Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.

Svärmor är otrevlig.

Ta själv ansvar för din mat. Eftersom hon inte bjuder på mat så får ni åka hem när det är dags för mat.

Skriv inte sms.
    Be din man prata med henne eller prata med henne själv.

• Anonym

Det är väl bara att ta tantens mat också äter du och mannen? Hon får kolla på.

• Anonym
    Anonym (k) skrev 2024-08-29 21:58:45 följande:
    Oftast är det rester hon kan värma på. 
    Bara tryck undan henne och sno allt.
  • Anonym
    Anonym (k) skrev 2024-08-30 11:49:08 följande:
     bjuder man den ena så ska självklart den andra bjudas också. Annars bjuder man inte alls. 
    Nåja, det finns ingen lag som säger vad "man" ska göra. Vem är "man" förresten?
  • Anonym
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-08-30 14:29:19 följande:

vi hade gjort exakt samma hos hans mamma som hos min. Tagit fram en tallrik till, utgått från att de var ett misstag, satt oss och ätit.

Så kan man väl ändå inte göra???

Hur det än är så är det den som bjuder som bestämmer. Sen kan man ha åsikter, men att göra som du säger är ju fullständigt galet.
  • Anonym
    Anonym (Eliza) skrev 2024-08-30 20:56:04 följande:
    Vilka andra gäster pratar du om!?
    Det var ju inga andra gäster nån gång!

Jo det är att vara en prinsessa om man förväntar sig att ens svärmor ska laga mat åt en bara för att man råkar dyka upp med lågt blodsocker en dag.

TS får väl GÅ TILL KÖKET OCH GÖRA SIG SIN EGNA MAT eller varför inte alltid ha med sig choklad/dextrosol eller banan  om man kan få problem med lågt blodsocker.

Konstigt att inte TS kan gå själv och göra iordning det hon vill ha när hon är hos svärmor.
    Om man känner sin svärmor så är det ju inga problem att själv göra mat och om hon nu är gift???
    Så borde hon känna sin svärmor för länge sen.
    TS låter bara svartsjuk. Hon har kommit på att mannen gillar mamma bättre än henne.

Det skulle ju ha varit skillnad om dom hade varit bjudna hem till svärmor på middag eller fest och hon var den enda som inte blev bjuden givetvis, men så var det ju inte.
    Jag skulle inte uppskatta om min svärdotter röjde i min kyl och lagade mat på mina matvaror.
  • Anonym
    Anonym (.) skrev 2024-08-30 21:36:31 följande:
    Vah? Eller ok förstår vi är alla olika. När vi åker hem till min sambo känner jag mig 100% hemma, öppnar kyl, vi lagar mat ihop, skrattar, pratar, ibland sover vi över osv. De är lika varmt välkomna här. Samma med min mamma. Men ja, tur man dras till likasinnade helt enkelt.
    Vadå vah?
    Ja, vi är olika.

Jag är inte snål mot min svärdotter och jag rotar inte runt i deras kyl heller och tar vad jag vill. (Iaf inte om hon är hemma, sonen och jag är på en annan nivå).

Det kallas för respekt.
  • Anonym
    Anonym (Eliza) skrev 2024-08-30 21:47:37 följande:
    Då skulle du inte uppskatta om ditt barn eller son röjde i din kyl heller då antar jag..
    Nej då kanske man ska skippa barn. Om man tänker som du..då slipper du både svärdöttrar eller söner som " röjer" i ditt kylskåp.

Vilken tur att man har en svärmor som ser en som en självklar medlem i familjen.
    Hemma hos både mina och min mans föräldrar så kan man gå och göra sig en smörgås eller vad man vill om man är hungrig utan att fråga.
    Sen brukar vi ju inte ställa oss och laga värsta middagen hemma hos andra bara sådär.

Men det kanske är sak samma för dig om din svärdotter gör en smörgås eller lagar en flintastek.
    Det är ändå för dyrt för dig och du måste hålla hårt i dina pengar du fått från pantburkar.
    Jag förstår.
    NEj, du förstår ingenting uppenbarligen.

