Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Jag ångrar ett beslut som jag tog för väldigt många år sedan

För mer än 20 år sedan började jag chatta med en person på msn som bodde i andra sidan av landet och vi passade ihop väldigt bra och vi pratade mycket under ett och ett halvt år och vi hade planerat att träffas hos personen men jag blev utbränd av arbetet efter jag knappt hade orkat klara skolan så jag fick stanna hemma istället för att åka och träffa personen. Tyvärr blev jag tvungen att bryta kontakten med personen för jag mådde dåligt av att vi inte kunde vara ihop eftersom avståndet var för stort och hon var ett eller två år yngre och hade inte gått klart skolan och att jag var utbränd. Jag ångrar att jag inte kunde vara kompis med personen ens för jag mådde dåligt av tanken att det inte blev nåt och min utbrändhet förstörde mycket så jag fick säga farväl och ta bort kontakten. Önskar jag kunde bett ordentligt om ursäkt till personen men e mejl adressen används inte nu. Mår dåligt av detta och undrar om tips för att kunna förlåta mig själv. Jag saknar att skriva till personen som en vän.

• Svar på tråden Jag ångrar ett beslut som jag tog för väldigt många år sedan
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-16 00:00:41 följande:

Har du tänkt på den personen varje dag sen dess eller har något hänt nu som gjort att hon kommit upp i tankarna? 

Det kommer skuldkänslor ibland och då kan jag tänka på det ett tag och sen släppa det men det kommer tillbaka igen. Ibland tar det flera år innan jag tänker på det igen. Tror det är svårt att släppa för att jag blandade ihop saker när jag var utbränd och fick för mig en gång att personen hade blockerat mig flera gånger men det stämde inte alls när jag nämnde detta och det gav mig en hemsk ångest som jag hade svårt att förlåta mig själv för. Tyckte så synd om personen som var helt oskyldig men det var inget jag gjorde medvetet. Jag var helt enkelt så snurrig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (H) skrev 2024-09-16 00:08:02 följande:

Var det 20 är sedan och ni aldrig träffades tror jag nog det är glömt och förlåtet från den andra personens håll för länge sen.  Hur kommer det sig att du saknar någon du aldrig träffat efter 20 år?

Tack. Som jag nämnde i min senaste inlägg så har jag skuldkänslor för att jag anklagade personen för nåt som denna inte gjort men eftersom det var min psykiska ohälsa så får jag kanske släppa det bara.
    När jag tänker på allt det positiva så kan jag känna saknad för vi hade väldigt kul men jag sabbade det och har försökt förtränga allt det negativa jag gjorde eftersom jag mådde psykiskt dåligt.
  • Anonym (Anonym)
    Lynx123 skrev 2024-09-16 06:54:19 följande:

Det var länge sedan. Släpp det där. Personen i fråga har säkert gått vidare med sitt liv. Fokusera på din egen framtid i stället.

Tack jag får försöka förlåta mig själv.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (poh) skrev 2024-09-16 13:23:56 följande:

Det här är garanterat inget som personen funderar på idag. Enda problemet här är spöket i ditt huvud. Att du mår så dåligt över detta många år senare tyder på att du behöver ta tag i din psykiska hälsa.

Jag misstänkte att det bara var min ångest som gör att jag mår dåligt över det. Tack.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-09-16 14:09:00 följande:

Väldigt rörig text. Svårläst. Men försök inte tänk på det. 

Jag var väldigt trött när jag skrev det så det blev lite rörigt. Tack jag skall försöka.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-09-16 14:28:54 följande:

Lev inte i det förgångna. Lev i nuet. 

romantiserar man dåtiden och känner nostalgi fastnar man i grubblerier och i tiden. 

Det är svårt att bara släppa men jag får jobba på det. Minns inte hur jag sa upp kontakten och är orolig ifall jag lovade att höra av mig när jag mådde bättre och i så fall glömt bort det. Jag var väldigt utmattad då så jag minns helt enkelt inte och så blir jag orolig att jag sårat personen mer än jag vet. Jag önskar att personen visste att det var min psykiska ohälsa som gjorde att det blev fel. Jag ville aldrig såra personen.
    Sthlm78 skrev 2024-09-16 14:57:07 följande:

Jag förstår dig
    jag går också och tänker på en gammal förälskelse

Jag tänker mest på att jag sårat personen. Tråkigt att höra att du fastnat i grubblande också.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-16 21:28:28 följande:

Tycker det låter som att du har ett väldigt stort hjärta om detta nu stör dig så mycket decennier efter att det hände. Och helt ärligt är det en bagatell i jämförelse med hur illa många andra beter sig.
    Tror du att du kan hitta henne på något sätt? 

