• Anonym (k)

Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.

Vi har hjälpt svärmor med mycket sysslor, har också bjudit hem henne på middag flera gånger. Till en början bjöd hon inte tillbaka. Har inte förväntat mig det heller. Men på sistone så bjuder hon min man på mat och inte mig. När vi skjutsat på marknad så vänder hon sig till min man och säger "jag köper din mat också". Men jag har fått köpa min mat själv. Hon har även bjudit honom på mat när vi är där. Då kan hon vända sig mot min man och säger "Kalle, vill du ha mat?, du kan ta mat som jag har här". Detta har hänt flera gånger. Hon frågar min man men inte mig. Idag klockan 16 bjöd hon min man igen. Jag var lite extra känslig pga väldigt lågt blodsocker, hade bara fått i mig ett halvt glas hallonsoda pga nattjobb och sen ett besök på akuten. Hur som helst när svärmor gjorde så igen. Min man sa nej tack. Jag blev väldigt ledsen då jag var vrålhungrig. Bägaren rann över och för första gången sa jag något. Jag sa till mannen "som vanligt är det bara du som blev bjuden" sen åkte jag. Svärmor blev jätteförvånade och frågade min man om något var fel. Han förklarade precis som det var och svärmor sa "men det var så lite mat kvar" min man påminde om att hon gjort såhär förr och hon förstod nog inte problemet. 

Jag ville även ge svärmor en ärlig förklaring så jag skrev ett sms till henne och förklarade utan irritation om varför jag reagerade som jag gjorde. Fick inget svar men hon har läst. 

Överreagerar jag? 

Jag är själv uppfostrad med att man absolut inte gör så. Mina föräldrar bjöd mina kompisar på mat, pappa tjatade jämt på mig att när jag gör mat och fika ska jag bjuda mina kompisar också. Gjorde alltid det. Skulle det finnas lite mat bara så skulle vi få dela på det då mina föräldrar aldrig skulle acceptera att gästerna sitter hungriga medans vi äter. 

Jag känner att svärmor inte är tacksam för allt jag också ställer upp på henne, jag känner mig inte välkommen och exkluderad. 

• Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.
  • Anonym
    Anonym (k) skrev 2024-08-30 11:49:08 följande:
     bjuder man den ena så ska självklart den andra bjudas också. Annars bjuder man inte alls. 
    Nåja, det finns ingen lag som säger vad "man" ska göra. Vem är "man" förresten?
  • Anonym
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-08-30 14:29:19 följande:

vi hade gjort exakt samma hos hans mamma som hos min. Tagit fram en tallrik till, utgått från att de var ett misstag, satt oss och ätit.

Så kan man väl ändå inte göra???

Hur det än är så är det den som bjuder som bestämmer. Sen kan man ha åsikter, men att göra som du säger är ju fullständigt galet.
  • Anonym (Eliza)
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-08-30 14:29:19 följande:

vi hade gjort exakt samma hos hans mamma som hos min. Tagit fram en tallrik till, utgått från att de var ett misstag, satt oss och ätit. Eller brett en macka eller vad det nu var. Att ni skulle bli bjudna på mat och sen finns det bara till din man .. låter helt sjukt. Om hon inte har tillräckligt med mat, hade vi väl kollat av läget innan ska vi ta med något kanske när vi åker dit ? Är hon ett psykfall eller utvecklingsstörd då fattar man ju att det är vajsing, och då får man hantera det därifrån. om jag inte stått ut med min mans mamma pga avvikelser hos henne hade han alla dagar i veckan gärna fåttåka dit och glädja sin mamma med ett besök då och då, och jag kanske inte känt mig nödgad att vara med varje gång. Men grundprincipen mellan mig och min man är att vi tar ansvar åt bådas håll gemensamt. jag dömer inte mina föräldrar på en bog och fördömer hans på andra hårdare premisser. Det är orättvist.

Men min man har friska föräldrar som jag älskar och har utbyte av. Du kanske inte har det ? Då får du väl gå till dig själv vilken nivå du ska ha på kontakten. men om vi vänder på myntet och din mamma betett dig handikappat på något vis då hade du kanske i motsvarande situation bara roddat fram en tallrik till ur skåpet och löst det hela. 

jag tror du letar fel hos din svärmor. Hon är säkert inte perfekt men det är ingen människa så sluta var så fördömande och ta lite eget ansvar. 

