Anonym (hemmasittande dotter) skrev 2024-08-18 18:49:45 följande:
Vi har en 14-årig dotter med autism som börjar i åttan i år, som krashade och blev hemma efter jullovet. Hon försökte komma tillbaka till skolan i april men det gick inte, hon bara krashade igen.
Sanningen är att för henne/oss inte direkt är en börda. Vi jobbar som vanligt båda två, förutom att vi skickar lite mejl till hennes mentor några gånger i månaden och har haft ett möte på skolan ungefär var fjärde-sjätte vecka, med mentor, studierektor, soc och habiliteringen. Det var lite mer i perioden då hon ville tillbaka men inte så att vi var tvugna att släppa resten av livet.
Hon klarar sig själv hemma, inklusive studier, till och med "idrott" och att "gå till skolan", dvs hon tar en promenad före och efter hon sätter igång med pluggandet. Hon skriver också en rapport varje dag med vad hon har gjort, som hon skickar till mentorn och mig eller till pappa.
Jag tror att det beror på varför ett barn blir hemmasittare som avgör hur det går. Vår dotter mådde mest dåligt pga miljön i skolan, och inte så mycket mobbing och sånt, även om det var en antagonist som bidrog. Hon har därför mått bättre hemma och behöver inte direkt oss på det sättet. Nu inför höstterminen har vi gemensamt med skolan satt målet att hon ska komma till skolan på mentorstimmen och redovisa direkt till henne vad hon gjort för jobb hemma, och om hon verkligen känner för det, stanna och äta lunch med sina kompisar. Hon har några kompisar i klassen. Om hon lyckas med det några gånger kommer vi sätta upp nästa mål.
Jag tror att det är bra att sätta upp små mål för barnet, både vad gäller hemmet och skolan, beroende på hur barnet mår. Alldeles i början när vår dotter krashade var målet att hon skulle läsa två sidor i en bok på svenska och borsta tänderna på kvällen varje dag.
Det låter ju som ni hittat något som funkar. För oss är det också skolmiljön som är den stora boven i dramat. Min son har bl.a. add så jag tror tyvärr inte kan skulle klara av att vara så självgående som er dotter är. Han kan göra skolarbete själv men man behöver vara där och putta igång honom.
Bra med tips om mål också. Ska fundera på det.