Inlägg från: Anonym (Besten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Besten)

Försvara Sverige

Om man är en patriot/ nationalist så engagerar man sig i försvaret i Sverige vid krig/ krigshot, antingen genom att axla gevär eller ta hand om sårade/ markservice.

Tankegångar om det påståendet? Håller ni med/ eller inte? Är det möjligt att vara en nationalist utan att vara beredd på att försvara Sverige? Förklara varför i så fall

• Svar på tråden Försvara Sverige
  • Anonym (Besten)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-08-23 14:53:40 följande:

1. Patriotism är inte samma sak som nationalism
    2. det är en fråga för nationalisterna

1 Du förstår säkert vad jag menar
    2 ja, det är en fråga för de som kallar sig för nationalister, men även för andra som har en åsikt.

Det är en diskussionstråd
  • Anonym (Besten)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-23 15:26:52 följande:
    Förutsatt att man är nationalist och patriot för landet Sverige i så fall. Jag tror att det finns många olika inriktningar inom nationalismen. En hel del nationellt sinnade kanske inte alls vill försvara det som deras lands stat representerar och en del av dem skulle kanske kunna tänka sig att strida mot befintlig stat, deras anhängare och vad de representerar. Så jag tror att man kan vara nationalist utan att nödvändigtvis försvara sitt land om det står under en regering som inte överensstämmer med de nationellas ideal om hur landet ska styras. Om landet dessutom skulle bli invaderat av en etniskt närbesläktad folkgrupp vars politiska övertygelser överensstämmer med de inhemska nationellas, kanske de till och med skulle ställa sig på deras sida. Vad gäller patrioter skulle jag tro att de är beredvilliga att strida för sin hembygd eller hemland.

Jag förstår att vissa känner sig förvirrade, vissa som kallar sig för svenska nationalister vill i stället förstöra Sverige. 

Jag anser inte att det är en korrekt definition på en nationalist. 

• Anonym (Besten)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-23 16:16:55 följande:
    Det kan man så klart tycka, precis som en del av de nationellt sinnade menar att det rör sig om att bygga upp landet. Det finns olika inriktningar inom nämnda ism. Jag är inte så mycket för politiska ismer, men det är det lilla jag känner till.

Aktivt sympatisera med andra länder i händelse av krig eller konflikt i Sverige (t om motståndarlaget) torde vara definitionen på terrorism, inte nationalism.

Man kan pyssla med uppbyggande av landet inom ramarna för staten, arbeta med det som finns s a s.

Idag så verkar det finnas anti-nationalistiska krafter som strävar efter en försakande av Sverige i nationalismens namn. Dvs manipulativ propaganda via fearmongering. Det klassiska "söndra och härska" 

• Anonym (Besten)
    KillBill skrev 2024-08-23 16:29:01 följande:
    En tjänsteman hos Sverigedemokraterna, ett parti som både  brukar beskriva som som patrioter och nationalister, blev nyligen påkommen med att spridit Putinvänlig propaganda och önska att Vladimir Putin ska invadera Sverige. Att man säger sig vara patriot/nationalist behöver nog inte betyda något alls när det kommer till viljan av att försvara Sverige. 

www.expressen.se/nyheter/sverige/avslojades-i-sds-trollfabrik-hyllar-putin/
    Det är väl ett exempel på det jag menar. Skulle klassa en sådan som antinationalist. Denne själv anser sig vara nationalist och strävar efter att faktiskt (via Ryssland) söndra Sverige. (Och vad jag antar demokratin)

Jag tar upp försvaret i krigssituationer för jag har stött på vissa som inte tänker röra ett finger för att försvara Sverige pga att denne missnöjda med något relativt banalt.

Så, kan ALLA klassa sig som nationalister? Känns urvattnat, vem är i så fall INTE en nationalist?
  • Anonym (Besten)
    Tukt skrev 2024-08-23 16:58:38 följande:

Förstår inte vad patriotism och nationalism har med försvaret av Sverige att göra.
    De flesta vill försvara Sverige, inte bara dessa grupper.

Varför skulle en anti- nationalist/ patriot vilja försvara Sverige? (Ja, jag är medveten om att det finns grader, men  man är väl varken eller om man ska hårdra)
  • Anonym (Besten)
    Tecum skrev 2024-08-23 19:30:06 följande:
    När nazisterna ockuperade länder i WWII fanns det alltid folk i de länderna som stöttade invasionen och de kallade sig nationalister. De såg ockupanterna som räddningen för landet. Så det beror på vem som definierar, inte skeendet i sig.
    Även i diktaturer så finns det terrorister, båda sidorna kallar sig för nationalister.

I händelse av krig i Sverige, vem är mer nationalister då? De som aktivt försvarar landet? De som lägger ner vapen pga missnöje? Eller de som sympatiserar med attackerarna? Sverige är ingen diktatur, är man en nationalist om man försvarar Sveriges demokrati då? 

Är alla nationalister? Vem är antinationalist då? Jag skulle väl definiera en antinationalist som en person som enbart klagar, visar missnöje OCH väljer att inte försvara Sverige.

Vad tror du? vad är motsatsen
  • Anonym (Besten)
    Tecum skrev 2024-08-23 21:13:39 följande:
    Jag tycker att ordet nationalist har en dålig klang, det är kontanimerat av nazister och annat pack på yttersta högerkanten. Patriot är bättre då. Men demokrat duger bra, om vi blir anfallna av en annan stat är det garanterat en diktatur och det vi försvarar är inte bara landet utan också alla de demokratiska fri- och rättigheter som bara finns i demokratier.
    Jag håller med, det har en dålig klang och är kontaminerat. Tycker förvisso att det är aningen absurt att de som inte tänker sig försvara Sverige (trots deras vurm för skärgården, midsommar, familjen, och flintasteken som faktiskt finns i Sverige)
    anser sig vara mer nationalist än de som faktiskt är beredda att försvara Sverige.
  • Anonym (Besten)
    Anonym (Jodå) skrev 2024-08-24 16:29:44 följande:
    Trams! Man flyttar givetsvis, varför utsätta sig för fara när det finns ett helt jordklot att bo på??
    Du får göra vad du vill. Jag antar att du tillhör kategorin som inte är nationalister eller patrioter?
  • Anonym (Besten)
    Anonym (Jodå) skrev 2024-08-24 16:39:55 följande:
    Jag tillhör ingenting eller någon, jag har ett eget liv och trivs alldeles utmärkt med det, vare sig det är i Sverige eller något annat land. 
    Det är det som är frågeställningen i trådstarten. Diskussion huruvida någon är nationalist/ patriot eller inte.

Inte om just du är beredd att försvara Sverige.
Svar på tråden Försvara Sverige