Precis jag håller helt med.100%
    TS skyller saker på svärmor som hon istället borde skylla på sin man eller sig själv.
    Hennes man får väl ge prinsessan mat hos svärmor.
    Om nu inte svärmor är extremt fattig, sjuk eller dylikt.
    För då borde ju TS titta på sig själv istället.
    Det är skillnad på om någon ( tex svärmor) BJUDER på mat/middag/fest och inte bjuder alla som kommer just då på mat, än att man kommer över dit på ett vanligt besök bara och förvänta sig mat intryckt i munnen bara för att man fått lågt blodsocker.

Om inte svärmor har dukat fram på en vanlig dag är ju inget konstigt..ALLS!
    När vi åkte till min mans mamma så tog vi alltid i princip själva mat ur en fantastisk uppfinning hon hade. 
    Ett kylskåp. 😅

Inte förväntade jag mig att min svärmor skulle stå där  och agera som min egna mamma." lilla gumman är du hungrig, vill du ha mat innan du svimmar" och du måste ju äta annars dör du, osv, osv.
    Så TS saknar du inte bara din egna mamma kanske?
    Om du vill att svärmor ska truga i dig mat.
    Annars är du väl för sjutton vuxen nog att SJÄLV gå till hennes kylskåp och göra dig din egen mat, eller behöver du hjälp med det?

Det är som sagt inte din svärmor som gör fel..( hon kan ju också vara sjuk som flera skrivit)
    Utan snarare tycker jag att det din man som gör fel som inte står upp mot dig. Och du själv för att du ff är tillsammans med en man som du egentligen inte respekterar.
    Respekterar du inte hans mamma så respekterar du inte honom!
  • Anonym (Snåla människor är sämst)
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-08-30 11:14:14 följande:

Exakt ! Ts förefallen nästan leta efter problem med svärmor helt handfallen att själv styra upp något. Direkt från akuten på tom mage till en svärmor som ska ha tre rätters förberett. Nu hade hon inte det och då tänker prinsessa aldrig mer besudla sig själv med ett besök hos den elaka häxan.

Bjud hem tanten till er själva då istället för att kräva markservice från henne och laga mat till er alla tre då.

Allt detta jävla gnällande och felsökande på svärmor på denna sida från alla perfekta svärdöttrar som är experter på hur allt ska vara utan att själva göra något. Knäppare än knäppast när ni själva låter storsläggan vina över era  uppenbarligen menlösa män och deras uppväxt familjer.

Herregud väx upp ! 

Du gör dig verkligen bottenlöst löjlig med ditt inlägg. 

Det är inte att vara en prinsessa att förvänta sig att få mat om andra gäster får det, helt oberoende av vilken relation man har till varandra.
  • Anonym (C)
    Anonym (k) skrev 2024-08-30 10:11:52 följande:
    Min man ska inte stanna hemma min man är vuxen och bestämmer själv hur han vill göra. Jag har vart tydlig mot min man och sagt att jag stannar hemma och det är mitt val, vill du åka så gör du det så ses vi sen. Men min man har ändå valt att stanna hemma om jag gör det de allra flesta gångerna. Det är hans val och jag skulle inte bli arg om han åker, för jag skulle förstå om han vill träffa mamma och hjälpa mamma. Skulle inte heller bli glad om min man skulle bestämma över mig. Man gör inte så med vuxna människor. 

Men han själv tycker att mamman är snål, utnyttjande och inte så snäll. 
    Det låter ju lite som att din man egentligen känner att han lägger för mycket tid på att hjälpa sin mamma, bara att han har svårt att säga nej om inte du tar initiativ till det.
  • Anonym (Eliza)
    Anonym (Snåla människor är sämst) skrev 2024-08-30 20:32:11 följande:
    Du gör dig verkligen bottenlöst löjlig med ditt inlägg. 

Det är inte att vara en prinsessa att förvänta sig att få mat om andra gäster får det, helt oberoende av vilken relation man har till varandra.
    Vilka andra gäster pratar du om!?
    Det var ju inga andra gäster nån gång!

Jo det är att vara en prinsessa om man förväntar sig att ens svärmor ska laga mat åt en bara för att man råkar dyka upp med lågt blodsocker en dag.

TS får väl GÅ TILL KÖKET OCH GÖRA SIG SIN EGNA MAT eller varför inte alltid ha med sig choklad/dextrosol eller banan  om man kan få problem med lågt blodsocker.

