• Anonym (ledsen)

Barnets mamma beter sig orättvist

Jag har barn med en vän och vi bor tillsammans men har olika sovrum i vårt hus. Till en början ammades barnet, och utifrån det sov bara barnet hos sin ammande förälder. Jag påtalade flera gånger att jag ville ha möjlighet att sova med vårt barn, men fick blankt nej då det skulle ammas, punkt slut. 

När barnet nu slutat amma och klarar sig utan mat nattetid kräver barnets andra förälder att få sova med barnet hälften av all tid. När barnet ammades fick jag ha umgänge två timmar under kvällen, för att sedan lämna ansvaret till andra föräldern som nattade. 

Min vän och barnets mamma menar att hon inte vill låta barnet sova med mig då hon saknar vårt barn för mycket. Jag har förklarat att hon kan få natta hos mig för att ändå få vara nära under kvällen och inte missa den stunden. Jag gjorde så några kvällar ibland, när vårt barn ammades, men fick snällt vara nöjd så. 

Jag känner mig så besviken över att jag påtalat vikten att få knyta an till vårt barn under nattetid, och när det äntligen är möjligt så vägrar barnets mamma släppa hon mig helt.

Barnet är tryggt och glatt med oss båda föräldrar, och i övrigt har vi planerat att bi ihop cirka ett år till, för att inte någon av oss ska behöva vara så långt bort från barnet. 

Hur tänker ni, hur ska jag göra?

• Svar på tråden Barnets mamma beter sig orättvist
  • Anonym (ledsen)

intressanta svar, tack. 

Vi bor nu ihop, jag har fått vara nära vårt barn väldigt lite, trots min önskan att kunna få vara nära under nätterna. Jag är juridisk förälder, och anser att det handlar om att enable varandra som föräldrar. Det har jag gjort, tycker jag. Nu när jag önskar få ta ett större ansvar och uppleva hur det är att vara förälder med allt vad det innebär så undrar jag varför det inte möjliggörs. Jag förstår och vet av egen erfarenhet att man givetvis saknar sitt barn. Men det går ändå, jag vill inte ha mer än barnets andra förälder, men jag skulle vilja ha samma i största möjliga mån. Inte varje natt, men de flesta. 

• Anonym (ledsen)

Fortsatt bra och mestadels vettiga kommentarer. 

Gällande några kommentarer om anknytning så stämmer det inte att det behöver vara en enda person. Barn kan ha trygg anknytning till flera vuxna. Läs forskning. 

Genom att amma är man en viktig anknytningsperson, ja. Men inte nödvändigtvis nummer ett. Anknytning förhåller sig inte så. Precis som vuxna människor har barn basala behov, och det finns olika personer som kan uppfylla dessa. Amning är genom ett sätt, det finns många flera om dessa tillåts samexistera.

Det finns många sätt att komma nära sina barn. Jag vill göra det på olika sätt, ett av dessa är genom att sova tillsammans. Det är en rättighet, anser jag som förälder, såvida det inte äventyrar mitt barns hälsa och utveckling. Det är inte tal om att barnets mamma ska försvinna, hon kommer alltid vara en nära och viktig person. Men relationen kommer kanske ändra form, precis som relationer gör. 

Jag anser att min önskan som förälder är lika viktig att ta hänsyn till som min medförälders. Föräldraskap går inte att ses som ett jämställdhetsprojekt, men det är möjligt att skapa jämlika relationer mellan barn och föräldrar om man har viljan och ambitionerna till det, är jag säker på. Detta utan att barnet tar skada sett till hälsa och utveckling. 

Svar på tråden Barnets mamma beter sig orättvist