• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 21:03:41 följande:

Tycker det är en intressant tråd bland annat för att jag inte själv bor i Sverige sedan lång tid, och inte har så bra koll på hur mentaliteten är.

Jag har alltid vetat att svenskarna ju inte är så hjärtliga familjemänniskor, lätt räknar kronor och ören med varandra. håller mycket på formalia samt att man håller varandra i schack med skötsamhet ideal, men jag trodde ändå att det skulle bli 50-50 mellan dom som tog pappans parti att ett lån är ett lån är ett lån utifrån formalia, och dom som liksom jag tycker att det var fullt rimligt av TS och sambon att se den 'lånet' av gamla bilen som en de-facto gåva från far till son i en pressad situation.

Men ju längre tråden går desto mer måste jag nog inse att jag har haft fel, det står nu 18-1 i likes i pappans favör och bara en annan debattör har velat se situationen från ett annat perspektiv än just detta att ett lån är ett lån är ett lån. Den lutheranska plikt- och skötsamhetsmoralen håller kvar svenskarna i ett järngrepp ser det ut till och familjerelationer spelar ingen större roll i sammanhanget.

Men vi har ju också World Value Survey som bekräftar samma sak att svenskarna är världens mest individualistiska och minst traditionsbundna folk, så egentligen borde jag ju inte vara förvånad.

Nu är förstås ndividualistisk och mindre traditionsbunden inte detsamma som att skita i sina barn, men du tycks ha glidit ifrån synen att man ska hjälpa sina barn inte genom att hålla dem under arnarna hela livet utan att lära dem att stå på egna ben.

TS och hennes sambo har haft en frist på flera år att skaffa en egen bil men har struntat i det så länge svärfar tillhandahållit en lösning. Nu lär de få tummen ur och skaffa sig en bil som inte riskerar att rasa ihop vilken dag som helst.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Nina)

Tycker det är en intressant tråd bland annat för att jag inte själv bor i Sverige sedan lång tid, och inte har så bra koll på hur mentaliteten är.

Jag har alltid vetat att svenskarna ju inte är så hjärtliga familjemänniskor, lätt räknar kronor och ören med varandra. håller mycket på formalia samt att man håller varandra i schack med skötsamhet ideal, men jag trodde ändå att det skulle bli 50-50 mellan dom som tog pappans parti att ett lån är ett lån är ett lån utifrån formalia, och dom som liksom jag tycker att det var fullt rimligt av TS och sambon att se den 'lånet' av gamla bilen som en de-facto gåva från far till son i en pressad situation.

Men ju längre tråden går desto mer måste jag nog inse att jag har haft fel, det står nu 18-1 i likes i pappans favör och bara en annan debattör har velat se situationen från ett annat perspektiv än just detta att ett lån är ett lån är ett lån. Den lutheranska plikt- och skötsamhetsmoralen håller kvar svenskarna i ett järngrepp ser det ut till och familjerelationer spelar ingen större roll i sammanhanget.

Men vi har ju också World Value Survey som bekräftar samma sak att svenskarna är världens mest individualistiska och minst traditionsbundna folk, så egentligen borde jag ju inte vara förvånad.

Om vi nu ska prata om kulturer:

I de flesta kulturer där man hjälper varandra med pengar är det INTE som du säger att föräldrar ger sina barn.

Det är faktiskt tvärtom. Att barnen förväntas ge sina föräldrar pengar och hjälpa dem när de är gamla nog att inte kunna arbeta längre. 

Jag är mycket nyfiken på i vilka länder föräldrarna ska försörja vuxna barn som du skriver. Vilka länder och kulturer är detta?

I vissa andra kulturer gifts barnen dessutom bort så att föräldrarna ska slippa försörja dem mer.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-21 10:08:39 följande:
    Jag är mycket nyfiken på i vilka länder föräldrarna ska försörja vuxna barn som du skriver. Vilka länder och kulturer är detta?
    Hela Sydeuropa tex.

Ta den traditionella livstilen i Grekland. Pojkar bor oftast hemma till 30 års åldern, blir verkligen försörjda med allt, och inte bara hjälpta lite grann. Förväntas inte göra något innan militärtjänsten. Flyttar först hemifrån när dom fått fast jobb som man först kan räkna med i 30års åldern. Föräldrarna förväntar sig senare att bli försörjda på samma sätt av deras barn när dessa får barnbarn, så att dom kan gå på pension i 50 års åldern och passa dessa barnbarn.

Idealet att man är vuxen när man är 18 och förväntas vara ekonomiskt självständig finns mest i Nordeuropa och speciellt i Skandinavien som konsekvens av välfärdssamhället som underminerar denna kontrakt mellan generationerna. Säkert bra på sitt sätt men tråkigt på andra.
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-21 11:09:57 följande:
    Hela Sydeuropa tex.

