• Tom Araya

    Varför vinterdäck på sommaren?

    Varför kör vissa med vinterdäck på sommaren?

    Är de för snåla för att köpa sommardäck eller för lata för att byta?

    Utöver att dubbdäck i onödan sliter på våra vägar så slits även dubbarna snabbt ner på torrt väglag, så har du inget kvar till vintern sedan.

    Även om du kör dubbfria vinterdäck så bullrar de mer, drar mer bränsle och slits hårdare i sommarens varmare väderlek. De är också sämre än sommardäck på alla underlag utom vinterunderlag.

    ...och nej, det finns inga riktiga "året-runt-däck" för personbilar i nordiskt klimat, utan det är sommar- eller vinterdäck som gäller här under respektive säsong.
    De året-runt-däck som finns på den internationella marknaden är för mildare klimat där man har bedömt att det inte är någon säsong som kräver särskilda vinterdäck och dessa däck är inte godkända att köra på under vinterdäckssäsongen i länder som kräver vinterdäck, som i Sverige.

  • Svar på tråden Varför vinterdäck på sommaren?
  • Tom Araya
    Anonym (P) skrev 2024-08-13 15:33:26 följande:
    Jag hör varje vecka bilar som kör med dubbdäck. Inte sällan hantverkarbilar, eller lite finare bilar. Man håller bilen blankpolerad, men byter inte däcken. Otroligt märkligt.
    Jag hör det då och då också. Men ännu vanligare är det att köra på dubbfria vinterdäck även på sommaren, eftersom man får det.
  • Tom Araya
    Anonym (Krkg) skrev 2024-08-13 15:41:51 följande:

    Jag har det just nu. Det är inget jag skaffade själv utan de satt på när jag köpte den. Nog är det praktiskt. Man slipper tänka på att byta däck. 

    Men, de är mindre säkra. Längre bromssträcka, eftersom de är mjukare på sommaren. De är ju som sagt v och s däck. 


    Så, jag kommer köpa vanliga sen.


    Toxicated skrev 2024-08-13 15:46:32 följande:

    Jag förmodar det är friktionsdäck du sett och den legala gränsen för mönsterdjup på vintern är 3mm och på sommaren 1,6mm och man då vill köra slut på sina vinterdäck. 


    Ja, det skulle kunna vara en förklaring som omfattar någon grad av logik.

  • Tom Araya
    Mandel skrev 2024-08-13 16:01:01 följande:

    När det nästa gång blir dags att köpa nya vinter eller sommardäck så kommer jag nog ta "året-runt-däck". 

    Kör knappt bil och vintertid är det mest saltade vägar i så fall. Och rent krasst så drar mina dubbade vinterdäck mindre än de nya sommardäcken som var bäst i test på våta vägbanor - även när det är torrt!
    Skulle spara mig plats i garaget att slippa ha 4 hjul liggandes i vägen och jag skulle slippa bekymret med att byta. 

    Ekonomiskt skulle det också vara dyrare att ha dubbla uppsättningar med tanke på att ålder påverkar köregenskaper och så betala för byte 2 gånger om året.
    Skulle nog bli en hel del billigare med året-runt-däck även om de drar några centiliter mera per mil.
    Och jag kör tämligen lugnt eftersom jag sällan har bråttom när jag ska någon stans så känner inte att det skulle innebära några risker med tanke på köregenskaperna pga temperaturen.


    Dock inte lagliga att köra på när vinterdäck krävs enligt lag.
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2024-08-13 21:02:45 följande:
    Kan du reda ut detta med att året runt-däck inte skulle vara lagliga? Då är de i praktiken inte året runt-däck då det alltid är någon period med snö och minus varje vinter och en massa personer skulle bli bötfällda. Polisen kollade mig en gång precis när snön kommit tidigt  i dec och han tittade direkt på däcken då han trodde att jag inte bytt. Men när han såg mina åter runt-däck var det okej, fast jag enligt dig borde blivit bötfälld. 

    Orsaken att personer inte byter är lathet och ekonomiska skäl. Jag saknar att kunna ha samma däck året runt som på den gamla bilen.
    Jag skrev ju det i trådstarten.

    Det finns året-runt-däck för länder med mildare klimat än Sveriges/Nordens, men de gäller inte som alternativ till vinterdäck här.

    För svenskt/nordiskt klimat och vår trafiklagstiftning så finns bara sommar- och vinterdäck. Dock får du ju köra även på sommaren med dubbfria vinterdäck, som vissa då felaktigt kallar "året-runt-däck".
  • Tom Araya

    Till denna vinter gäller nya regler om vinterdäck.

    Godkända vinterdäck ska ha alptoppsmärkningen. Det räcker alltså inte längre med MS eller M+S.

    Detta för att förtydliga vad som är godkänt vinterdäck i de nordiska länderna, till skillnad mot övriga Europa som har andra klimatförhållanden.

    teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/din-bil-riskerar-korforbud-i-vinter/&utm_campaign=EchoboxTeknikensVarld&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawFiQv5leHRuA2FlbQIxMQABHae5bLAxGnBIEYtZS7Q1E6uHTf4vEkJV213K-pzSxxBOkeouLLoAkP0BzQ_aem_rIrjb4-

Svar på tråden Varför vinterdäck på sommaren?