Missnöjda barn på kalas
Det är verkligen inte klokt hur det har blivit.
Jag är inte lastgammal ändå, född på sent 80-tal, och jag lärde mig att får man mat hemma hos någon annan äter man det som bjuds. Det var något fullständigt självklart. Givetvis undantaget om man skulle vara allergisk, men inte annars. Mina syskon och jag äter allt - kanske just för att vi blivit uppfostrade till det. Hade det varit något specifikt som vi verkligen avskydde och det serverades på ett kalas hade vi ätit ändå av artighet och inte sagt något. Eller bara undvikit just det och ätit oss mätta på andra saker, om det funnits att välja på.
Som jag förstått det skickar föräldrar ibland med barnen egen mat på kalas numera. I min värld är det fruktansvärt oartigt mot den som bjuder på kalas, och som att be om problem ifall de andra barnen blir avundsjuka på det barnets mat. Samtidigt kan jag förstå om det i vissa fall är berättigat, vid behov av specialkost och så.
Men att som förälder rata maten som serveras för att ta med ungarna till Donken medan kalaset pågår... Jag saknar ord för det beteendet.