Ta den traditionella livstilen i Grekland. Pojkar bor oftast hemma till 30 års åldern, blir verkligen försörjda med allt, och inte bara hjälpta lite grann. Förväntas inte göra något innan militärtjänsten. Flyttar först hemifrån när dom fått fast jobb som man först kan räkna med i 30års åldern. Föräldrarna förväntar sig senare att bli försörjda på samma sätt av deras barn när dessa får barnbarn, så att dom kan gå på pension i 50 års åldern och passa dessa barnbarn.

Idealet att man är vuxen när man är 18 och förväntas vara ekonomiskt självständig finns mest i Nordeuropa och speciellt i Skandinavien som konsekvens av välfärdssamhället som underminerar denna kontrakt mellan generationerna. Säkert bra på sitt sätt men tråkigt på andra.
    Och här kan du läsa om orsaker förutom starka familjeband som tydligen inte omfattar de grekiska flickorna i alls samma grad. Det är hög arbetslöshet och bostadsmarknaden med hyreskostnader som skjutit i höjden som tvingar unga att bo kvar hemma:

greekreporter.com/2020/09/07/almost-6-out-of-10-young-greek-citizens-live-with-parents/
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Nina)
    Hela Sydeuropa tex.

Så med detta exempel så tycker du att farfar i ts nu ska gå i pension och sonen och svärdotter nu ska betala honom för att han ska passa sina barnbarn?

Eftersom du nu hade exemplet där barn försörjer sina föräldrar när jag efterfrågade kulturer som gör tvärtom. Som du påstår finns.

(Grekiska flickor då?)
  • Tow2Mater

Lagar i olika länder reflekterar ju människors kultur. Det finns länder där lån mellan familjemedlemmar, om konflikter tas till rätten, ses som gåvor om en part inte kan bevisa motsatsen. T ex i en del stater i USA. Sedan finns det länder där det är tvärtom, där presumptionen är att det ses som ett lån, om en part inte kan bevisa motsatsn. Detta gäller t ex i Kanada. Så Sverige är inte på något sätt ensamma att anse ett lån är ett lån.
  • EnAnonumius
    Hela Sydeuropa tex.

Ahh den berömda (🙄) grekiska livsstilen...

Det var också grekerna som hade en djup finanskris, en finanskris som var nära att slå kull hela EU. Alla medlemsländerna i EU fick sätta med foten till slut och krävde av grekerna att de få fan fixa upp i sina finanser och de tänker inte låna ut mer pengar till grekerna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tow2Mater
    EnAnonumius skrev 2024-09-21 15:13:06 följande:
    Ahh den berömda (🙄) grekiska livsstilen...

Det var också grekerna som hade en djup finanskris, en finanskris som var nära att slå kull hela EU. Alla medlemsländerna i EU fick sätta med foten till slut och krävde av grekerna att de få fan fixa upp i sina finanser och de tänker inte låna ut mer pengar till grekerna.
    Låna eller 'låna;', he he?
  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2024-09-21 15:30:16 följande:
    Låna eller 'låna;', he he?
    He he, en jäkla bra fråga...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Xenia
    Anonym (M) skrev 2024-09-19 23:07:58 följande:
    Ett lån är inte en gåva hur mycket du än anser det. Så nej du kan inte påstå att han gett något som han nu tar tillbaka.

Och här har du något som han inte tar tillbaka från dem: TS och hennes man har orsakat massa slitage och värdeminskning på bilen så han lär få mycket mindre för den nu än om han hade sålt den direkt. Så nej han får inte tillbaka samma bil som han lånade ut. TS får i så fall till farfadern skaffa en bil likvärdig som den var när de lånade, om DET skulle inträffa, först då kan man påstå att han faktiskt inte gett dem något alls.
    Det var ett jäkla tjatande om "ett lån är ett lån"! TS ställde inte frågan i någon juridisk avdelning (hon borde ställt den i avd Relationer eller kanske Moral).

Frågan handlar mer om relationer och moral än om juridik.

TS och hennes familj hade visst fog att se lånet som en gåva, eftersom farfar inte sagt tydligt "jag ska ha tillbaka bilen om två år" eller "kom ihåg att det här är ett lån och jag kräver tillbaka lånet när jag behöver det". Det handlar alltså om familjen, och därför skulle jag också trott att det var en slags gåva även om farfar inte sagt det rent ut. Han hade ju uppgivit att han inte längre vill ha besvär med den bilen.

Betr värdeminskningen så följer den automatiskt av lånet. Farfar sade ju inte "när jag vill ha tillbaka bilen får ni betala för värdeminskningen". 
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan