• Anonym (M)

Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?

Anonym (O) skrev 2024-08-09 19:45:43 följande:
    Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?

Vad jag förstår är det bara om det är äktenskapet som
    varit orsaken till att den ena inte kunnat skapa sig en egen försörjning som underhåll kan bli aktuellt. Det beslutas i så fall i domstol och är extremt ovanligt. 

Aldrig i Sverige där man har ett eget ansvar att se efter sin ekonomi. 

Underhåll betalas enbart om man har barn och är skilda, oavsett könen på de inblandade. 
  • Anonym (M)
    Filmjölken skrev 2024-08-09 22:50:37 följande:
    Jo vi har barn, så det tar sex månader för skilsmässan att gå igenom.

Det verkar vara så att ibland måste betala underhållsbidrag efter skilsmässan om den andra parten inte kan försörja sig. Men jag hittar inte så mycket information om när det gäller.
    Nej, underhållsbidrag är din del av försörjningen till era barn. Inte för att din snart ex-fru inte får tummen ur och skaffar sig en inkomst. 

Har hon ingen ekonomi får hon vända sig till Socialen för att få ekonomiskt bistånd. 
  • Anonym (M)
    Anonym (OA) skrev 2024-08-10 07:48:14 följande:

Nej det spelar ingen roll vem som ville skiljas. 

Om paret hade en överenskommelse om att frun stannar hemma och tar hand om barn och hushåll för att mannen jobbar väldigt mycket och reser i tjänsten, så han kunde inte sköta hemmet och de är båda beroende av hans arbete, då har exfrun en chans att begära underhåll en kort tid så hon har chans att skaffa jobb. Men det är ovanligt att någon får underhåll, det måste vara väldigt speciella omständigheter. 

Vilket inte kan appliceras i ts situation. 

Ts snart ex-fru vill inte jobba av egen fri vilja. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-10 09:08:37 följande:
    Klart de har. Han har ju gått med på detta. Annars hade han ju lämnat henne för länge sedan. 
     Nej, det är precis de som de inte gjort. 

Hade de haft sen överenskommelse hade ts aldrig motiverat sin snart ex-fru att skaffa jobb och egen försörjning. 

"Jag vill också understryka att jag alltid velat att hon skulle skaffa inkomst och hjälpa till hemma, men hon tycker att hennes hälsa inte klarar detta."
  • Anonym (M)
    CrazyDaddy skrev 2024-08-10 11:40:27 följande:

Gör som de flesta kvinnor. Ge henne ingenting, råna henne så mycket du kan. 

Förlåt blev lite emotionell där. 
    Jag förstår nu att jag skulle tagit in mer kunnigt folk i vår separation. 

Som du beskriver relationen så borde det vara du som skulle vilja skiljas?

Det enda rätta svaret är väl "följ ditt hjärta" men också att en ska förstå att exet kommer att gå vidare och empatin till dig kommer naturligtvis att svalna. Speciellt ifall när hon träffar nästa partner.
    Låter inte som att ni har barn tillsammans så här bör du nog vara ganska egoistisk. 

De har barn tillsammans. Det skriver ts i inlägg 11. 
  • Anonym (M)
    Filmjölken skrev 2024-08-10 23:46:49 följande:
    Jag letar nytt boende. Hon vill bo kvar här och hävdar att hon kommer att ordna så att hon kan betala hyran. Vet inte hur det ska gå till och har inte pressat henne på var hon tror att hon ska få pengarna ifrån. Hon kan ju förstås ha räknat ut att hon får hälften av besparingarna.

Vad gäller barnen så vill hon att vi tar varannan vecka. Jag kan rimligtvis inte motsätta mig detta. 
    Hennes problem hur hon ska försörja sig, inte ditt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym man) skrev 2024-08-11 01:10:09 följande:

Har detta varit fallet under alla de femton år som ni har varit gifta? Sexet måste varit galet bra eftersom du hela tiden gått med på att hon inte behövt göra ett dugg. 

Gör bodelning, låt henne upptäcka att detta med underhåll inte är helt enkelt att få, typ omöjligt.

Vad är det som triggat detta, vad är det som fått henne att söka skilsmässa? Och dessutom tro att hon kan slippa alla krav och att Du skall fortsätta försörja henne?

Regga ett konto på Tinder och börja data, hon vill i alla fall skiljas, dvs inget mer ligga med henne så vill du göra det får du hitta andra lösningar. 

Vad har sex att göra med försörjning?

Tror du man stannar i ett äktenskap enbart pga sex? Eller står för hela försörjningen? 
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2024-08-11 08:16:05 följande:

Jo, under vissa omständigheter (TS fall gränsar till dessa) kan man bli skyldig att betala underhåll till sin exmake/-maka. Att TS ex skulle ges rätt till det låter dock tveksamt.  

Lagen om underhåll till ex finns för att skydda de som på heltid varit ansvariga för hem och barn och därför inte jobbat, som ett stöd under (i första hand) en övergångsperiod efter skilsmässan tills de hunnit tex utbilda sig och skaffa ett jobb. 

Ts fall gränsar inte ett dugg till det. Ts har motiverat sin snart ex-fru till både jobb och egen försörjning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-11 09:11:42 följande:
    Det är handlingar som spelar roll, inte vad man önskar. Han har frivilligt försörjt henne under deras äktenskap, även om han innerst inne inte ville. 
    Vad skulle han ha gjort då? Låtit henne svälta?

I ett äktenskap hjälps man åt med bla ekonomin. 

Ts har aldrig hindrat henne från att skaffa jobb och egen försörjning. Aldrig. Däremot motiverar och uppmuntrar henne, vilket är de handling han hae gjort.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-11 17:45:50 följande:
    Ja, och när hon inte gjort något åt sin situation har han frivilligt försörjt henne. Det är så han agerat när hon inte ville bidra till försörjningen. Han hade kunnat skilt sig istället för att försörja henne. 
    Så vad skulle han ha gjort då? Låtit henne svälta? Slänga ut henne? 

Spelar förövrigt ingen roll om han försörjt henne frivilligt. Han har aldrig hindrat henne från att skaffa jobb och egen försörjning. Aldrig krävt att hon ska vara hemmafru. 

Så du tycker att man ska skilja sig för att ens partner inte jobbar? 

Spelar ingen roll hur du anser han har agerar. Han har fortfarande aldrig hindrat henne från att skaffa ett jobb. Tvärtom han har motiverar och uppmuntrar henne till att skaffa jobb och utbildning. 
  • Anonym (M)
    Desm50 skrev 2024-08-15 05:06:13 följande:

15 år är inte lite. Själv blev jag lämnad av min fru, efter 28 år. 
    Har du pratat med jurist, för det har jag gjort. Du behöver inte försörja henne efter att skiljsmässopappren har lämnats in till tingsrätten. Min fru trodde också att hon kan spendera våra gemensamma pengar (vilket vi har rätt så mycket av) men det får hon inte. Hon ville att jag ska betala för hennes nya hyreslägenhet hon har skaffat. Juristen sade att så fort pappren kommit till tingsrätt, så är det det datumet som räknas. Fram till det datumet ska er egendom delas 50/50 men efter det datumet är din lön 100% din. Du kanske har kommit över sorgen att hon lämnar dig (vet ej) men viktigast är att tänka på dig själv. Det tipset fick jag från alla. Hon är inte värd dig. efter så många år tillsammans så borde man värna om sin maka/make. Inte bara lämna. Men viktigast är att du tänker på dig själv. 

En enskilda lön är alltid till 100% ens egna. 
Svar på tråden Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?