Inlägg från: Anonym (Rådvill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rådvill)

Hur få sambo att börja motionera?

Jag vet, det låter helt sjukt, men jag behöver hjälp. Min sambo är snygg och inte direkt överviktig men har till och från haft problem med depressiva episoder. Han har fått (ganska dålig) hjälp från vården men desto större stöttning från mig. Nu är han okej, men inte helt i fas. Han har tidigare varit en väldigt aktiv människa med flera fysiska fritidsaktiviteter men har nu fallit in i någon slags soffliggardvala. Fysisk aktivitet är ju bevisat bra just för den mentala hälsan och för mig, som åskådare, är det uppenbart att han behöver komma upp ur soffan och göra saker. Vi kan inte träna tillsammans riktigt då vi har barn och djur som behöver rätt mycket uppsikt. Jag drar med honom ut på tur ofta, men det räcker inte riktigt. Så hur tusan ska man göra?? Tips tack!

• Svar på tråden Hur få sambo att börja motionera?
  • Anonym (Rådvill)

Kan inte citera men jodå, djur och barn får raska promenader som vi tar tillsammans (oftast) fast det känns lite som att jag behöver valla runt familjen. Jag tar ju god hand om mig själv så det hade varit skönt om jag inte alltid behövde vara med för att han ska komma ut. Men det känns också som att det behövs lite mer än så, lite mer puls och/eller styrka. Men jag ska absolut kolla in boken! PT får jag undersöka möjligheterna till, vet inte om det finns att hitta i vår lilla by. Men i alla fall kanske någon grupp eller träningskompis där de kan sporra varandra...? 

Sen är ju sexet något som blivit lidande av både mående och medicinering. Just därför vill jag få honom i form, haha! För på den fronten händer ingeting hos honom nu så det är svårt att locka med det som motion. 

Svar på tråden Hur få sambo att börja motionera?