Mina pojkar får öppna kylen och fråga om det är något de vill ha, mitt hem är ingen gratisbutik ens för dem.
    Men, jag säger sällan nej om det är något de vill ha.

Skillnaden mellan att mina barn plockar i min kyl jämfört om deras fru/sambo gör det är att de är uppväxta med mig och gått "som barn i huset".Precis som det ska vara. Deras partners får rota i sina föräldrars kyl, mina söner gör det definitivt inte.

Ja, jag har ringt och surrat lite med dem om detta innan jag påbörjade svaret.

Sen ser jag frun och flickvännen (som är mor till mina barnbarn) som en del i familjen. Men det innebär inte att man har fria tyglar i mitt hem. Precis som  att jag inte har det hos dem.
    Vad vet man om vilka matvaror som ingår i en planerad maträtt t ex? Det kan man ju inte bara ta.

Vill man ha en macka? Varsågod och ta för dig, men säg det innan du börjar plocka fram min mat. Precis som jag gör hos dem.

Hos min mamma har inga partners rotat i kylen heller för den delen. Hon hade inte sagt något, hon var fostrad så. Tyvärr lever hon inte längre men så var hon, född på 30-talet.

Det handlar inte om ekonomi, utan om min planering. Så dina pantburkar kan du behålla. Tyckte du att du fick till det lite så där putslustigt där eller?
    Pinsam är vad du är som klistrar på folk dina fantasier för att man inte resonerar som du. Pinsamt.

Du fattar absolut ingenting, man undrar hur det är ställt på stallplatserna faktiskt... om jag ska vara helt ärlig.
  • Anonym
    Anonym (.) skrev 2024-08-31 12:12:03 följande:
    Rotar runt låter väldigt fult. Om du och sonen är på en nivå där jag känner sig bekväm och hemma men inte svärdotter så är hon inte nära familj till dig. Är jag hos min svärmor och öppnar kylen och börjar med maten som vi alla ska äta eller tar mig en smörgås så blir hon inte sur nej och ser det inte som att jag rotar runt eller röjer i hennes kyl. Herregud. Däremot om jag ibland är väldigt försiktig av "respekt" så brukar hon säga "slappna av, varför frågar du bara ta", "ska jag hjälpa dig? Är ni hungriga" osv. Men ja, absolut alla är vi olika man är inte respektlös för det. Jag har en svensk mamma och utländsk pappa. Min sambos familj är ifrån Östeuropa kanske beror på det, annan kultur vet inte. Men i och för sig är mamma svensk och hon är likadan. Samma med mina mor och farföräldrar, mycket varma.
    Jag skulle inte heller bli sur, dock vill jag inte att det tas hur som helst.
    Om du inte ser det som att någon är en del i min familj så får du göra det. Det förändrar liksom ingenting.

Vi är alla helsvenska men jag vet inte om det har någon betydelse.
  • Anonym

r

Anonym (Eliza) skrev 2024-08-31 15:20:05 följande:
    Om du ser svärdotter som en del i familjen  men ändå får hon inte ens ta en smörgås hemma hos dig utan att fråga så menar vi absolut inte samma med att någon är "en del av familjen" 
    Vi tycker inte det är samma sak.

Antingen är man del av familjen eller inte. 

Men får/ fick inte ens dina egna barn ta mat som barn/ vuxna så förstår jag varför inte ens din svärdotter får det.
    Det är en lite gammaldags och sträng och ansträngd syn.
    Så sträng uppfostran fick min grannkompis..Hon fick inte ta något från kylen hemma hos sig.
    Men sen så hade hon ju inte så värst bra relation till sina föräldrar heller. 
    Så pass ansträngd relation låter inget kul.

Är man del av familjen, född eller ingift som  barn/svärbarn/föräldrar/svärföräldrar och barnbarn där jag och min man kommer från iaf och är uppväxta med så blir man lika respekterad vem man än är hos som räknas som familj.

