Inlägg från: Anonym (k) |Visa alla inlägg
  • Anonym (k)

Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.

Vi har hjälpt svärmor med mycket sysslor, har också bjudit hem henne på middag flera gånger. Till en början bjöd hon inte tillbaka. Har inte förväntat mig det heller. Men på sistone så bjuder hon min man på mat och inte mig. När vi skjutsat på marknad så vänder hon sig till min man och säger "jag köper din mat också". Men jag har fått köpa min mat själv. Hon har även bjudit honom på mat när vi är där. Då kan hon vända sig mot min man och säger "Kalle, vill du ha mat?, du kan ta mat som jag har här". Detta har hänt flera gånger. Hon frågar min man men inte mig. Idag klockan 16 bjöd hon min man igen. Jag var lite extra känslig pga väldigt lågt blodsocker, hade bara fått i mig ett halvt glas hallonsoda pga nattjobb och sen ett besök på akuten. Hur som helst när svärmor gjorde så igen. Min man sa nej tack. Jag blev väldigt ledsen då jag var vrålhungrig. Bägaren rann över och för första gången sa jag något. Jag sa till mannen "som vanligt är det bara du som blev bjuden" sen åkte jag. Svärmor blev jätteförvånade och frågade min man om något var fel. Han förklarade precis som det var och svärmor sa "men det var så lite mat kvar" min man påminde om att hon gjort såhär förr och hon förstod nog inte problemet. 

Jag ville även ge svärmor en ärlig förklaring så jag skrev ett sms till henne och förklarade utan irritation om varför jag reagerade som jag gjorde. Fick inget svar men hon har läst. 

Överreagerar jag? 

Jag är själv uppfostrad med att man absolut inte gör så. Mina föräldrar bjöd mina kompisar på mat, pappa tjatade jämt på mig att när jag gör mat och fika ska jag bjuda mina kompisar också. Gjorde alltid det. Skulle det finnas lite mat bara så skulle vi få dela på det då mina föräldrar aldrig skulle acceptera att gästerna sitter hungriga medans vi äter. 

Jag känner att svärmor inte är tacksam för allt jag också ställer upp på henne, jag känner mig inte välkommen och exkluderad. 

• Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.
  • Anonym (k)
    Anonym (Xx) skrev 2024-08-29 21:50:13 följande:

Det låter som om svärmor faktiskt inte förstår. Har hon generella sociala svårigheter och/ eller inlärningssvårigheter?

Hon har inte så många. Blir nog ganska lätt ovän med folk tror jag och ett av hennes barn hälsar inte på, hör inte av sig och svarar inte. Hon verkar att ett gäng gamla vänninor hon pratar med i telefon 
  • Anonym (k)
    Anonym skrev 2024-08-29 21:56:25 följande:

Det är väl bara att ta tantens mat också äter du och mannen? Hon får kolla på.

Oftast är det rester hon kan värma på. 
  • Anonym (k)
    Anonym skrev 2024-08-29 21:50:24 följande:

Svärmor är otrevlig.

Ta själv ansvar för din mat. Eftersom hon inte bjuder på mat så får ni åka hem när det är dags för mat.

Skriv inte sms.
    Be din man prata med henne eller prata med henne själv.

Ja vi är inte där så länge längre, vi ställer inte upp lika mycket eftersom det blir på bekostnad av våra mattider. Mannen pratade med henne idag. Jag skrev sms till henne, inget otrevligt utan förklara varför jag reagerade som jag gjorde för att ge henne en ärlig chans att förstå om hon vill ändra på sig. Mannen säger oftast nej till maten eftersom han tycker det är snålt och dumt av henne. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Ell) skrev 2024-08-29 22:05:31 följande:

Men hur brukar din man svara då när svärmor bara bjuder honom? Jag skulle vilja att han backar dig lite i dom situationerna och säga något i stil med ?Ja vi är ju två stycken här, min fru vill nog gärna oxå äta..?
    Otroligt otrevligt att inte inkludera dig tycker jag

Han brukar säga nej eftersom han inte vill låta mig sitta och titta på. Idag när han pratade om detta med henne sa hon bara att det finns inte så det räcker till henne. Då frågade min man varför hon inte frågade mig först idag eftersom jag kom dit före honom. 

Jo jag hade önskat att han stod upp för mig mer. Men jag vet att han ogillar att hon gör så. Han tycker det är fel att hon är både snål och dum när hon gör så. 
  • Anonym (k)
    Anonym skrev 2024-08-29 22:08:07 följande:
    Bara tryck undan henne och sno allt.
    Hehe, nej det gör jag inte. Då undviker jag att åka dit och vi lagar och äter vår mat hemma istället. 

Jag har börjat säga ifrån vissa saker med henne för att undvika dessa situationer. Nu kommer jag undvika det ännu mer 
  • Anonym (k)
    Anonym (Eliza) skrev 2024-08-29 22:07:54 följande:
    Nej du överreagerar INTE! 
    Däremot så tycker jag att du reagerar mot helt FEL Person!

Den personen som beter sig Som en ouppfostrad idiot är ju din kille.

