• Anonym (Mia)

Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?

Anonym (O) skrev 2024-08-10 08:20:30 följande:
    Jo, men någon sån överenskommelse har de ju inte. Det är ju TS som har skött hemmet och har dessutom velat att frun ska skaffa egen försörjning. 
    Klart de har. Han har ju gått med på detta. Annars hade han ju lämnat henne för länge sedan. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (O) skrev 2024-08-10 09:16:16 följande:
    Har vi läst samma TS? TS skriver ju att hen själv har skött hemmet och har velat att frun skaffar en inkomst. 
    Och? Han har ju ändå accepterat att leva med henne. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (OA) skrev 2024-08-10 12:37:19 följande:
    Ja men det betyder inte att han har accepterat att försörja henne livet ut om de skils åt. Se mitt citat i inlägg ovan, något sådant orsakssamband föreligger inte. 

För att sådant underhåll ska betalas krävs enligt Högsta domstolen ett orsakssamband mellan äktenskapet och den ena makens bristande förmåga att försörja sig (NJA 1998 s. 238.).
    Nej, men det har jag ju inte skrivet, eller hur?

Har endast skrivit att han accepterar att försörja henne under deras äktenskap. Det är fakta, han har försörjt henne. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (F) skrev 2024-08-10 16:47:28 följande:
    Har det bäring för underhåll menar du?

Nej, det menar jag inte. Men jag vet inte reglerna för underhåll, bara att det är väldigt ovanligt i Sverige. 

Men självklart har han frivilligt gått med på att försörja henne, eftersom han faktiskt gjort det frivilligt i flera år. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (M) skrev 2024-08-11 00:22:28 följande:
     Nej, det är precis de som de inte gjort. 

Hade de haft sen överenskommelse hade ts aldrig motiverat sin snart ex-fru att skaffa jobb och egen försörjning. 

"Jag vill också understryka att jag alltid velat att hon skulle skaffa inkomst och hjälpa till hemma, men hon tycker att hennes hälsa inte klarar detta."
    Det är handlingar som spelar roll, inte vad man önskar. Han har frivilligt försörjt henne under deras äktenskap, även om han innerst inne inte ville. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (M) skrev 2024-08-11 10:25:11 följande:
    Vad skulle han ha gjort då? Låtit henne svälta?

I ett äktenskap hjälps man åt med bla ekonomin. 

Ts har aldrig hindrat henne från att skaffa jobb och egen försörjning. Aldrig. Däremot motiverar och uppmuntrar henne, vilket är de handling han hae gjort.
    Ja, och när hon inte gjort något åt sin situation har han frivilligt försörjt henne. Det är så han agerat när hon inte ville bidra till försörjningen. Han hade kunnat skilt sig istället för att försörja henne. 
Svar på tråden Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?