• Anonym (k)

Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.

Vi har hjälpt svärmor med mycket sysslor, har också bjudit hem henne på middag flera gånger. Till en början bjöd hon inte tillbaka. Har inte förväntat mig det heller. Men på sistone så bjuder hon min man på mat och inte mig. När vi skjutsat på marknad så vänder hon sig till min man och säger "jag köper din mat också". Men jag har fått köpa min mat själv. Hon har även bjudit honom på mat när vi är där. Då kan hon vända sig mot min man och säger "Kalle, vill du ha mat?, du kan ta mat som jag har här". Detta har hänt flera gånger. Hon frågar min man men inte mig. Idag klockan 16 bjöd hon min man igen. Jag var lite extra känslig pga väldigt lågt blodsocker, hade bara fått i mig ett halvt glas hallonsoda pga nattjobb och sen ett besök på akuten. Hur som helst när svärmor gjorde så igen. Min man sa nej tack. Jag blev väldigt ledsen då jag var vrålhungrig. Bägaren rann över och för första gången sa jag något. Jag sa till mannen "som vanligt är det bara du som blev bjuden" sen åkte jag. Svärmor blev jätteförvånade och frågade min man om något var fel. Han förklarade precis som det var och svärmor sa "men det var så lite mat kvar" min man påminde om att hon gjort såhär förr och hon förstod nog inte problemet. 

Jag ville även ge svärmor en ärlig förklaring så jag skrev ett sms till henne och förklarade utan irritation om varför jag reagerade som jag gjorde. Fick inget svar men hon har läst. 

Överreagerar jag? 

Jag är själv uppfostrad med att man absolut inte gör så. Mina föräldrar bjöd mina kompisar på mat, pappa tjatade jämt på mig att när jag gör mat och fika ska jag bjuda mina kompisar också. Gjorde alltid det. Skulle det finnas lite mat bara så skulle vi få dela på det då mina föräldrar aldrig skulle acceptera att gästerna sitter hungriga medans vi äter. 

Jag känner att svärmor inte är tacksam för allt jag också ställer upp på henne, jag känner mig inte välkommen och exkluderad. 

• Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.
  • Anonym (.)
    Anonym skrev 2024-08-31 11:41:24 följande:
    Vadå vah?
    Ja, vi är olika.

Jag är inte snål mot min svärdotter och jag rotar inte runt i deras kyl heller och tar vad jag vill. (Iaf inte om hon är hemma, sonen och jag är på en annan nivå).

Det kallas för respekt.
    Rotar runt låter väldigt fult. Om du och sonen är på en nivå där jag känner sig bekväm och hemma men inte svärdotter så är hon inte nära familj till dig. Är jag hos min svärmor och öppnar kylen och börjar med maten som vi alla ska äta eller tar mig en smörgås så blir hon inte sur nej och ser det inte som att jag rotar runt eller röjer i hennes kyl. Herregud. Däremot om jag ibland är väldigt försiktig av "respekt" så brukar hon säga "slappna av, varför frågar du bara ta", "ska jag hjälpa dig? Är ni hungriga" osv. Men ja, absolut alla är vi olika man är inte respektlös för det. Jag har en svensk mamma och utländsk pappa. Min sambos familj är ifrån Östeuropa kanske beror på det, annan kultur vet inte. Men i och för sig är mamma svensk och hon är likadan. Samma med mina mor och farföräldrar, mycket varma.
  • Anonym (Eliza)
    Anonym skrev 2024-08-31 11:49:49 följande:
    NEj, du förstår ingenting uppenbarligen.

Mina pojkar får öppna kylen och fråga om det är något de vill ha, mitt hem är ingen gratisbutik ens för dem.
    Men, jag säger sällan nej om det är något de vill ha.

Skillnaden mellan att mina barn plockar i min kyl jämfört om deras fru/sambo gör det är att de är uppväxta med mig och gått "som barn i huset".Precis som det ska vara. Deras partners får rota i sina föräldrars kyl, mina söner gör det definitivt inte.

