• Osäkerkille123

LJUGA NÄR MAN SÖKER JOBB

Jag är nyutexaminerad och behöver verkligen få ett jobb inom mitt utbildningsområde. Jag har funderat på att ljuga i mitt CV och påstå att jag har arbetat på X, trots att jag inte har gjort det. Jag vill tillägga att jag har god förståelse för vad jobbet kräver och hur man sköter sig på arbetsplatsen. Min fråga är: finns det en risk att arbetsgivaren granskar mitt CV under rekryteringsprocessen för att kontrollera om jag verkligen har arbetat där?

• Svar på tråden LJUGA NÄR MAN SÖKER JOBB
  • Anonym (Libby)
    Osäkerkille123 skrev 2024-08-09 21:42:18 följande:

Jag har funderat på att använda en vän som referens, som kan intyga att jag är en lämplig kandidat för jobbet.

Hur gammal är du egentligen? Vet du inte vad en referens är? 

En referens ska vara en chef eller någon du arbetat med som kan tala om saker som hur du är på arbetet, vem du är i arbetsgruppen, hur du tar dig an arbetsuppgifter, om du är lösningsfokuserad osv, det kan inte din kompis, som aldrig jobbat med dig, veta. Dessutom är det ju stor risk att en kompis ljuger och förbättrar sanningen.

Dessutom kräver nog de flesta arbetsplatser minst 2 referenser och en del kräver att minst en av dem är chef.

Är det ditt första arbete och du inte har en referens som är chef eller liknande, så kan du ta tex en handledare på en praktikplats, en lärare skulle kunna funka eftersom du pluggat, eller om det finns tex någon tränare eller liknande som kan berätta om dig och din karaktär.

Att ljuga och/eller sätta kompisen som referens gör att du kan glömma att få jobb! Har du absolut ingen referens är det bättre att säga det än att ta kompisen! 

• Anonym (Libby)
    Core skrev 2024-08-09 22:55:33 följande:

De tar oftast referenser inom samma bransch 

Lite svårt att ha det som nyexaminerad dock. 
  • Core
    Anonym (Libby) skrev 2024-08-09 23:13:16 följande:
    Lite svårt att ha det som nyexaminerad dock. 
    Fats TS menar ju att denne ska ljuga om erfarenhet branchen? Då är det väl klart att ab vill ha referenser därifrån?
  • Anonym (Libby)
    Core skrev 2024-08-10 01:12:59 följande:
    Fats TS menar ju att denne ska ljuga om erfarenhet branchen? Då är det väl klart att ab vill ha referenser därifrån?
    Ja förlåt, du har helt rätt. 
  • Anonym (Big blue)

Jag har varit referens åt mig själv, låtsats att jag var min egen ex-chef. Detta var för ett chefsjobb inom läkemedelsindustri. 

• Mentat
    Osäkerkille123 skrev 2024-08-09 21:18:58 följande:
    LJUGA NÄR MAN SÖKER JOBB

Jag är nyutexaminerad och behöver verkligen få ett jobb inom mitt utbildningsområde. Jag har funderat på att ljuga i mitt CV och påstå att jag har arbetat på X, trots att jag inte har gjort det. Jag vill tillägga att jag har god förståelse för vad jobbet kräver och hur man sköter sig på arbetsplatsen. Min fråga är: finns det en risk att arbetsgivaren granskar mitt CV under rekryteringsprocessen för att kontrollera om jag verkligen har arbetat där?

Det är definitivt vanligt att man kollar! Gör INTE det. Det är bättre att du trycker på ditt intresse för arbetsuppgifterna.
  • Anonym
    Anonym (Big blue) skrev 2024-08-10 16:27:16 följande:

Jag har varit referens åt mig själv, låtsats att jag var min egen ex-chef. Detta var för ett chefsjobb inom läkemedelsindustri. 

Jaha? Vad ska vi göra med den informationen?
  • Anonym (Big blue)
    Anonym skrev 2024-08-10 21:53:41 följande:
    Jaha? Vad ska vi göra med den informationen?
    Det var bara ett påpekande, vill TS göra det så är det en väg att gå. Du borde kunnat lista ut själv vad man kan göra med den informationen.
  • Anonym
    Anonym (Big blue) skrev 2024-08-10 23:16:36 följande:
    Det var bara ett påpekande, vill TS göra det så är det en väg att gå. Du borde kunnat lista ut själv vad man kan göra med den informationen.
     Nej, jag vet fortfarande inte varför du berättar vilka lagom nötiga handlingar du utfört.

Att upplysa ts om att han kan göra det han själv föreslår får jag förmoda att du är för smart för?
  • Anonym (Big blue)
    Anonym skrev 2024-08-10 23:49:15 följande:
     Nej, jag vet fortfarande inte varför du berättar vilka lagom nötiga handlingar du utfört.

Att upplysa ts om att han kan göra det han själv föreslår får jag förmoda att du är för smart för?
    Nu är du idiotisk utan anledning. Jag gav TS lösning till alla de som skrev att det inte skulle gå för att de kommer att vilja ha en referens.

Vad är svårt att förstå? Det känns lite som att du inte har läst TS post och de efterföljande svaren.

I fall det är det moraliskt rätta att göra är helt ovidkommande, jag gav honom en lösning på frågan han hade.

Har du fler meningslösa kommentarer på det så kör på.

Over and out grabben.
  • Anonym
    Anonym (Big blue) skrev 2024-08-10 23:55:22 följande:
    Har du fler meningslösa kommentarer på det så kör på.
    Tack som fan, ska jag swisha?

Att upplysa om din meningslösa historia är det som är helt ovidkommande, stumpan.
  • Anonym (facked up)

Risken är inte enorm men en lögn kan bita dig i baken långt senare, om företagen har samröre, om du möter någon som du "borde ha jobbat med" eller HR-folk får upp dig på radarn.

HR snackar ofta mellan företagen i en region. Blir du svartlistad som lögnare kan det sprida sig. Kanske ändå inget problem om du sen flyttar till andra änden av landet eller utomlands, men alla vill väl inte det.

Facket tar referenser via ombuden och ibland direkt mellan klubbstyren, så man inte får in en chef som är störd och nyss har trillat ut från ett annat företag.
    Det gäller dock bara chefer, vid anställning av fotfolk är facket inte med i loopen och vi kan på sin höjd stöna om företaget har gjort bort sig och vi måste företräda någon sopa som verkligen förtjänar att åka ut.

Chefer kan vara med i chefsnätverk i sin bransch och höra sig för om viktiga medarbetare.

Så: Om du är Kevin som plockar order på lagret är det minimal risk, men om du söker ett kvalificerat jobb så tas det vanligen ordentliga referenser om inte anställande företag har dåliga rutiner.

Svar på tråden LJUGA NÄR MAN SÖKER JOBB