• Anonym (v)

Vill inte ha manlig gynekolog pga övergrepp, mår dåligt efteråt.

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden..Var tvungen att gå till gyn pga misstänkt missfall och behövde få hjälp med att starta processen. För att få tabletter måste dom göra en undersökning vilket jag förstår. Tyvärr så var det en manlig gynekolog något som jag absolut inte vill ha pga tidigare övergrepp.

Det var med en kvinnlig sköterska också, brukar det vara så? Har aldrig varit med om det tidigare. Det var heller inte så att jag blev tillfrågad om hon fick vara med men det kanske är så om det är en manlig gynekolog..?

Kan dom se i journalen om man blivit utsatt för övergrepp? Har varit där  på samma klinik pga våldtäkter.

Jag antog att dom såg sånt innan men när jag låg där och skulle göra själva undersökningen frågade han om jag hade blivit det men jag sa nej då för han skulle precis undersöka mig och jag kände mig så obekväm. . 
    Innan själva undersökningen gjorde jag det väldigt tydligt att jag inte ville ha en manlig gynekolog men han förklarade att han och en annan manlig kollega hade jouren och att jag skulle behöva vänta om jag ville ha en kvinnlig. Läkaren gjorde inga fel under själva undersökningen men jag mår fortfarande dåligt. Brukar det vara såhär? 

• Svar på tråden Vill inte ha manlig gynekolog pga övergrepp, mår dåligt efteråt.
  • Anonym (?)

Ja, det brukar vara så. Varför väntade du inte på en kvinnlig?

• Anonym (v)

Kan inte citera av någon anledning. 

Jag skulle troligtvis behöva vänta i veckor och inte ens då skulle vara bli garanterad en kvinnlig. Jag ville inte gå omkring med ett dött foster i magen heller, ville få det avklarat sas.

• Anonym (E)

Ja det fanns ju inga val? Han frågade om övergrepp för att du sagt att du inte ville ha en manlig, för att reda it om det var mest ogrundad rädsla eller att något annat. Sköterskan var med för assistans och ev lite för att du varit tydlig att du inte ville ha manlig, som stöd. De går inte tillbaka och rotar i dina journaler i onödan i akutare situationer utan går på vad du säger nu.

Beklagar att du fick en extra jobbig upplevelse men kan inte se att de kunnat göra något annat. Bara missfallet i sig var säkert tufft <3

• Anonym (?)
    Anonym (v) skrev 2024-07-24 15:31:09 följande:

Kan inte citera av någon anledning. 

Jag skulle troligtvis behöva vänta i veckor och inte ens då skulle vara bli garanterad en kvinnlig. Jag ville inte gå omkring med ett dött foster i magen heller, ville få det avklarat sas.

Troligtvis? Sa de det? Eller är det din gissning?
  • Anonym (v)

Går fortfarande inte att citera..

Tack för svaret!

Jg borde kanske sagt som det var men det kändes jättekonstigt att säga det då.

Jag kom på att han tog upp mina tidigare missfall så han måste gått tillbaka och läst lite. Tänkte om sköterskan var där av den anledningen(?). Han kanske inte ville undersöka själv, han kanske ville ha med någon med.
    Jag tänker att det kan ju inte varit superkul för han heller direkt, undersöka någon som absolut inte vill och är ledsen.

• Anonym (v)

Till anonym(?):

Läkaren sa så till mig. Det var två manliga läkare som hade jour nu under några veckor och att risken var stor att jg skulle få någon av dom igen, så sa han. 

• Anonym (E)
    Anonym (v) skrev 2024-07-24 16:18:13 följande:

Går fortfarande inte att citera..

Tack för svaret!

Jg borde kanske sagt som det var men det kändes jättekonstigt att säga det då.

Jag kom på att han tog upp mina tidigare missfall så han måste gått tillbaka och läst lite. Tänkte om sköterskan var där av den anledningen(?). Han kanske inte ville undersöka själv, han kanske ville ha med någon med.
    Jag tänker att det kan ju inte varit superkul för han heller direkt, undersöka någon som absolut inte vill och är ledsen.

Du behöver inte säga något, du var tydlig verkar det som men de hade ändå ingen kvinnlig och det var ett akutare ärende. Det är inte ovanligt att ha med en sköterska vid gynundersökningar som assistans.
  • Anonym (...)

