• TrueResolution

BIM September 2024

Det närmar sig en ny månad  & det är dags för en september-tråd för alla som hoppas på att plussa i september! 

Själv blir September tredje försöket till andra barnet. då första barnet ännu nattammar är jag lite osäker på Ägglossning mm. Helt otroligt vad bebisverkstad kan sätta igång bebislängtan efter ännu en vår-bebis 👶🏼 

BIM-lista nedan i tråden! 

• Svar på tråden BIM September 2024
  • Nanathalie
    Anonym (Sladdis2025) skrev 2024-09-16 18:27:21 följande:
    Men varför skulle du ha 2 ägglossningar? aldrig hört någon som har det. Men du kommer ju se med tempen om tempen stiger och försöker ägglossa 😊
    Man kan ha 2 ägglossningar samma cykel. Blir tvåäggstvillingar då. Som om kroppen släpper 2 ägg samtidigt. Sjukt fenomen men det är möjligt. Hade en i min tidigare mammagrupp som hade 2 äl samma månad och fick twins 🤷?♀️
  • Anonym (Myggan89)
    mothertotwo skrev 2024-09-16 13:02:39 följande:
    Jag tänkte med tempen. :) Om den kan visa två ägglossningar om det skulle ske.
    Har läst nånstans, hos Vulverine tror jag, att man inte kan ägglossa två gånger på en cykel. Det är liksom omöjligt som jag förstod henne 😊 

Kroppen kan ju försöka ägglossning men inte lyckas och sen försöka igen tills det ev går igenom. Två ägg kan ju också släppa vid samma ägglossning och bli befruktade = tvillingar. Men något annat tror jag inte är möjligt. 
  • Anonym (Myggan89)
    Nanathalie skrev 2024-09-16 18:36:19 följande:
    Man kan ha 2 ägglossningar samma cykel. Blir tvåäggstvillingar då. Som om kroppen släpper 2 ägg samtidigt. Sjukt fenomen men det är möjligt. Hade en i min tidigare mammagrupp som hade 2 äl samma månad och fick twins 🤷?♀️
    Det tror jag inte stämmer.. 🤔 om två olika spermier befraktar två ägg blir det tvåäggstvillingar. Och om en spermie befruktar ett ägg som sedan delar sig blir det enäggstvillingar. 
  • Meddelande borttaget
  • Nanathalie
    Anonym (Myggan89) skrev 2024-09-16 18:42:58 följande:
    Det tror jag inte stämmer.. 🤔 om två olika spermier befraktar två ägg blir det tvåäggstvillingar. Och om en spermie befruktar ett ägg som sedan delar sig blir det enäggstvillingar. 
    Det är vad jag fått till mig 😂 men är inget proffs direkt.
  • mothertotwo

Min gynekolog sa att man kan göra det och att jag troligen gjort det denna månad. Alltså ägglossat två gånger. Därav var jag nyfiken på om man kan se sånt i NC om man använder temp. 😂

• Anonym (Myggan89)

Inte heller expert men detta jag refererade till 😊 finns hela inlägget på hennes konto om man är sugen. Men som sagt jag kan inte heller säga säkert mer än detta då 😆
  • mothertotwo
    Anonym (Myggan89) skrev 2024-09-16 19:45:37 följande:
    Inte heller expert men detta jag refererade till 😊 finns hela inlägget på hennes konto om man är sugen. Men som sagt jag kan inte heller säga säkert mer än detta då 😆
    Ser inte vad där står😂 sitter med mobilen nu. Jag är heller ingen expert, utan säger bara det gyn sa till mig haha. Därför undrade jag om man kan se sånt med NC när man tempar 😅
  • Siripiri
    mothertotwo skrev 2024-09-16 19:02:28 följande:

Min gynekolog sa att man kan göra det och att jag troligen gjort det denna månad. Alltså ägglossat två gånger. Därav var jag nyfiken på om man kan se sånt i NC om man använder temp. 😂

Hade du ägglossat så hade din lutealfas inletts och sedan hade din mens kommit till slut när gulkroppen dör tänker jag 🤔 man kan släppa två ägg men då gör äggstockarna de inom loppet av 24h 
  • EJT

ÄL+8 och jag mår alltid så pissigt under lutealfasen. Extra mycket nu när jag tar progresteron. Är så oerhört deppig, låg, självkritisk osv... Känslor som bara lägger sig som ett vått täcke över hela tillvaron. Släpper sen när mensen kommit eller varit några dagar. Just nu handlar det bara om att stå ut.

Inga som helst tecken på graviditet och tror inte heller på att det tar sig denna cykel då ägglossningen kändes lite oklar och "svag". Inte lika tydliga tecken som vanligt. 

Har nu lärt mig att jag också blir oerhört uppblåst, trött, illamående och får huvudvärk från progresterontillskottet. Så det enda säkra graviditetstecken innan BIM är molvärk. Känner jag ingen sådan är jag säker på att det inte tagit sig. 

Svar på tråden BIM September 2024