• Anonym (Li)

Hur länge kan ett foster växa i äggledare?

Jag läste om en som fått utomkvedshavandeskap, fostret satt i äggledaren istället för livmodern.
    Hon hävdade att det var en "helt frisk och perfekt flicka som bara råkat växa i äggledaren"
    Hur vet man det? 
    Har extremt svårt att föreställa mig att ett foster kan växa så pass mycket i en äggledare, att man kan bekräfta både kön och medicinsk status på det? 

• Svar på tråden Hur länge kan ett foster växa i äggledare?
  • Anonym (Jag)

Nu är jag ingen expert och har inte drabbadts av det själv, däremot läst om det en hel del misstänktes både när jag fick ett vanligt missfall och när jag väntade min yngsta (men det var en cysta som hade spruckit). .

Men nej jag tror inte att fostret kan växa så länge så att man kan se könet, då hinner äggledaren spricka innan. Det är isåfall om man skulle göra något slags test men jag vet inte varför man skulle göra det. 

Men ja sannolikheten för att fostret är friskt borde väl vara hyfsat stor (lika stor som chansen att få ett friskt foster överhuvudtaget).. fast säkert kan man ju inte veta. 

• Anonym (Li)

Ja,  äggledaren kan väl inte växa på samma sätt som livmodern.
    Om fostret är friskt vet man ju inte förrän ultraljud, och att det är helt normalt vet man inte förrän det är fött.

• Cereal Killer

Teoretiskt kan man veta det. I äggledaren kan ett foster som längst leva till vecka 16 innan ruptur (men vanligtvis rupturerar den mycket tidigare). Det finns också enstaka fall dokumenterade där foster överlevt tillräckligt länge för att kunna födas kirurgiskt, men då genom att ägget fäst i bukhålan, inte i äggledaren.

Detta handlar alltså om extrema undantag, normalt är överlevnadschansen för fostret 0% och det är också livsfarligt för modern att man låter en ektopisk graviditet fortskrida. 

• Anonym (Vissa vet)

Vissa kan känna vilket kön barnet har och hur barnet mår. Jag har kunnat det vid mina graviditeter och jag har haft rätt. Det finns ingen medicinsk, vetenskaplig förklaring det bara är så. 

• Anonym (t)
    Anonym (Vissa vet) skrev 2024-07-27 12:29:41 följande:

Vissa kan känna vilket kön barnet har och hur barnet mår. Jag har kunnat det vid mina graviditeter och jag har haft rätt. Det finns ingen medicinsk, vetenskaplig förklaring det bara är så. 

Och du kunde lika gärna haft fel...

Nu tycker jag det är onödigt att spräcka en tro hos någon vars foster dött men stensäkra på levande barn, nja.

• Anonym (Jag)
    Cereal Killer skrev 2024-07-27 10:55:30 följande:

Teoretiskt kan man veta det. I äggledaren kan ett foster som längst leva till vecka 16 innan ruptur (men vanligtvis rupturerar den mycket tidigare). Det finns också enstaka fall dokumenterade där foster överlevt tillräckligt länge för att kunna födas kirurgiskt, men då genom att ägget fäst i bukhålan, inte i äggledaren.

Detta handlar alltså om extrema undantag, normalt är överlevnadschansen för fostret 0% och det är också livsfarligt för modern att man låter en ektopisk graviditet fortskrida. 

Jo det där med att ett foster har överlevt i bukhålan har jag faktiskt läst om. Men visste inte att ett foster kan växa i äggledaren så länge som till vecka 16. Fostret är ju stort i vecka 16 så det måste göra extremt ont. 

En sak jag tänkte på annars är ju om hon skulle gjort IVF och redan visste könet på embryot innan och att det inte hade några avvikelser men det är väl kanske inte så troligt. Vet att man inte brukar kolla sånt vid vanlig IVF men man kan ju göra det. 

• Anonym (Li)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-27 14:40:48 följande:

Jo det där med att ett foster har överlevt i bukhålan har jag faktiskt läst om. Men visste inte att ett foster kan växa i äggledaren så länge som till vecka 16. Fostret är ju stort i vecka 16 så det måste göra extremt ont. 

En sak jag tänkte på annars är ju om hon skulle gjort IVF och redan visste könet på embryot innan och att det inte hade några avvikelser men det är väl kanske inte så troligt. Vet att man inte brukar kolla sånt vid vanlig IVF men man kan ju göra det. 

Gör man IVF placeras embryot direkt i livmodern, utan att passera äggledaren. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Li) skrev 2024-07-28 02:39:12 följande:
    Gör man IVF placeras embryot direkt i livmodern, utan att passera äggledaren. 
    Jo jag vet men tydligen kan man drabbas av utomkvedshavandeskap ändå, vet inte hur det går till.
  • Anonym (Vissa vet)
    Anonym (t) skrev 2024-07-27 12:38:19 följande:

Och du kunde lika gärna haft fel...

Nu tycker jag det är onödigt att spräcka en tro hos någon vars foster dött men stensäkra på levande barn, nja.

Jag tycker tvärtom. Det är elakt och småsint att förvägra henne sin sanning för att man ska ha rätt till varje pris. 
Svar på tråden Hur länge kan ett foster växa i äggledare?