Numera är det alltid en kvinnlig sköterska med om man får en manlig gynekolog så det har inte att göra med ditt tidigare övergrepp.

Jag beklagar att du varit med om det.

• Anonym (v)

Till: Anonym(...)

Jaha ok. En vän till mig,som heller inte ville ha manlig, hade inte det när hon undersöktes. Hon bor i en annan stad, kanske olika beroende på vilket sjukhus man går till?

Är det med en kvinnlig för att "skydda" gynekologen? Kan förstå om det kan vara så.

Tack

• Anonym (...)

Det kan ha berott på personalbrist eller något skulle jag gissa på, men ja typ "skydda" men även för att få kvinnan mer bekväm, något som kom i samband med hela me too grejen

• Anonym (E)
    Anonym (...) skrev 2024-07-24 16:41:40 följande:

Numera är det alltid en kvinnlig sköterska med om man får en manlig gynekolog så det har inte att göra med ditt tidigare övergrepp.

Nej, det är en myt. Ofta en sköterska med för assistans men det finns inget som säger att det alltid ska vara en kvinnlig med.
  • Anonym (...)

Jag tror även att de bara har kollat om du haft tidigare missfall i journalen, resten är inte relevant för dom så jag skulle inte oroa mig för att de varit inne och grävt 

• Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2024-07-24 17:04:53 följande:

Det kan ha berott på personalbrist eller något skulle jag gissa på, men ja typ "skydda" men även för att få kvinnan mer bekväm, något som kom i samband med hela me too grejen

Det kom inte i samband med me too. Det har funnit så länge jag kan minnas. Har alltid fått frågan om jag vill att en sköterska ska vara med om det är en manlig gynekolog.
  • Anonym (E)

Den myten kommer alltid, även långt före #metoo och är inget annat. Resurserna fördelas inte på det sättet för att skydda någon utan för när det behövs. Jag har fått en kvinnlig sköterska med som stöd vid undersökning av kvinnlig gynekolog för att de trodde det fanns ett behov men behövdes inte.

• Anonym (v)
    Anonym (E) skrev 2024-07-24 17:08:44 följande:

Den myten kommer alltid, även långt före #metoo och är inget annat. Resurserna fördelas inte på det sättet för att skydda någon utan för när det behövs. Jag har fått en kvinnlig sköterska med som stöd vid undersökning av kvinnlig gynekolog för att de trodde det fanns ett behov men behövdes inte.

Vad var anledningen till att dom trodde du behövde stöd?
    Anonym (...) skrev 2024-07-24 17:07:44 följande:

Jag tror även att de bara har kollat om du haft tidigare missfall i journalen, resten är inte relevant för dom så jag skulle inte oroa mig för att de varit inne och grävt 

Ja känsligare information kanske inte är lika lättillgängligt. Jag har varit inne flera ggr pga misshandel också men då antar jag attdom inte såg den informationen iallafall.
  • Anonym (E)
    Anonym (v) skrev 2024-07-24 17:16:52 följande:
    Vad var anledningen till att dom trodde du behövde stöd?
    Anonym (...) skrev 2024-07-24 17:07:44 följande:

Ja känsligare information kanske inte är lika lättillgängligt. Jag har varit inne flera ggr pga misshandel också men då antar jag attdom inte såg den informationen iallafall.
    Inte relevant men förståeligt under omständigheterna.

De har inte så mycket tid att sätta sig in i patientens ärende. Vad som sker nu är viktigast att behandla.
  • Yllop
    Anonym (v) skrev 2024-07-24 16:54:16 följande:

Är det med en kvinnlig för att "skydda" gynekologen? Kan förstå om det kan vara så.

Sköterska/undersköterska är med dels för att assistera vid provtagning o dyl, och dels  som ett vittne i fall patienten skulle beskylla läkaren för övergrepp.
  • Anonym (v)

Svar till Yilop:

Var lite så jag tänkte. Om jag hade varit man hade jag nog också velat ha någon med. Han gjorde som sagt inget fel förutom att fråga om övergrepp precis innan han började. Jag vet att han inte menade något illa.

Jag mår fruktansvärt men jag inser att det har med mig att göra.
    Har ont men vågar inte åka in igen.

• Anonym (X)

Alternativet är väl att åka någon annanstans? Har dom ingen kvinnlig just där så finns det ju ingen annan lösning. 

Svar på tråden Vill inte ha manlig gynekolog pga övergrepp, mår dåligt efteråt.