär just nu!! Fy fan säger jag igen. Det är tvärtom; att det är jag som varit DRABBAD av tråkigheter jag inte rådde för, det har varit väldigt mycket med det jordiska på senare år och att råka ut för massa skit och missöden blev för mycket för mig att hantera. Det är som att en ångestdemon tagit över min kropp... 

Du menar säkert bara väl, men jag blir lack när någon yttrar sig och har sådan enkelspårig attityd och okunskap om något som är så pass brett och varierande! 

• Anonym (Hälsa)

Det hjälper inte för att det inte är det som är huvudproblemet. Om man tex är arbetslös kan motion hjälpa lite på marginalen men inte nämnvärt. Det som kan lösa det på riktigt är att fixa ett nytt jobb.
  • Anonym (Hälsa)
    Anonym (Hälsa) skrev 2024-07-14 07:31:37 följande:
    Det hjälper inte för att det inte är det som är huvudproblemet. Om man tex är arbetslös kan motion hjälpa lite på marginalen men inte nämnvärt. Det som kan lösa det på riktigt är att fixa ett nytt jobb.
    Måste även ha livsmål och medvetenhet om varför man behöver jobba.
  • Anonym (Hälsa)
    Anonym (Hälsa) skrev 2024-07-14 07:43:30 följande:
    Måste även ha livsmål och medvetenhet om varför man behöver jobba.
    /Från en som hade "obotlig" ångest för 15 år sedan men som nu kn konstatera att ångesten är som bortblåst. 

Så ge inte upp. Fortsätt kämpa. 
  • Anonym (En till!)

Svar till Hurraa: 
    Det är väl ändå skillnad mellan dina döda vänner som "fastnade för benzo" som du uttrycker det (tog överdoser och avled i sömnen pga alldeles för höga doser!) och på de relativt låga doser som skrivs ut mot svår ångest, och följs upp och utvärderas regelbundet av läkarna! Men men, du vet tydligen bäst,  och alla som äter benzo mot ångest är bara knarkare som alla kommer att dö i sömnen som resultat av de "fastnade för benzo", säger du ju. Du verkar ha inställningen att det handlar om nåt jäkla knarksug?! Tala för dig själv och de du umgås med! 😉 
    Haha, jag och TS försöker inte inbilla eller lura i oss någonting alls! Vi frågar om saker som vi inte vet därför att vi ska kunna förstå vad som är bra för oss och inte, om man inte vet måste man ju fråga eller hur! Handlar inte om att vi är knarksugna och vill intala oss och lura i oss saker, det handlar om att vi har ohanterlig ångest och vill höra oss för om mediciner, i detta fall benzo. Du har nog hamnat helt fel, i fel tråd och i helt fel forum.. på Flashback passar din mentalitet in bättre! Vi pratar om att lindra LIDANDE i denna tråd, inget annat! Ditt inlägg är lite olämpligt i sammanhanget tycker jag.. Tror du verkligen att läkare skulle sitta och skriva ut mediciner som inte har någon annan utväg än att patienten dör i sömnen?? Haha, det där skrev du nog med några promille innanför västen! 😉 Ser inte direkt ut att vara något genomtänkt inlägg! Skål! 

• Anonym (Benzo)

Alltså, varför går det inte att citera???? 

"En till!": du ska verkligen ha ett jättetack för att du tar striden när folk som inte har en aning om vad riktig ångest är ska uttala sig om saker som inte ens har efterfrågats. Själv orkar jag inte slåss mer mot den här jävla attityden som alltid presenteras av folk som tror att de vet vad de talar om bara för att de minsann var skitlessna när de hade förlorat jobbet eller när deras hund dog.

Jag hoppas ff att det finns någon därute som faktiskt kan svara på mina frågor i stället för att komma med en massa annan skit som inte har med tråden att göra! Och jag är lessen om jag låter taskig, jag är bara så trött och förtvivlad och orkar verkligen inte med en massa ytterligare skit

Svar på tråden Benzo???