Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Vill inte ha manlig gynekolog pga övergrepp, mår dåligt efteråt.

Ja det fanns ju inga val? Han frågade om övergrepp för att du sagt att du inte ville ha en manlig, för att reda it om det var mest ogrundad rädsla eller att något annat. Sköterskan var med för assistans och ev lite för att du varit tydlig att du inte ville ha manlig, som stöd. De går inte tillbaka och rotar i dina journaler i onödan i akutare situationer utan går på vad du säger nu.

Beklagar att du fick en extra jobbig upplevelse men kan inte se att de kunnat göra något annat. Bara missfallet i sig var säkert tufft <3

• Anonym (E)
    Anonym (v) skrev 2024-07-24 16:18:13 följande:

Går fortfarande inte att citera..

Tack för svaret!

Jg borde kanske sagt som det var men det kändes jättekonstigt att säga det då.

Jag kom på att han tog upp mina tidigare missfall så han måste gått tillbaka och läst lite. Tänkte om sköterskan var där av den anledningen(?). Han kanske inte ville undersöka själv, han kanske ville ha med någon med.
    Jag tänker att det kan ju inte varit superkul för han heller direkt, undersöka någon som absolut inte vill och är ledsen.

Du behöver inte säga något, du var tydlig verkar det som men de hade ändå ingen kvinnlig och det var ett akutare ärende. Det är inte ovanligt att ha med en sköterska vid gynundersökningar som assistans.
  • Anonym (E)
    Anonym (...) skrev 2024-07-24 16:41:40 följande:

Numera är det alltid en kvinnlig sköterska med om man får en manlig gynekolog så det har inte att göra med ditt tidigare övergrepp.

Nej, det är en myt. Ofta en sköterska med för assistans men det finns inget som säger att det alltid ska vara en kvinnlig med.
  • Anonym (E)

Den myten kommer alltid, även långt före #metoo och är inget annat. Resurserna fördelas inte på det sättet för att skydda någon utan för när det behövs. Jag har fått en kvinnlig sköterska med som stöd vid undersökning av kvinnlig gynekolog för att de trodde det fanns ett behov men behövdes inte.

• Anonym (E)
    Anonym (v) skrev 2024-07-24 17:16:52 följande:
    Vad var anledningen till att dom trodde du behövde stöd?
    Anonym (...) skrev 2024-07-24 17:07:44 följande:

Jag tror även att de bara har kollat om du haft tidigare missfall i journalen, resten är inte relevant för dom så jag skulle inte oroa mig för att de varit inne och grävt 

Ja känsligare information kanske inte är lika lättillgängligt. Jag har varit inne flera ggr pga misshandel också men då antar jag attdom inte såg den informationen iallafall.
    Inte relevant men förståeligt under omständigheterna.

De har inte så mycket tid att sätta sig in i patientens ärende. Vad som sker nu är viktigast att behandla.
Svar på tråden Vill inte ha manlig gynekolog pga övergrepp, mår dåligt efteråt.