Tack det var snällt sagt. Jag har namn och kanske skulle kunna hitta henne men jag vill inte riskera att skrämma upp henne. Samtidigt hade jag velat göra rätt för det jag gjorde fel men jag vill absolut inte göra henne illa. En kompis hade varit en sak att söka upp men när det var mer än så kan det då inte ses på ett helt fel sätt när någon letar upp en? Även ifall det bara är för att be om ursäkt?

Jag är medveten om att det jag gjorde inte är så farligt om man jämför med vad andra har gjort men för mig är det illa och jag skulle aldrig betett mig så som jag gjorde då om det inte vore för att jag mådde så dåligt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (poh) skrev 2024-09-17 08:32:36 följande:
    Ni har inte ens träffats. Ni var inte "mer än kompisar". Att kontakta en chattkontakt så här många år senare kommer att få dig att se ut som ett riktigt psyko.
    Haha ja det var ju därför jag skrev som jag gjorde innan och det är därför jag inte kontaktat personen heller. Jag frågade bara vad personen som jag citerade menade. Ifall jag hade missuppfattat nåt.

Du fattar väl vad jag menade med mer än kompis? Jag menar att det är en sak att söka upp en gammal kompis men det är något helt annat att söka upp en person man hade intentionen att bli mer än så med även ifall det inte blev nåt.
    Räkan77 skrev 2024-09-17 08:40:37 följande:

Hon kanske blev sårad då och förstod kanske inte att det var pga psykisk ohälsa somn du sa upp kontakten. Men nu är hon 20 år äldre och förstår varför det blev som det blev. Hon har definitivt förlåtit dig och högst troligt gått vidare i sitt liv.

Satsa på att skapa kontakter med människor här och nu.

Tack jag hoppas hon förstår det. Inte mycket mer jag kan göra än att försöka förlåta mig själv också.
  • Anonym (Anonym)

Tack för alla svar. Jag kommer fortsätta jobba på att släppa det och försöka vara snällare mot mig själv och inte fokusera för mycket på mina misstag. Ha det så bra alla.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-17 23:43:20 följande:
    Tycker inte det är creepy om man gör det på rätt sätt. Du måste dock göra det på ett sätt som sätter noll press på henne. Ställ inga frågor, be henne inte om något och säg inget mellan raderna. Räkna med att hon har barn och är lyckligt gift och inte vill ha något med dig att göra. Skulle du kunna klara av det? 
    Om jag i teorin skulle skrivit nåt så hade jag endast
    bett om ursäkt och förklarat att mitt agerande berodde på mitt mående och aldrig nämnt något annat men jag tror inte det är en sån bra idé. Som flera påpekat så kanske hon skulle tagit det på ett väldigt fel sätt och jag är själv rädd att jag skulle uppfattas som ett psycho. Jag hoppas att hon mår bra idag och att hon inte mådde allt för dåligt av mitt agerande då.

Jag vill förtydliga att när jag skrev att jag saknar att ha henne som en vän så menade jag att jag mår dåligt över att jag sabbade det men det får jag leva med. Jag är medveten om att det är kört men man kan sakna dåtiden ändå.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (poh) skrev 2024-09-19 12:30:21 följande:
    Ärligt talat, du tänker knasigt. Du lägger ALLDELES för stor vikt vid något väldigt litet som hände för VÄLDIGT länge sedan. Självklart mådde hon inte "alltför dåligt". Läst dina tidigare trådar om henne också. Det är inte sunt som du tänker. Tycker att du ska söka hjälp för detta så att du kan gå vidare.
    Tack det låter bra att jag bara förstorar upp det hela. Då blir det mycket lättare att släppa det. Den här tråden är den första jag gör på det här forumet så du blandar ihop mig med någon annan.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ff) skrev 2024-09-19 13:22:03 följande:
    Tror inte många hade uppfattat dig som psycho om du skrev så som du hade planerat ("poh" undantaget, hen verkar ovanligt känslig) men jag tror ändå inte det är där skon klämmer(?).