Ja, jag har ringt och surrat lite med dem om detta innan jag påbörjade svaret.

Sen ser jag frun och flickvännen (som är mor till mina barnbarn) som en del i familjen. Men det innebär inte att man har fria tyglar i mitt hem. Precis som  att jag inte har det hos dem.
    Vad vet man om vilka matvaror som ingår i en planerad maträtt t ex? Det kan man ju inte bara ta.

Vill man ha en macka? Varsågod och ta för dig, men säg det innan du börjar plocka fram min mat. Precis som jag gör hos dem.

Hos min mamma har inga partners rotat i kylen heller för den delen. Hon hade inte sagt något, hon var fostrad så. Tyvärr lever hon inte längre men så var hon, född på 30-talet.

Det handlar inte om ekonomi, utan om min planering. Så dina pantburkar kan du behålla. Tyckte du att du fick till det lite så där putslustigt där eller?
    Pinsam är vad du är som klistrar på folk dina fantasier för att man inte resonerar som du. Pinsamt.

Du fattar absolut ingenting, man undrar hur det är ställt på stallplatserna faktiskt... om jag ska vara helt ärlig.
    Om du ser svärdotter som en del i familjen  men ändå får hon inte ens ta en smörgås hemma hos dig utan att fråga så menar vi absolut inte samma med att någon är "en del av familjen" 
    Vi tycker inte det är samma sak.

Antingen är man del av familjen eller inte. 

Men får/ fick inte ens dina egna barn ta mat som barn/ vuxna så förstår jag varför inte ens din svärdotter får det.
    Det är en lite gammaldags och sträng och ansträngd syn.
    Så sträng uppfostran fick min grannkompis..Hon fick inte ta något från kylen hemma hos sig.
    Men sen så hade hon ju inte så värst bra relation till sina föräldrar heller. 
    Så pass ansträngd relation låter inget kul.

Är man del av familjen, född eller ingift som  barn/svärbarn/föräldrar/svärföräldrar och barnbarn där jag och min man kommer från iaf och är uppväxta med så blir man lika respekterad vem man än är hos som räknas som familj.

Får/fick karln ta från kylen utan att fråga dig ens.😂

För karln kan ju råka ta något som man vill ha till maten också. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-08-31 05:36:20 följande:

Tack för den totala polariseringen av ämnet ! 

Svärdotter ts i detta fall om hon får uttala det själv bjuder å ena sidan allt och alla, ställer sig gärna vid spisen och lagar mat till hela grannskapet. Men å andra sidan ve det svärbarn som öppnar kylskåpsdörren och sträcker sig efter Bregott paketet i hennes hem. 

Ts svärmor har ingen kristallkula med flrvöntas ändå stå där  med maten redo när svärdotter med lågt blodsocker anländer för en kortare artighetsvisit. 

Nej här får man nog försöka åtminstone läsa  lite mellan raderna faktiskt 

Varför kommenterar du när du inte ens läser vad jag skriver? Har säkert sagt till dig tre gånger att jag INTE förväntar mig att svärmor ska stå med mat redo till oss. Säger igen med fet text så du inte missar den Jag vill inte bli utesluten och vara den ENDA i sällskapet som inte blir bjuden på mat. 

Okej du skriver att jag gärna bjuder hela grannskapet på mat. Vart skrev jag det? Vart får du det ifrån? 

