Ellerhur001 skrev 2024-08-25 12:34:57 följande:
Jag tycker det är super mysigt med honom nära, och kan till och med isolera mig en period för att han ska vara nöjd.
men det jag undrar är måste jag vänja honom med exakt allting, eller blir det lättare och han anpassar sig mer själv med åldern?
Nu har jag bara mina att jämföra med, men ju mer nyfiken han blir och det kommer han bli med sin utveckling desto tryggare kommer han bli att utforska den. Jag hade inte tvingat på honom någon bärsäle m.m. och tro att han vänjer sig. När och om han är redo är han. Bärsäle är inte för alla.
När andra föräldrar (när vi var i större sällskap) la sina i egna rum med monitor, kameran på, hade jag min i famnen, trots rätt höga ljudnivåer sov bebisen som bäst. De hade mer problem. Fick springa fram och tillbaka. Man kunde se på monitorn hur ryckigt och otryggt barnet sov. Jag hade inga problem.
Jag la liksom ner de här försöken och tänkte så enkelt som möjligt, att vi fött barn i urminnestider. Barn gör saker när de själva är redo. Har trygga och orädda barn idag. Känns som jag haft det lättare senare också än de andra föräldrarna som trodde de skulle få det som jag fick det, de har fått tvärtom.