Konstigt att inte TS kan gå själv och göra iordning det hon vill ha när hon är hos svärmor.
    Om man känner sin svärmor så är det ju inga problem att själv göra mat och om hon nu är gift???
    Så borde hon känna sin svärmor för länge sen.
    TS låter bara svartsjuk. Hon har kommit på att mannen gillar mamma bättre än henne.

Det skulle ju ha varit skillnad om dom hade varit bjudna hem till svärmor på middag eller fest och hon var den enda som inte blev bjuden givetvis, men så var det ju inte.
  • Anonym
    Anonym (Eliza) skrev 2024-08-30 20:56:04 följande:
    Vilka andra gäster pratar du om!?
    Det var ju inga andra gäster nån gång!

Jo det är att vara en prinsessa om man förväntar sig att ens svärmor ska laga mat åt en bara för att man råkar dyka upp med lågt blodsocker en dag.

TS får väl GÅ TILL KÖKET OCH GÖRA SIG SIN EGNA MAT eller varför inte alltid ha med sig choklad/dextrosol eller banan  om man kan få problem med lågt blodsocker.

Konstigt att inte TS kan gå själv och göra iordning det hon vill ha när hon är hos svärmor.
    Om man känner sin svärmor så är det ju inga problem att själv göra mat och om hon nu är gift???
    Så borde hon känna sin svärmor för länge sen.
    TS låter bara svartsjuk. Hon har kommit på att mannen gillar mamma bättre än henne.

Det skulle ju ha varit skillnad om dom hade varit bjudna hem till svärmor på middag eller fest och hon var den enda som inte blev bjuden givetvis, men så var det ju inte.
    Jag skulle inte uppskatta om min svärdotter röjde i min kyl och lagade mat på mina matvaror.
  • Anonym (.)

Lyssna,, din svärmors beteende är socialt stört. Vem gör så? Inte ens en kompis, men familj???

Kommer hon hem till er så bjuder ni henne på mat om ni ska äta eller hon är hungrig, räcker inte maten får man väl slänga ihop något enkelt. Kommer ni till henne så borde hon, om hon är normal fråga alla om de vill äta (om hon nu ska fråga), inte bara en person? Ni är familj? Och ute hålla på och betala hennes och sonens mat och utesluta dig? Hennes sons fru? Alltså jag förstår inte ens att jag förklarar och skriver detta när jag läser vissa inlägg. Finns verkligen sjukt speciella människor därute. Skulle aldrig låta någon i min familj, min sambos familj, vänner, barns vänner eller någon som är på besök hos mig uteslutas när man bjuder på något wtf? Hade hellre gått och hungrat själv om det var så himla, himla knapert att jag var tvungen att välja någon att utesluta. Vet knappt vad jag skriver mer. För vrickat helt enkelt. Ta inte åt dig eller förklara dig för någon som skriver massa konstiga saker.

• Anonym (.)
    Anonym skrev 2024-08-30 21:01:13 följande:
    Jag skulle inte uppskatta om min svärdotter röjde i min kyl och lagade mat på mina matvaror.
    Vah? Eller ok förstår vi är alla olika. När vi åker hem till min sambo känner jag mig 100% hemma, öppnar kyl, vi lagar mat ihop, skrattar, pratar, ibland sover vi över osv. De är lika varmt välkomna här. Samma med min mamma. Men ja, tur man dras till likasinnade helt enkelt.
  • Anonym (Eliza)
    Anonym skrev 2024-08-30 21:01:13 följande:
    Då skulle du inte uppskatta om ditt barn eller son röjde i din kyl heller då antar jag..
    Nej då kanske man ska skippa barn. Om man tänker som du..då slipper du både svärdöttrar eller söner som " röjer" i ditt kylskåp.

Vilken tur att man har en svärmor som ser en som en självklar medlem i familjen.
    Hemma hos både mina och min mans föräldrar så kan man gå och göra sig en smörgås eller vad man vill om man är hungrig utan att fråga.
    Sen brukar vi ju inte ställa oss och laga värsta middagen hemma hos andra bara sådär.

Men det kanske är sak samma för dig om din svärdotter gör en smörgås eller lagar en flintastek.
    Det är ändå för dyrt för dig och du måste hålla hårt i dina pengar du fått från pantburkar.
    Jag förstår.
Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.