Varför läser du inte mina svar om du vill diskutera, om du läser behöver du inte gissa så mycket och komma med påhitt som jag aldrig ens påstått. 
  • Anonym (k)
    Anonym (..) skrev 2024-08-31 08:05:52 följande:

Men ts då är det där det kommer ifrån (läste du var van vid att alla bjuder som du vuxit upp så har jag också vuxit upp så jag förstår). 

du skrev ni får hjälpa henne flera gånger i veckan med olika saker, hur frisk och skärpt är hon? 

sen märks det att du är bara bara bara intresserad av en envägs kommunikation. du har skickat sms till henne där du skriver hur du känner och hur du ser på det. bara vrede i den här tråden känns det som och att du vill ha rätt och du har inte svarat mig tex men du hoppar genast på tåget med alla andra som håller med dig och skäller ut nästa som ifrågasätter . sen kan jag hålla med om att någon annan här i tråden gick all in för mycket på ena hållet men ja det får ju stå för den. 

när något går fel i en familj är det viktigt att rätt slags kommunikation tar form varför jag frågar dig har svärmor fått frågan varför hon gör så här utan att läggs in dina, andras tolkningar varför hon gjort så? 

Jag är van vid olika slags familjer. ena familjen går det jättebra att svärdottern öppnar kylskåpet och tar sig en macka, i en annan gör det det inte. 

jag är uppfostrad precis som du är, vill inte se någon bli utesluten eller illa behandlad, jag kan också gå igång i det. 

det skulle inte förvåna mig om tantan (som trots allt är så pass att hon är i behov av er, dvs i underläge, klarar inte av saker själv) är uppfostrad att tro hennes son är hennes familj ska bjudas på + pojke/man, ska inte kunna göra sin egen mat själv, gamla generationen, hon kanske också ser det som att han gör det mesta av jobbet och som karl måste han ju då ha ordentlig mat i sig, kanske van vid att kvinnorna hoppar över eller ... ja jag vet ju ärligt inte. Bästa är att fråga henne. 
    Eller som ngn skrev ser dig som en kompis och då har hon levt i en tid där kompisen inte bjöds. 

Mitt ex var en fixare och det här ryktet spred sig så det var alltid gamla tanter där vi bodde som ville han hans hjälp då vaktmästaren var svår att nå osv. De hade samma procedur allihopa. De var mycket artiga mot mig, frågade mig om jag ville fråga honom om han kunde hjälpa till. Många av dem var änkor. Alltid fick det bli så att vi ringde på och så gjorde han det mesta av jobbet ibland väldigt enkla saker som tex fixa något stopp under vasken men ibland fick jag ge en hjälpande hand. De proppsade alltid på att vilja ge han en slant, belöning, ibland kunde de ha kaffet redo och hälla upp var sin kopp till oss. Han gjorde något jag aldrig sett innan han brukade bocka (när han först protesterat att han inte ville ta emot deras pengar, han ville bara ha kaffet, han hade svårt att ta emot pengar från äldre när han visste de inte hade det bra ställt, vi bodde i ett rätt så utsatt område men där var bra sammanhållning också). 

Det kan vara tusen och en anledningar varför hon gör så här. Den värsta tänkbara är att ja, hon ser inte dig som familj och därför gör hon så här och det är inte okej, men fråga bara. 

Hon är uppenbarligen i en utsatt situation då hon behöver er hjälp så mycket, ha det lite i överseende. Hon kanske inte är så klar i knoppen som ni tror. 

Alla dessa ord i denna tråd och inte en enda att fråga källan, fråga tantan varför. Vi kan gissa oss gula och blåa här inne. 

Mycket av det vi gör skulle vi inte behöva göra faktiskt. Vi har stöttat henne i att bli mer självständig. Vi måste kunna göra saker för oss själva också.