Här är min gissning: Den ånger du känner tror jag har att göra med att du känner att du "sabbade" något där, något som hade kunnat bli något, och du undrar hur livet hade sett ut om du agerat annorlunda. Jag tänker att du behöver hjälp att bearbeta detta och vara snäll mot dig själv och de val du gjort när du varit sjuk. Den du var kunde inte agera annorlunda under de förutsättningarna du hade då. Förlåt dig själv, och fokusera på att må bättre. Du är värd att fokusera på dig.
    Tack det var väldigt snällt skrivet på slutet. Jag går inte och tänker på hur livet kunde ha blivit med henne om du syftar på det. Jag mår dåligt över att ha sårat personen men jag förstorar upp det hela och det är jag medveten om. Jag fick jobbiga tankar om att jag kanske hade sårat henne mer än jag mindes men det kanske bara är mina tvångstankar som får mig att tänka så. Jag mår mycket bättre idag över detta än när jag startade tråden så jag har fått bearbetat det en del iallafall. Tack för att du tog dig tid att skriva.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (poh) skrev 2024-09-19 13:30:23 följande:
    Känslig vet jag inte om jag är. Däremot så vill jag rädda TS från att göra något dumt. Jag tror ärligt talat inte av någon av er i tråden skulle reagera särskilt bra på att en gammal chattkontakt från över 20 år sedan kontaktade er för att han är rädd att ni ska må alltför dåligt för att han inte hörde av sig för över 20 ÅR SEDAN. Jag tror att TS behöver hjälp. Inte starta trådar på nätet. Men ja, jag är väl känslig då kanske, för jag tycker inte att det låter sunt för fem öre.
    Jag har inte tänkt att ta kontakt så du behöver inte oroa dig. Jag behövde nog mest ventilera och jag tycker det är svårt att prata med nära om detta för jag är rädd vad andra skall tycka.

Jag menade inte att personen jag sårade skulle må dåligt av det fortfarande. Så höga tankar har jag inte om mig själv. Jag är antagligen alldeles för hård mot mig själv och har för ont av att såra andra även om det inte är stora saker. Jag jobbar på det men ibland blir det motgångar och jag tänkte det kunde vara bra att få skriva av mig och få en annan syn på det.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (poh) skrev 2024-09-19 15:38:10 följande:
    Så du har många sådana här saker som du grubblar över? På vilket sätt jobbar du på det och får du någon hjälp med det?
    Jag har haft problem med ocd som har gjort mig självkritisk. Jag har fått hjälp med detta men inte tillräckligt och jag hoppas jag kan få hjälp att reda ut det sista också. Tack och lov får jag inga nya ocd tankar längre men jag mår ibland dåligt över gamla saker. Jag får försöka gå vidare. Tack för visad omtanke.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (poh) skrev 2024-09-20 20:20:26 följande:
    Vad är det för typer av saker som du blir besatt av?
    Oftast när jag sårat andra människor och speciellt när det är någon som betyder eller har betytt väldigt mycket för mig som till exempel hon som denna tråd handlade om. Jag har svårt att släppa saker om jag inte ber om ursäkt men tyvärr går det inte i alla lägen. Jag är medveten om att det inte är bra att älta något så gammalt men jag har tidigare tryckt undan det och  det går emot min person att såra andra. Jag får antingen ge det tid eller söka professionell hjälp. Tack för att du frågar.
  • Anonym (Anonym)
    gullig skrev 2024-09-20 22:49:45 följande:

Du kan ju söka upp henne och skriva typ "Jag kom att tänka på dig härom dagen och undrar hur ditt liv blev, om du blev klar med utbildningen mm" 
    Så får du se om hon svarar.
    Jag skulle inte börja med att skriva "förlåt för att jag betedde mig som jag gjorde men jag var sjuk".
    Det kan du göra om hon svarar och verkar bli glad och då kan du tillägga att du har tänkt på henne då och då.

Att det blev som det blev berodde ju på att du blev utmattad och det är absolut inget som du ska må dåligt över nu och ha ångest för!! Absolut inte, du var sjuk helt enkelt!

Är det så att ni börjar höras av igen kan du ju förklara alltihopa liksom.
    Men jag önskar att du kan släppa det dåliga samvetet, det var inte ditt fel.
    Kram 

Tack så mycket för ditt svar. Skönt att höra att fler tycker att jag inte skall må dåligt över det. Det gör det lättare för mig att förlåta mig själv.

Jag kommer inte att söka upp henne men det var snällt att du kom med tips. Ditt inlägg gör mer än du tror så ett stort tack för dom värmande orden. Ha en bra kväll.
Svar på tråden Jag ångrar ett beslut som jag tog för väldigt många år sedan