• Anonym (k)

Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.

Vi har hjälpt svärmor med mycket sysslor, har också bjudit hem henne på middag flera gånger. Till en början bjöd hon inte tillbaka. Har inte förväntat mig det heller. Men på sistone så bjuder hon min man på mat och inte mig. När vi skjutsat på marknad så vänder hon sig till min man och säger "jag köper din mat också". Men jag har fått köpa min mat själv. Hon har även bjudit honom på mat när vi är där. Då kan hon vända sig mot min man och säger "Kalle, vill du ha mat?, du kan ta mat som jag har här". Detta har hänt flera gånger. Hon frågar min man men inte mig. Idag klockan 16 bjöd hon min man igen. Jag var lite extra känslig pga väldigt lågt blodsocker, hade bara fått i mig ett halvt glas hallonsoda pga nattjobb och sen ett besök på akuten. Hur som helst när svärmor gjorde så igen. Min man sa nej tack. Jag blev väldigt ledsen då jag var vrålhungrig. Bägaren rann över och för första gången sa jag något. Jag sa till mannen "som vanligt är det bara du som blev bjuden" sen åkte jag. Svärmor blev jätteförvånade och frågade min man om något var fel. Han förklarade precis som det var och svärmor sa "men det var så lite mat kvar" min man påminde om att hon gjort såhär förr och hon förstod nog inte problemet. 

Jag ville även ge svärmor en ärlig förklaring så jag skrev ett sms till henne och förklarade utan irritation om varför jag reagerade som jag gjorde. Fick inget svar men hon har läst. 

Överreagerar jag? 

Jag är själv uppfostrad med att man absolut inte gör så. Mina föräldrar bjöd mina kompisar på mat, pappa tjatade jämt på mig att när jag gör mat och fika ska jag bjuda mina kompisar också. Gjorde alltid det. Skulle det finnas lite mat bara så skulle vi få dela på det då mina föräldrar aldrig skulle acceptera att gästerna sitter hungriga medans vi äter. 

Jag känner att svärmor inte är tacksam för allt jag också ställer upp på henne, jag känner mig inte välkommen och exkluderad. 

• Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.
  • Anonym (Xx)

Det låter som om svärmor faktiskt inte förstår. Har hon generella sociala svårigheter och/ eller inlärningssvårigheter?

• Anonym

Svärmor är otrevlig.

Ta själv ansvar för din mat. Eftersom hon inte bjuder på mat så får ni åka hem när det är dags för mat.

Skriv inte sms.
    Be din man prata med henne eller prata med henne själv.

• Anonym

Det är väl bara att ta tantens mat också äter du och mannen? Hon får kolla på.

• Anonym (k)
    Anonym (Xx) skrev 2024-08-29 21:50:13 följande:

Det låter som om svärmor faktiskt inte förstår. Har hon generella sociala svårigheter och/ eller inlärningssvårigheter?

Hon har inte så många. Blir nog ganska lätt ovän med folk tror jag och ett av hennes barn hälsar inte på, hör inte av sig och svarar inte. Hon verkar att ett gäng gamla vänninor hon pratar med i telefon 
  • Anonym (k)
    Anonym skrev 2024-08-29 21:56:25 följande:

Det är väl bara att ta tantens mat också äter du och mannen? Hon får kolla på.

Oftast är det rester hon kan värma på. 
  • Anonym (k)
    Anonym skrev 2024-08-29 21:50:24 följande:

Svärmor är otrevlig.

Ta själv ansvar för din mat. Eftersom hon inte bjuder på mat så får ni åka hem när det är dags för mat.

Skriv inte sms.
    Be din man prata med henne eller prata med henne själv.