Sen om man orkar laga en middag och bjuda sin son på så orkar man fråga båda och låta de dela på maten som dom vill :) 
  • Anonym
    Anonym (.) skrev 2024-08-31 12:12:03 följande:
    Rotar runt låter väldigt fult. Om du och sonen är på en nivå där jag känner sig bekväm och hemma men inte svärdotter så är hon inte nära familj till dig. Är jag hos min svärmor och öppnar kylen och börjar med maten som vi alla ska äta eller tar mig en smörgås så blir hon inte sur nej och ser det inte som att jag rotar runt eller röjer i hennes kyl. Herregud. Däremot om jag ibland är väldigt försiktig av "respekt" så brukar hon säga "slappna av, varför frågar du bara ta", "ska jag hjälpa dig? Är ni hungriga" osv. Men ja, absolut alla är vi olika man är inte respektlös för det. Jag har en svensk mamma och utländsk pappa. Min sambos familj är ifrån Östeuropa kanske beror på det, annan kultur vet inte. Men i och för sig är mamma svensk och hon är likadan. Samma med mina mor och farföräldrar, mycket varma.
    Jag skulle inte heller bli sur, dock vill jag inte att det tas hur som helst.
    Om du inte ser det som att någon är en del i min familj så får du göra det. Det förändrar liksom ingenting.

Vi är alla helsvenska men jag vet inte om det har någon betydelse.
  • Anonym

r

Anonym (Eliza) skrev 2024-08-31 15:20:05 följande:
    Om du ser svärdotter som en del i familjen  men ändå får hon inte ens ta en smörgås hemma hos dig utan att fråga så menar vi absolut inte samma med att någon är "en del av familjen" 
    Vi tycker inte det är samma sak.

Antingen är man del av familjen eller inte. 

Men får/ fick inte ens dina egna barn ta mat som barn/ vuxna så förstår jag varför inte ens din svärdotter får det.
    Det är en lite gammaldags och sträng och ansträngd syn.
    Så sträng uppfostran fick min grannkompis..Hon fick inte ta något från kylen hemma hos sig.
    Men sen så hade hon ju inte så värst bra relation till sina föräldrar heller. 
    Så pass ansträngd relation låter inget kul.

Är man del av familjen, född eller ingift som  barn/svärbarn/föräldrar/svärföräldrar och barnbarn där jag och min man kommer från iaf och är uppväxta med så blir man lika respekterad vem man än är hos som räknas som familj.

Får/fick karln ta från kylen utan att fråga dig ens.😂

För karln kan ju råka ta något som man vill ha till maten också. 
    Du får tycka vad du vill men hos mig tar man inte utan att säga till innan. Och det har inte med snålhet att göra, utan om hyfs och respekt.

En sak har du iaf rätt i, vi tycker inte samma. Helt riktigt.

Var läste du att mina egna barn inte fick ta mat som barn??? Det har jag inte skrivit för så var det definitivt inte. När ungarna bodde hemma så räknade jag med att de ville ha diverse att äta och handlade hem därefter. Nu när de inte bor hos mig längre så har jag inte med det i beräkningen när jag handlar.

Gammaldags och sträng är jag då definitivt inte så din lilla anekdot om din grannkompis hör inte hemma här. 

Jag har en jättebra relation till båda mina söner med familj och träffar de ofta. Hjälper till med barnbarnen när det behövs och rastar hundar när det kör ihop sig. Liksom de hjälper mig när det behövs.

Sista frågan/påstående är så löjligt att jag väljer att inte besvara det.

Varför är du så jä**a grälsjuk och hittar på en massa skit som du inte vet något om?
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym skrev 2024-08-31 17:56:33 följande:

r

Du får tycka vad du vill men hos mig tar man inte utan att säga till innan. Och det har inte med snålhet att göra, utan om hyfs och respekt.

Var läste du att mina egna barn inte fick ta mat som barn??? Det har jag inte skrivit för så var det definitivt inte. När ungarna bodde hemma så räknade jag med att de ville ha diverse att äta och handlade hem därefter. Nu när de inte bor hos mig längre så har jag inte med det i beräkningen när jag handlar.

Gammaldags och sträng är jag då definitivt inte så din lilla anekdot om din grannkompis hör inte hemma här. 

Jag har en jättebra relation till båda mina söner med familj och träffar de ofta. Hjälper till med barnbarnen när det behövs och rastar hundar när det kör ihop sig. Liksom de hjälper mig när det behövs.