Får/fick karln ta från kylen utan att fråga dig ens.😂

För karln kan ju råka ta något som man vill ha till maten också. 
    Du får tycka vad du vill men hos mig tar man inte utan att säga till innan. Och det har inte med snålhet att göra, utan om hyfs och respekt.

En sak har du iaf rätt i, vi tycker inte samma. Helt riktigt.

Var läste du att mina egna barn inte fick ta mat som barn??? Det har jag inte skrivit för så var det definitivt inte. När ungarna bodde hemma så räknade jag med att de ville ha diverse att äta och handlade hem därefter. Nu när de inte bor hos mig längre så har jag inte med det i beräkningen när jag handlar.

Gammaldags och sträng är jag då definitivt inte så din lilla anekdot om din grannkompis hör inte hemma här. 

Jag har en jättebra relation till båda mina söner med familj och träffar de ofta. Hjälper till med barnbarnen när det behövs och rastar hundar när det kör ihop sig. Liksom de hjälper mig när det behövs.

Sista frågan/påstående är så löjligt att jag väljer att inte besvara det.

Varför är du så jä**a grälsjuk och hittar på en massa skit som du inte vet något om?
  • Anonym
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-08-31 18:40:14 följande:

Du håller hårt på dina principer fint inlindade i ord som hyfs och respekt. Det låter som du är född på 1800-talet. Fullt av uppfostran och rigida normer.

självklart menas inte att vuxna barn och svärbarn i tid och otid vill springa och nalla i ens kylskåp. Det är inte det saken handlar om. Ett vettigt och normalt uppförande är tex att  påannonsera med orden är det ok om jag tar en smörgås jag hann inte äta lunch på jobbet idag tex. Har svärmor dessförinnan sagt till svärdotter jag vill att du känner dig som hemma här, är du törstig ta nåt att dricka, är du hungrig ta för dig och hon varit ihop med ens son länge så varför hålla på rigida normer och stela förhållningssätt. Ja vi är olika här helt enkelt.  Personligen föredrar jag alla dagar i veckan en mer relaxed stämning hemma än pekpinnar och känner att jag lyckats i relationen om min svärdotter känner sig otvungen och fri i mitt hem. Så länge det finns mat i kylen varsågod. det finns mer att handla på affären . Det sker ju inte direkt men byggs upp över tid detta att bli familjära med varandra.

Jag läser av ts som omogen och överkänslig. Jag tror helt enkelt inte på det hon skriver. Jag tror däremot hon tolkar in vissa situationer och uppförstorar, och lägger till egna  tolkningar som säkerligen har sina förklaringar om svärmor hade fått komma till tals. Vi har inte fått helhet. Ts övertolkar.

Du har som svärmor inte stora marginaler innan schismer uppstått med prinsessan på ärten. Detta är ingen nyhet, bara söka här på familjeliv hur oerhört svår balansgång det är att inte stöta sig med svärdotter . man behöver se ts problem i denna kontext. 

Du vet det är inte ALLTID som det är svärmor som är den knäppa tror det eller ej? men får en trumpen svärdotter med bristande social skills  uttala sig så vinklas det ju ofta så. 

Helt ärligt så förstår jag inte hur du kan tolka mig som du gör... men men, det spelar ingen roll.

"Ett vettigt och normalt uppförande är tex att  påannonsera med orden är det ok om jag tar en smörgås jag hann inte äta lunch på jobbet idag tex. "

Ja, men det är ju det jag pratar om!
    Och då är det ok. Då har man frågat.

Sedan tycker jag att det är lite konstigt att du argumenterar ts och hennes svärmor som en kommetar till det som jag har skrivit... men det är skit samma.
  • Anonym
    Anonym (Eliza) skrev 2024-09-01 00:43:48 följande:
    Vet inte vad jag hittat på för skit!? Men tack för att jag får tycka.
    Och jag visste inte att en man eller en fd man var ett så känsligt ämne för dig eftersom du måste ju ivarjefall ha legat MINST 2 ggr för att få 2 barn..Eller hur.
    Så jag anklagade ju inte dig för att vara jungfru maria precis..Även om du låter som om du har 0 erfarenhet av riktiga MÄN! 
    Men det är klart att man kan ligga utan att gifta sig eller ens bo ihop.. Om man går igång på sånt?
    Att dina egna söner inte fick ta från kylen sa du ju själv. 
    Dom fick/får ju bara ta om dom ber om det först sa du själv. Så det var ju inget skit..

