• Anonym (Abc)

Hur lever ni med hemmasittande barn?

Jag har möjlighet att jobba hemifrån så har gjort det typ 90% senaste åren.

Problemet är att jag inte mått superbra av det. Jag trivs att jobba hemma men inser att jag behöver den påtvingade sociala samvaron som jag får på kontoret för att inte bli deprimerad.

Ska byta jobb om en månad och då kommer jag vara mer på plats. Barnet klarar sig själv hemma men vill vara där för att peppa till att inte bara sitta med skärmen (vilket han definitivt gör om han är själv).

Men är på återgång till skolan nu så jag hoppas att det här är sista skolåret med frånvaro utöver det normala.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Ts) skrev 2024-08-19 13:50:19 följande:
    Det är det jag tror kan komma att krävas av mig också för sonen har väldigt lätt att fastna framför sina skärmar. Det blir också väldigt stillasittande och han behöver röra på sig. Jag kan jobba hemifrån men har en chefstjänst och vill föregå med gott exempel och inte överutnyttja vår möjlighet till distansarbete. Känns så svårt att få ihop detta. 
    Jag arbetar också med ledning och tycker inte alls att man behöver vara på kontoret för att vara ett bra exempel. Jag är ett bra exempel genom att vara lättillgänglig, svara snabbt via teams, alltid erbjuda att ringa upp om någon behöver stöd, arbeta med riktlinjer för kamera av/på vid teamsmöten, vara beredd att vara på plats när jag märker att det efterfrågas mm.

När jag är på plats så är jag ofta det under 3-4 timmar bara och ser till att inte ha några möten bokade då så att det finns tid att prata spontant med kollegor och folk som behöver stöd.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Leo) skrev 2024-08-19 14:05:02 följande:

Känner igen detta. Jag vabbade ett tag på heltid och mådde verkligen inte bra av det. Nu turas vi om. 

Är någon av er ensamstående? 

Jag är inte det, men min man har inte samma möjligheter att arbeta hemifrån så det hamnar mest på mig. Men han har också flexibilitet så när jag måste vara på plats och vi inte vill lämna barnet själv så finns han där istället. 
Svar på tråden Hur lever ni med hemmasittande barn?