Varför är du så jä**a grälsjuk och hittar på en massa skit som du inte vet något om?

Du håller hårt på dina principer fint inlindade i ord som hyfs och respekt. Det låter som du är född på 1800-talet. Fullt av uppfostran och rigida normer.

självklart menas inte att vuxna barn och svärbarn i tid och otid vill springa och nalla i ens kylskåp. Det är inte det saken handlar om. Ett vettigt och normalt uppförande är tex att  påannonsera med orden är det ok om jag tar en smörgås jag hann inte äta lunch på jobbet idag tex. Har svärmor dessförinnan sagt till svärdotter jag vill att du känner dig som hemma här, är du törstig ta nåt att dricka, är du hungrig ta för dig och hon varit ihop med ens son länge så varför hålla på rigida normer och stela förhållningssätt. Ja vi är olika här helt enkelt.  Personligen föredrar jag alla dagar i veckan en mer relaxed stämning hemma än pekpinnar och känner att jag lyckats i relationen om min svärdotter känner sig otvungen och fri i mitt hem. Så länge det finns mat i kylen varsågod. det finns mer att handla på affären . Det sker ju inte direkt men byggs upp över tid detta att bli familjära med varandra.

Jag läser av ts som omogen och överkänslig. Jag tror helt enkelt inte på det hon skriver. Jag tror däremot hon tolkar in vissa situationer och uppförstorar, och lägger till egna  tolkningar som säkerligen har sina förklaringar om svärmor hade fått komma till tals. Vi har inte fått helhet. Ts övertolkar.

Du har som svärmor inte stora marginaler innan schismer uppstått med prinsessan på ärten. Detta är ingen nyhet, bara söka här på familjeliv hur oerhört svår balansgång det är att inte stöta sig med svärdotter . man behöver se ts problem i denna kontext. 

Du vet det är inte ALLTID som det är svärmor som är den knäppa tror det eller ej? men får en trumpen svärdotter med bristande social skills  uttala sig så vinklas det ju ofta så. 

• Anonym
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-08-31 18:40:14 följande:

Du håller hårt på dina principer fint inlindade i ord som hyfs och respekt. Det låter som du är född på 1800-talet. Fullt av uppfostran och rigida normer.

självklart menas inte att vuxna barn och svärbarn i tid och otid vill springa och nalla i ens kylskåp. Det är inte det saken handlar om. Ett vettigt och normalt uppförande är tex att  påannonsera med orden är det ok om jag tar en smörgås jag hann inte äta lunch på jobbet idag tex. Har svärmor dessförinnan sagt till svärdotter jag vill att du känner dig som hemma här, är du törstig ta nåt att dricka, är du hungrig ta för dig och hon varit ihop med ens son länge så varför hålla på rigida normer och stela förhållningssätt. Ja vi är olika här helt enkelt.  Personligen föredrar jag alla dagar i veckan en mer relaxed stämning hemma än pekpinnar och känner att jag lyckats i relationen om min svärdotter känner sig otvungen och fri i mitt hem. Så länge det finns mat i kylen varsågod. det finns mer att handla på affären . Det sker ju inte direkt men byggs upp över tid detta att bli familjära med varandra.

Jag läser av ts som omogen och överkänslig. Jag tror helt enkelt inte på det hon skriver. Jag tror däremot hon tolkar in vissa situationer och uppförstorar, och lägger till egna  tolkningar som säkerligen har sina förklaringar om svärmor hade fått komma till tals. Vi har inte fått helhet. Ts övertolkar.

Du har som svärmor inte stora marginaler innan schismer uppstått med prinsessan på ärten. Detta är ingen nyhet, bara söka här på familjeliv hur oerhört svår balansgång det är att inte stöta sig med svärdotter . man behöver se ts problem i denna kontext. 