Om dom fick ta som barn så hade dom garanterat tagit utan att fråga NU som vuxna också..Inte fan BÖRJAR en karl fråga sin mamma när han är 30/40 om han får ta mat, om han aldrig gjort det förut!!

Vet inte hur många karlar du själv har varit tillsammans med där du har studerat deras beteende, men karlar fortsätter på samma enspåriga sätt som dom gjorde som barn hos sin mamma. Alltså fortsätter ta i kylen om dom gjort det som barn.. eller tar INTE från kylen alls utan att fråga om dom blivit traumatiserade av sin morsa.. 
    Exakt hur gamla var dina söner när du talade om för dom att "nu är ni FÖR  vuxna för mig och får inte längre ta någonting ur mitt snåla kylskåp!? 😂 

Det har inget med hur mycket pengar du har att göra, att du är så himla snål om du inte låter dina svärdöttrar eller speciellt egna söner plocka precis vad dom vill i ditt kylskåp.
    Du kan vara miljardär du kommer ändå alltid ses som den snålaste morsan, svärmorsan och nu även den snålaste FARMORn som någonsin funnits.
    Fast du är 100 år yngre än min egen farmor så var hon 10000 ggr givmildare än dig.
    Läsförståelsen, ack den läsförståelsen!

Du försöker provocera men det blir bara ett tragikomiskt magplask.
  • Anonym
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-09-01 09:05:04 följande:

jag väver ihop mitt svar till er då du svarat i ts tråd i ämnet och går i försvar kring ts upplevelse som förmodligen är grundad på fler faktorer än vad som hon väljer att ta upp. Att fortsätta snöa in här på om barnen får gå i kylskåpet i sitt föräldrahem eller ej blir ju att zooma in på petitesser och missa den störrre tolkningen. Min poäng är att ts liksom många andra svärdöttrar letar fel på svärmor och dömer sina svärmödrar i situationer som om det inträffat i sene han familjen hamnat i en helt annan kontext och därför hade handlingen tolkats helt annorlunda . Därför tror jag att ts tenderar att övertolka eller missförstå, uppförstorar egna positiva beteende hos sig själv samtidigt som hon förminskar välmenta gester hos sin svärmor, och förstorar oskyldiga handlingar från densamma som något avsiktligast illa menat och förminskar egna oschyssta småaktigheter som sipprar ut. Och så här byggs konflikten på. 

om du själv är svärmor förstår jag inte din oförmåga att läsa mellan raderna i det men ts beskriver. Att svärdöttrar letar problem med svärmor och samtidigt står där en handfallen man aka son som inte vet hur han ska hantera situationen är ett mycket vanligt scenario. Svärdotter jämför allt med sin egen mor och far som om de skulle utgöra mallen för allt normalt. oaktat hu avvikande de själva egentligen är. Svärdotter ska ha saker och ting på sitt sätt. Och när svärmor gör annorlunda blir prinsessa konfunderad, och tar sig rätten att döma urskillningslöst kring triviala handlingar särskilt av familjeliv att döma. 

Man inser därför snabbt hur oerhört svårt och kravfyllt det är att vara svärmor/farmor. Minsta skitsak man gör granskas i lupp förvanskas och tas ur sin kontext och misstänkliggörs vara ett medveten knivhugg från svärmor när handlingen tom kanske var menad som god. Hade mormor gjort samma sak hade kontexten blivit en annan och handlingen tvärtom ansetts vara med de bästa intentioner. Exakt samma beteenden fördöms å det grövsta gällande farmor medan mormodern tvärtemot hyllas stort. Detta gör att det faktiskt  generellt sett är svärdottern som har det största ansvaret för att relationen med svärmodern ska vara bra. 

några ex från familjeliv; 

Mormor sätter upp gardiner som en överraskning medans paret är borta. Hon är så omtänksam! Farmor säger: vilka fina gardiner, är de nya? Jäkla kärring!! Ska hon inreda mitt hem eller?  Hatar subban!! 

