Anonym skrev 2024-08-31 19:14:51 följande:
Helt ärligt så förstår jag inte hur du kan tolka mig som du gör... men men, det spelar ingen roll.
"Ett vettigt och normalt uppförande är tex att påannonsera med orden är det ok om jag tar en smörgås jag hann inte äta lunch på jobbet idag tex. "
Ja, men det är ju det jag pratar om!
Och då är det ok. Då har man frågat.
Sedan tycker jag att det är lite konstigt att du argumenterar ts och hennes svärmor som en kommetar till det som jag har skrivit... men det är skit samma.
jag väver ihop mitt svar till er då du svarat i ts tråd i ämnet och går i försvar kring ts upplevelse som förmodligen är grundad på fler faktorer än vad som hon väljer att ta upp. Att fortsätta snöa in här på om barnen får gå i kylskåpet i sitt föräldrahem eller ej blir ju att zooma in på petitesser och missa den störrre tolkningen. Min poäng är att ts liksom många andra svärdöttrar letar fel på svärmor och dömer sina svärmödrar i situationer som om det inträffat i sene han familjen hamnat i en helt annan kontext och därför hade handlingen tolkats helt annorlunda . Därför tror jag att ts tenderar att övertolka eller missförstå, uppförstorar egna positiva beteende hos sig själv samtidigt som hon förminskar välmenta gester hos sin svärmor, och förstorar oskyldiga handlingar från densamma som något avsiktligast illa menat och förminskar egna oschyssta småaktigheter som sipprar ut. Och så här byggs konflikten på.
om du själv är svärmor förstår jag inte din oförmåga att läsa mellan raderna i det men ts beskriver. Att svärdöttrar letar problem med svärmor och samtidigt står där en handfallen man aka son som inte vet hur han ska hantera situationen är ett mycket vanligt scenario. Svärdotter jämför allt med sin egen mor och far som om de skulle utgöra mallen för allt normalt. oaktat hu avvikande de själva egentligen är. Svärdotter ska ha saker och ting på sitt sätt. Och när svärmor gör annorlunda blir prinsessa konfunderad, och tar sig rätten att döma urskillningslöst kring triviala handlingar särskilt av familjeliv att döma.
Man inser därför snabbt hur oerhört svårt och kravfyllt det är att vara svärmor/farmor. Minsta skitsak man gör granskas i lupp förvanskas och tas ur sin kontext och misstänkliggörs vara ett medveten knivhugg från svärmor när handlingen tom kanske var menad som god. Hade mormor gjort samma sak hade kontexten blivit en annan och handlingen tvärtom ansetts vara med de bästa intentioner. Exakt samma beteenden fördöms å det grövsta gällande farmor medan mormodern tvärtemot hyllas stort. Detta gör att det faktiskt generellt sett är svärdottern som har det största ansvaret för att relationen med svärmodern ska vara bra.
några ex från familjeliv;
Mormor sätter upp gardiner som en överraskning medans paret är borta. Hon är så omtänksam! Farmor säger: vilka fina gardiner, är de nya? Jäkla kärring!! Ska hon inreda mitt hem eller? Hatar subban!!
Farmor ringer och pratar med sin son. Herregud, kan inte kärringen sluta terra oss! Hon ringer jämt och ska fan alltid störa. Mormor kommer på besök tre gånger i veckan ,ringer varje dag och hon är så snäll som vill träffa oss så ofta.
Mormor tar ömt sitt barnbarn i famnen. Farmor sliter ungen ur famnen på den ammande mamman.
Mormor tar en promenad med barnbarnet medans mamman sover. Farmor har kidnappat mitt barn!
sammankomster och familjehögtider i
svärdotters familj, tex mormor fyller år. Stora firandet planeras mannen ska självklart alltid med gärna hålla tal också.
Åh nej nu fyller svärmor år igen, orka följa med. skyller på huvudvärk. Mannen åker själv till din mamma som på egen hand förbered sin egen födelsedagsmiddag.
Så avslutningsvis: Sätt in alla gnälliga trådar från svärdotter i kontexten att svärmor döms på helt andra grunder än den egna mamman och filura lite på hur rättvist detta egentligen är. En del kvinnor avslutar man kontakten med på mycket lös grund.