Du vet det är inte ALLTID som det är svärmor som är den knäppa tror det eller ej? men får en trumpen svärdotter med bristande social skills  uttala sig så vinklas det ju ofta så. 

Helt ärligt så förstår jag inte hur du kan tolka mig som du gör... men men, det spelar ingen roll.

"Ett vettigt och normalt uppförande är tex att  påannonsera med orden är det ok om jag tar en smörgås jag hann inte äta lunch på jobbet idag tex. "

Ja, men det är ju det jag pratar om!
    Och då är det ok. Då har man frågat.

Sedan tycker jag att det är lite konstigt att du argumenterar ts och hennes svärmor som en kommetar till det som jag har skrivit... men det är skit samma.
  • Anonym (Eliza)
    Anonym skrev 2024-08-31 17:56:33 följande:

r

Vet inte vad jag hittat på för skit!? Men tack för att jag får tycka.
    Och jag visste inte att en man eller en fd man var ett så känsligt ämne för dig eftersom du måste ju ivarjefall ha legat MINST 2 ggr för att få 2 barn..Eller hur.
    Så jag anklagade ju inte dig för att vara jungfru maria precis..Även om du låter som om du har 0 erfarenhet av riktiga MÄN! 
    Men det är klart att man kan ligga utan att gifta sig eller ens bo ihop.. Om man går igång på sånt?
    Att dina egna söner inte fick ta från kylen sa du ju själv. 
    Dom fick/får ju bara ta om dom ber om det först sa du själv. Så det var ju inget skit..

Om dom fick ta som barn så hade dom garanterat tagit utan att fråga NU som vuxna också..Inte fan BÖRJAR en karl fråga sin mamma när han är 30/40 om han får ta mat, om han aldrig gjort det förut!!

Vet inte hur många karlar du själv har varit tillsammans med där du har studerat deras beteende, men karlar fortsätter på samma enspåriga sätt som dom gjorde som barn hos sin mamma. Alltså fortsätter ta i kylen om dom gjort det som barn.. eller tar INTE från kylen alls utan att fråga om dom blivit traumatiserade av sin morsa.. 
    Exakt hur gamla var dina söner när du talade om för dom att "nu är ni FÖR  vuxna för mig och får inte längre ta någonting ur mitt snåla kylskåp!? 😂 

Det har inget med hur mycket pengar du har att göra, att du är så himla snål om du inte låter dina svärdöttrar eller speciellt egna söner plocka precis vad dom vill i ditt kylskåp.
    Du kan vara miljardär du kommer ändå alltid ses som den snålaste morsan, svärmorsan och nu även den snålaste FARMORn som någonsin funnits.
    Fast du är 100 år yngre än min egen farmor så var hon 10000 ggr givmildare än dig.
  • Anonym (..)
    Anonym (k) skrev 2024-08-31 16:16:49 följande:
    Mycket av det vi gör skulle vi inte behöva göra faktiskt. Vi har stöttat henne i att bli mer självständig. Vi måste kunna göra saker för oss själva också.

Sen om man orkar laga en middag och bjuda sin son på så orkar man fråga båda och låta de dela på maten som dom vill :) 
    Det låter ju ändå positivt att ni anser hon skulle kunna klara en del av de här sakerna själva, så klart ni behöver odla er relation själva utan andra, men jag tänker hon kommer ju bli äldre och då vet man inte hur det står till. Jag har jobbat med äldre. Jag är van att se, upptäcka, allt möjligt, tex kan deras väldiga rädsla för just pengar kan sätta sig i huvudet på dem och då ska de spara in något djävulskt tex på toapapper och mat. Det kan te sig avvikande. Det här att hon bara bjuder sin son och inte dig låter för mig som något mycket märkligt beteende. Det är inte normen. Det är ju ouppfostrat att göra som hon gör. Intressant hade ändå fått vara att få veta hur hon tänker. Jag hoppas det här lugnar ner sig och att ni kan lösa det hela. 
Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.