• Anonym (F)

Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?

Har ni barn? Om inte finns inga långa betänkelsetider. 

Varför  du betala underhållsbidrag när ni är skilda? Hon får klara sig själv. 

• Anonym (F)

Det finns ingen svart-vit juridik som styr underhåll till sin fd partner efter skilsmässa. Det finns inget som soklart "gäller". Det är extremt ovanligt i Sverige att man får underhåll och din snart fd fru måste strida tillsammans med sin egen jurist och orka/ha råd driva processen. För du tänker väl inte föreslå till din egen jurist att upplägget är en bra idé?
    Har hon inte kapacitet att fylla en tvättmaskin så är hennes problem på en helt annan nivå. Vårdnaden om barnen är en ännu större fråga.

• Anonym (F)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-10 16:33:28 följande:
    Nej, men det har jag ju inte skrivet, eller hur?

Har endast skrivit att han accepterar att försörja henne under deras äktenskap. Det är fakta, han har försörjt henne. 
    Har det bäring för underhåll menar du?
  • Anonym (F)

Läser man faktiska rättsfall där det tilldömts underhåll till maka är det helt andra situationer än i TS fall. 

• Anonym (F)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-11 09:11:42 följande:
    Det är handlingar som spelar roll, inte vad man önskar. Han har frivilligt försörjt henne under deras äktenskap, även om han innerst inne inte ville. 
    Spelar roll för vad då?
  • Anonym (F)
    Anonym (O) skrev 2024-08-11 21:19:00 följande:

En make ha rätt att få underhåll från den andra maken om denne behöver det under en övergångstid. Bidraget bestäms efter vad som är skäligt med hänsyn till den betalande makens förmåga och övriga omständigheter. Syftet är att bidraget endast ska utgå under en omställningsperiod, för att ge den behövande maken möjligheter att genom utbildning och liknande skaffa arbete eller förbättra inkomsterna. 

En make kan även ha rätt till bidrag under en längre tid än så. Det sker dock endast i undantagsfall och träffar situationer då maken har svårigheter att försörja sig själv efter att ett långvarigt äktenskap har upplösts eller då det finns det andra synnerliga skäl. I dessa situationer ska det vara själva äktenskapet som har begränsat möjligheterna för maken att försörja sig på egen hand. 

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/forutsattningar-for-underhallsbidrag-fran-exmake/

Betänk att texten är skriven av jurister som vill sälja sina tjänster. Med tanke på hur få rättsfall det finns, skulle du rekommendera TS snart ex-fru att lägga dyra advokaträkningen på en sådan är bedömningssak? 
  • Anonym (F)
    Anonym (O) skrev 2024-08-12 07:59:19 följande:
    Nej, jag har skrivit att TS fru troligen inte har rätt till underhåll. Det du svarade på var ett svar till en som menade att underhåll till exmake aldrig sker under längre tid än en övergångsperiod. 
    Ok sorry då missförstod jag.
Svar på tråden Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?