Hur kan han ens äta om inte du OCKSÅ har blivit bjuden på mat att äta ju skit konstigt.

Brukar du äta utan att bjuda din kille?
    Om inte varför gör han det!?

Din svärmor kan du inte styra över. Set får karln göra!
    men du kan styra över vem du är tillsammans med och se till att han ser till att hans mamma respekterar dig.

Hade min man gjort så där så skulle han fått veta att han levde minsann, eller ärligt så hade jag gjort slut första gången det hände.😅 
    Herregud vad snäll flickvän fu är! Och är du en fru så är det ännu värre.
    Du är alldeles snäll TS! 
    Då har jag nog vart lite otydlig. Hon bjuder honom på mat men han förstår att det inte är så kul för mig så han tackar nej till maten och vi åker hem och lagar maten istället. Vill inte vara hos svärmor när hon gör sådär. 

Jag äter aldrig utan att min man får äta, samma sak gör min man. Vi lagar mat till varandra och är en inte hemma eller inte kan äta så lägger vi undan till den andra. Jag serverar aldrig någonsin mat i mitt hem utan att alla som är hemma hos oss får mat. Är svärmor hos oss när vi ska äta är det en självklarhet att hon också ska äta. Jag skulle skämmas om gästerna inte fick mat. Är det inte så mycket mat så får man dela på det lilla som finns. 

Precis svärmor kan jag inte styra över men jag kan styra vart jag vill vara. Behandlar hon mig så blir konsekvensen att jag inte kommer åka dit. Jag har börjat säga ifrån olika aktiviteter som svärmor vill ha skjuts till för att undvika dessa situationer. Är också tydlig mot mannen att "jag väljer att inte följa med, men du får åka om du vill" Då stannar han med mig för han inte vill lämna mig hemma då. Så han själv har också börjat backa undan då det inte är så trevligt. Han säger till mig att hon är både snål och dum. 

Min man är inte den som gjort fel, det är svärmor. Han ogillar också det där. 

Jag är helt med dig om det skulle vart som du skriver, man ska stå upp för sin partner också såklart. Mycket kloka ord du skrivit annars 
  • Anonym (k)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-30 08:38:42 följande:
    Detta reagerade jag på. Varför är det svärmors ansvar att du får mat i dig? Du vet hur hon är, ändå så verkar du förvänta dig att hon ska bjuda. Varför hade du inget eget med dig, om du nu visste att ni inte skulle vara hemma så du kunde äta?

Sedan håller jag med om att det hon gör är knäppt. Men just i ovan situation så är ju det faktiskt ditt ansvar att få mat i dig.
    Om du läser trådstarten så var jag på akuten och eftersom det var akut hade jag ingen möjlighet att göra mat innan. Olyckan var oplanerad såklart. Olyckan skedde precis innan jag skulle värma lunch. Nej det är inte svärmors ansvar att jag får i mig mat. Men man bjuder inte bara en i sällskapet på mat.
  • Anonym (k)

Hon har nog alltid vart lite nepig vad jag förstått. Ja absolut han borde säga något som gjort att även jag blir bjuden och får möjlighet att tack ja eller nej själv också. 

Absolut det smset kan absolut vart ett misstag men nu är det gjort. Vi kanske kan prata och reda ut det i framtiden. 

Anonym (Eva) skrev 2024-08-30 09:45:27 följande:

Hon verkar inte helt kapabel att förstå. Början till demens eller har hon alltid haft svårt med det sociala? 

Men även jag vill lägga en del skuld på din man som accepterar sin mammas beteende. Att själv tacka nej till mat är inte att stå upp för dig. Han borde redan första gången det hände sagt: ja tack, men du menade väl att NN också får? 

Sen tror jag att det var ett misstag från din sida att skicka det där sms:et. Konflikter ska man reda ut med prat, allra helst öga mot öga. Men du kan kanske reparera det i efterhand genom att ringa henne. 

• Anonym (k)
    Kvittning skrev 2024-08-30 09:34:39 följande:

Jättemärkligt beteende. Men då hon inte verkar förstå att det är fel och varför, bara hänvisar till att maten inte räcker så känns det ju ändå inte att det är någon signal om att inte gilla dig utan "bara" att hon inte lyckas förstå ens de allra enklaste sociala reglerna.

Jag förstår absolut att du väljer att stanna hemma, men däremot förstår jag inte riktigt varför din man ska stanna hemma bara för att du gör det. (Baserat här på att hennes beteende inte sker av illvilja så det finns ju ingen mening för din man att straffa henne med att inte komma). 

Min man ska inte stanna hemma min man är vuxen och bestämmer själv hur han vill göra. Jag har vart tydlig mot min man och sagt att jag stannar hemma och det är mitt val, vill du åka så gör du det så ses vi sen. Men min man har ändå valt att stanna hemma om jag gör det de allra flesta gångerna. Det är hans val och jag skulle inte bli arg om han åker, för jag skulle förstå om han vill träffa mamma och hjälpa mamma. Skulle inte heller bli glad om min man skulle bestämma över mig. Man gör inte så med vuxna människor. 

Men han själv tycker att mamman är snål, utnyttjande och inte så snäll. 
Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.