Ja vi är inte där så länge längre, vi ställer inte upp lika mycket eftersom det blir på bekostnad av våra mattider. Mannen pratade med henne idag. Jag skrev sms till henne, inget otrevligt utan förklara varför jag reagerade som jag gjorde för att ge henne en ärlig chans att förstå om hon vill ändra på sig. Mannen säger oftast nej till maten eftersom han tycker det är snålt och dumt av henne. 
  • Anonym (Ell)

Men hur brukar din man svara då när svärmor bara bjuder honom? Jag skulle vilja att han backar dig lite i dom situationerna och säga något i stil med ?Ja vi är ju två stycken här, min fru vill nog gärna oxå äta..?
    Otroligt otrevligt att inte inkludera dig tycker jag

• Anonym (Ell)
    Anonym (k) skrev 2024-08-29 22:02:00 följande:
    Ja vi är inte där så länge längre, vi ställer inte upp lika mycket eftersom det blir på bekostnad av våra mattider. Mannen pratade med henne idag. Jag skrev sms till henne, inget otrevligt utan förklara varför jag reagerade som jag gjorde för att ge henne en ärlig chans att förstå om hon vill ändra på sig. Mannen säger oftast nej till maten eftersom han tycker det är snålt och dumt av henne. 
    Ah okej fick svar på min fråga angående hur din man brukar svara, det var ju bra av honom 😅
  • Anonym (Eliza)
    Anonym (k) skrev 2024-08-29 21:45:11 följande:
    Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.

Vi har hjälpt svärmor med mycket sysslor, har också bjudit hem henne på middag flera gånger. Till en början bjöd hon inte tillbaka. Har inte förväntat mig det heller. Men på sistone så bjuder hon min man på mat och inte mig. När vi skjutsat på marknad så vänder hon sig till min man och säger "jag köper din mat också". Men jag har fått köpa min mat själv. Hon har även bjudit honom på mat när vi är där. Då kan hon vända sig mot min man och säger "Kalle, vill du ha mat?, du kan ta mat som jag har här". Detta har hänt flera gånger. Hon frågar min man men inte mig. Idag klockan 16 bjöd hon min man igen. Jag var lite extra känslig pga väldigt lågt blodsocker, hade bara fått i mig ett halvt glas hallonsoda pga nattjobb och sen ett besök på akuten. Hur som helst när svärmor gjorde så igen. Min man sa nej tack. Jag blev väldigt ledsen då jag var vrålhungrig. Bägaren rann över och för första gången sa jag något. Jag sa till mannen "som vanligt är det bara du som blev bjuden" sen åkte jag. Svärmor blev jätteförvånade och frågade min man om något var fel. Han förklarade precis som det var och svärmor sa "men det var så lite mat kvar" min man påminde om att hon gjort såhär förr och hon förstod nog inte problemet. 

Jag ville även ge svärmor en ärlig förklaring så jag skrev ett sms till henne och förklarade utan irritation om varför jag reagerade som jag gjorde. Fick inget svar men hon har läst. 

Överreagerar jag? 

Jag är själv uppfostrad med att man absolut inte gör så. Mina föräldrar bjöd mina kompisar på mat, pappa tjatade jämt på mig att när jag gör mat och fika ska jag bjuda mina kompisar också. Gjordskilja e alltid det. Skulle det finnas lite mat bara så skulle vi få dela på det då mina föräldrar aldrig skulle acceptera att gästerna sitter hungriga medans vi äter. 

Jag känner att svärmor inte är tacksam för allt jag också ställer upp på henne, jag känner mig inte välkommen och exkluderad. 

Nej du överreagerar INTE! 
    Däremot så tycker jag att du reagerar mot helt FEL Person!

Den personen som beter sig Som en ouppfostrad idiot är ju din kille.

Hur kan han ens äta om inte du OCKSÅ har blivit bjuden på mat att äta ju skit konstigt.

Brukar du äta utan att bjuda din kille?
    Om inte varför gör han det!?

Din svärmor kan du inte styra över. Set får karln göra!
    men du kan styra över vem du är tillsammans med och se till att han ser till att hans mamma respekterar dig.

Hade min man gjort så där så skulle han fått veta att han levde minsann, eller ärligt så hade jag gjort slut första gången det hände.😅 
    Herregud vad snäll flickvän fu är! Och är du en fru så är det ännu värre.
    Du är alldeles snäll TS! 
  • Anonym
    Anonym (k) skrev 2024-08-29 21:58:45 följande:
    Oftast är det rester hon kan värma på. 
    Bara tryck undan henne och sno allt.
Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.