• Anonym (OA)

Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?

Du behöver inte betala efter skilsmässan. 

UNDERHÅLL SKA NORMALT INTE BETALAS EFTER SKILSMÄSSA 

Utgångspunkten är att makarna efter skilsmässan ska svara för sin egen försörjning (6 kap. 7 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Endast i undantagsfall kan det bli aktuellt för en make att betala underhåll efter en skilsmässa (6 kap. 7 § 2-3 st ÄktB). 

andra stycket finns ett undantag som säger att om den ena maken behöver bidrag till sin försörjning under en övergångstid efter skilsmässan ska den rikare maken betala bidrag utifrån vad som är skäligt med hänsyn till den rikare makens förmåga och övriga omständigheter. Denna regel om underhållsbidrag efter äktenskaptillämpas dock sällan och utgår endast under en omställningsperiod i syfte att ge den behövande maken möjlighet att genom utbildning och omskolning skaffa arbete eller förbättra sin inkomst. För att sådant underhåll ska betalas krävs enligt Högsta domstolen ett orsakssamband mellan äktenskapet och den ena makens bristande förmåga att försörja sig (NJA 1998 s. 238.).
    https://laki24.fi/se/underhall-efter-skilsmassa-vid-inkomstskillnad/

• Anonym (OA)
    Anonym (O) skrev 2024-08-10 06:56:07 följande:

I vissa fall. Men det är ovanligt och ofta bara i en övergångsperiod. 

Jag funderar på, TS, om det är skillnad i och med att det är hon som initierat skilsmässan. Man kan ju tycka att hon då har haft möjlighet att förbereda sig ekonomiskt. Hon har ju också betänketiden på sig att skaffa sig en försörjning.

Har du något bevis för att skilsmässan är på hennes initiativ? Kan kanske vara värt annars att skapa en sms-konversation tex där det framgår. 

Nej det spelar ingen roll vem som ville skiljas. 

Om paret hade en överenskommelse om att frun stannar hemma och tar hand om barn och hushåll för att mannen jobbar väldigt mycket och reser i tjänsten, så han kunde inte sköta hemmet och de är båda beroende av hans arbete, då har exfrun en chans att begära underhåll en kort tid så hon har chans att skaffa jobb. Men det är ovanligt att någon får underhåll, det måste vara väldigt speciella omständigheter. 

• Anonym (OA)
    Anonym (O) skrev 2024-08-10 08:20:30 följande:
    Jo, men någon sån överenskommelse har de ju inte. Det är ju TS som har skött hemmet och har dessutom velat att frun ska skaffa egen försörjning. 
    Precis, det är därför jag skrev att TS inte behöver betala något. 
  • Anonym (OA)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-10 11:43:08 följande:
    Och? Han har ju ändå accepterat att leva med henne. 
    Ja men det betyder inte att han har accepterat att försörja henne livet ut om de skils åt. Se mitt citat i inlägg ovan, något sådant orsakssamband föreligger inte. 

För att sådant underhåll ska betalas krävs enligt Högsta domstolen ett orsakssamband mellan äktenskapet och den ena makens bristande förmåga att försörja sig (NJA 1998 s. 238.).
  • Anonym (OA)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-10 16:55:46 följande:

Nej, det menar jag inte. Men jag vet inte reglerna för underhåll, bara att det är väldigt ovanligt i Sverige. 

Men självklart har han frivilligt gått med på att försörja henne, eftersom han faktiskt gjort det frivilligt i flera år. 

Du trodde att någon här fått för sig att han blivit tvingad till detta arrangemang i flera år, så du tyckte att det var läge att påpeka detta, trots att diskussionen handlar om eventuellt underhåll efter skilsmässa vilket är något helt annat? 
  • Anonym (OA)
    Filmjölken skrev 2024-08-10 21:07:47 följande:
    Vi har inte haft någon överenskommelse. Jag har inte vunnit något på denna situationen. Jag har stått för inkomsten och hushållsarbetet. "Arbetet" med våra barn har vi delat lika. 

Jag har stöttat min fru när hon inte kunnat jobba men det var från min sida tänkt som en tillfällig lösning. Men sen har tiden gått... Jag påstår inte att jag blivit lurad eller att jag inte varit medveten om situationen - tvärtom vi har diskuterat detta många gånger men aldrig kommit vidare. Min fundering gäller bara hur långt mitt ansvar sträcker sig efter skilsmässan. 
    Nej precis så i din situation har du noll ansvar för hennes försörjning efter skilsmässan och noll ansvar för att tvätta hennes kläder eller laga hennes mat nu. 
  • Anonym (OA)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-11 17:45:50 följande:
    Ja, och när hon inte gjort något åt sin situation har han frivilligt försörjt henne. Det är så han agerat när hon inte ville bidra till försörjningen. Han hade kunnat skilt sig istället för att försörja henne. 
    Och det spelar exakt noll roll nu när de ska skiljas hur det har varit under äktenskapet. Varför tjatar du om det? Oväsentligt nu. 
  • Anonym (OA)
    Anonym (O) skrev 2024-08-11 20:00:31 följande:
    Nja. För att få underhåll en längre period verkar det ju vara för fall där äktenskapet hindrat den ena från att jobba. Men i en kortare övergångsfas kan jag inte se att det finns såna krav. 
    Nej.
    Det normala är, inget underhåll alls.
    Där det funnits speciella omständigheter (som det inte finns i TS fall), finns det möjlighet till underhåll i en kortare övergångsfas. Men detta är ovanligt. 

Det finns bara möjlighet till underhåll i en kortare övergångsfas, inte för längre perioder, det existerar inte enligt svensk lag. Men i TS fall finns det inget att åberopa som stöder att underhåll betalas alls. 
  • Anonym (OA)
    Hermis123 skrev 2024-08-11 20:54:33 följande:

Alltså jag tänker mig att det ända du behöver göra för henne fram tills skilsmässa är att hon får mat på bordet och att det finns hygienartiklar i badrummet.
    Ge inte mer än så.

Korrekt. 
  • Anonym (OA)
    Anonym (O) skrev 2024-08-11 21:19:00 följande:

En make ha rätt att få underhåll från den andra maken om denne behöver det under en övergångstid. Bidraget bestäms efter vad som är skäligt med hänsyn till den betalande makens förmåga och övriga omständigheter. Syftet är att bidraget endast ska utgå under en omställningsperiod, för att ge den behövande maken möjligheter att genom utbildning och liknande skaffa arbete eller förbättra inkomsterna. 

En make kan även ha rätt till bidrag under en längre tid än så. Det sker dock endast i undantagsfall och träffar situationer då maken har svårigheter att försörja sig själv efter att ett långvarigt äktenskap har upplösts eller då det finns det andra synnerliga skäl. I dessa situationer ska det vara själva äktenskapet som har begränsat möjligheterna för maken att försörja sig på egen hand. 

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/forutsattningar-for-underhallsbidrag-fran-exmake/

Det normala är, inget underhåll alls.
    Om TS maka vill kräva detta blir det svårt för henne, speciellt med tanke på åberopande av övriga omständigheter, som i hennes fall blir typ ingenting. 
Svar på tråden Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?