Farmor ringer och pratar med sin son. Herregud, kan inte kärringen sluta terra oss! Hon ringer jämt och ska fan alltid störa. Mormor kommer på besök tre gånger i veckan ,ringer varje dag och hon är så snäll som vill träffa oss så ofta. 

Mormor tar ömt sitt barnbarn i famnen. Farmor sliter ungen ur famnen på den ammande mamman. 

Mormor tar en promenad med barnbarnet medans mamman sover. Farmor har kidnappat mitt barn!

sammankomster och familjehögtider i
    svärdotters familj, tex mormor fyller år. Stora firandet planeras mannen ska självklart alltid med gärna hålla tal också.

Åh nej nu fyller svärmor år igen, orka följa med. skyller på huvudvärk. Mannen åker själv till din mamma som på egen hand förbered sin egen födelsedagsmiddag. 

Så avslutningsvis: Sätt in alla gnälliga trådar från svärdotter i kontexten att svärmor döms på helt andra grunder än den egna mamman och filura lite på hur rättvist detta egentligen är. En del kvinnor avslutar man kontakten med på mycket lös grund. 

En sak som definitivt påverkar när det kommer till mig är att jag inte bor kvar i barnens föräldrahem.
    Jag bor numera själv i en liten lägenhet och både inreder och inhandlar efter mitt eget tycke, smak och behov.

Jag har en mycket bra relation till både min svärdotter och till min andra sons sambo.
    Helt ärligt förstår jag inte hur "Eliza" kan få ihop det hon skriver om mig!

Så när jag läser dina exempel från Familjeliv så skattar jag mig lycklig!
  • Anonym
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-09-01 15:06:17 följande:

Vad fint att ni har bra relationer i er familj. Det vanliga iaf av familjeliv att döma och du kan titta på tex grattis annonser på familjesidan i lokala tidningen, 80% minst av grattis hälsningar kommer från mormor och morfar. Farmor och farfar har uppenbarligen inget mandat att skicka grattis annons till lokala blaskan för att gratta barnbarnet på samma sätt. dottersönskan är oerhört vanligt, Folk blir deprimerade när den andra sonen föds. Varför ? Kanske man inser den exkludering man riskerar att drabbas av när den högt älskade sonen blir vuxen. En dotter verkar folk ta som en garant för fortsatt nära relationer när man åldras. En son förknippas med någon man kan förlora oavsett hur mycket omtanke och kärlek man strösslat över honom under årens lopp. Det skapar en rädsla. 

Mot denna bakgrund tror jag faktiskt man bör göra en avvägning när man läser den här typen av inlägg. Ännu ett i raden av många där svärmors agerande ska analyseras. 

kontexten blir ofullständig när endast den ena sidan får komma till tals. Ts kan mycket väl vara en prinsessa på ärten eller en autistisk introvert svår person som på eget beteende har svårt med relationer. Sådana lägger ofta skulden utanför sig själva. Då kan allt förvandlas till svärmors fel av den yngre generationen. Tyvärr. därför tror jag inte man ska ta allt som skrivs här så bokstavligt, en ingrediens är relationen dem emellan inte enbart svärmors beteende. 

Men grattis till dig och mig som än så länge haft tur i svärdotters lotteriet. 
    jag tror dock många kvinnor med enbart söner får det sämre än vad de egentligen förtjänar. 

Jag önskade söner båda gångerna faktiskt, har aldrig längtat efter en dotter. Sedan finns en diagnos i släkten som enbart drabbar flickor och det förstärkte nog min pojkönskan.

Ja, jag är lyckligt lottad när det kommer till mina söners val av flickvänner/kvinnor!

Är mycket involverad även i barnbarnens liv, lika mycket som deras mormor faktiskt. Men det kan förstås bero på att jag bor mycket närmare och är mycket yngre än mormor.
Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.