• Anonym (Skatan)

Vad hände med det trevliga forumet?

Har varit medlem här sedan tonåren. Fått hjälp med allt från hjärtesorg till att hitta borttappade föremål. Svaren var många och tonen oftast god. Men något har hänt de senaste åren eller året till och med. Forumet drunknar i runktrådar, troll och bittra incels. Startar man en seriös tråd om relationen, barn eller graviditet har man tur om man får fem svar. Ibland försvinner de i massan, helt obesvarade. Ofta är det någon eller några som dessutom måste skriva något otrevligt och nedvärderande. Vad hände? Är det bara jag som saknar "gamla" familjeliv? Varför fungerar allt så dåligt nu?

• Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?
  • baam77

Det jag är så trött på är alla dessa trådar som generaliserar män och kvinnor. mammor och pappor. är man inne här varje dag och läser skiten så får man ju för sig att så är män och kvinnor, men så är det inte. familjeliv är inte hela Sverige.  

• Anonym (Skatan)

Christ on a bike! Nu har tråden täckt in både spam och en meningslös provokatör. Fattas bara att någon hoppar in här och frågar vad jag har för trosor. Tungan ute

Det flyger in inlägg snabbare än jag hinner läsa och svara, men jag hoppas innerligt att någon ansvarig för forumet faktiskt läser och tar till sig alla vettiga och viktiga synpunkter som kommer upp här. 

Angående anonymitet så håller jag med om att den är bra i "känsliga rummet" men inte är nödvändig annars. Så var det väl förr, vill jag minnas? Nu känner jag dock att jag vill vara anonym just för att klimatet är så hotfullt och det känns som att om man använder samma namn flera gånger börjar folk (som bara vill agitera) hacka på en för saker man tidigare skrivit. Men det är ju för att "hatarna" inte heller behöver stå till svars för sina kommentarer. En ond spiral helt enkelt. 

• Anonym (Man)
    baam77 skrev 2024-09-19 17:18:06 följande:

Det jag är så trött på är alla dessa trådar som generaliserar män och kvinnor. mammor och pappor. är man inne här varje dag och läser skiten så får man ju för sig att så är män och kvinnor, men så är det inte. familjeliv är inte hela Sverige.  

Nä, riktigt så illa är det väl inte. Men det tjafsas även rätt bra i kommentarsfält från kvällstidningar mm när det handlar om genus.

Samhället har på något märkligt sätt ändå satt män mot kvinnor i någon grad. Så var det inte förr. Det är inte uteslutande FL som råkat ut för detta.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Skatan) skrev 2024-09-19 17:29:23 följande:

Christ on a bike! Nu har tråden täckt in både spam och en meningslös provokatör. Fattas bara att någon hoppar in här och frågar vad jag har för trosor. Tungan ute

Vad har du för trosor?

Med vänlig hälsning, Kent 47
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-19 17:30:51 följande:
    Nä, riktigt så illa är det väl inte. Men det tjafsas även rätt bra i kommentarsfält från kvällstidningar mm när det handlar om genus.

Samhället har på något märkligt sätt ändå satt män mot kvinnor i någon grad. Så var det inte förr. Det är inte uteslutande FL som råkat ut för detta.
    Den ökade jämställdheten faller inte i god jord hos dom som tycker att dom förlorar på den, antar att det är det som sker.
  • Anonym (Tjejen)

Skriver man så bara under sitt anonyma användarnamn här så dyker det upp läskiga meddelanden på direkten. En del hamnar ju tom på tomtars hatbloggar, man vet inte vilka psykfall det finns här. Så självklart bjuder man inte in till det.

• Postman
    Tyra myra skrev 2024-09-19 16:42:58 följande:
    Du har nog rätt att anonymiteten spelar en roll. Personligen tycker jag att den bara fyller ett syfte i "Känsliga rummet". I alla andra kategorier borde den tas bort.

Jag är inte så helt säker på att det bara är män som är otrevliga här på FL, det finns en hel del, som jag tolkar som mycket unga Tjejer/kvinnor som bara öser ur sig otrevligheter också. Dessa får man helt enkelt strunta i.

Tyckte tidigare att man gott kunde ta bort anonymiteten men på senare år har jag blivit mer skeptisk till det.  Vissa ämnen kan man helt enkelt inte skriva i längre om man inte är anonym, skriver man med sitt rätta nick kan man få lida för det långt tid efter i många andra diskussioner. Det finns en klick härinne som på nåt sätt fattar agg till en skribent då följer de efter och misstolkar vad än skribenten skriver och det pajar både för den som blir utsatt och för den som har skapat tråden. Vet i katten om det lugnar sig även om alla ska hålla sig till ett nick. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-09-19 18:51:19 följande:
    Den ökade jämställdheten faller inte i god jord hos dom som tycker att dom förlorar på den, antar att det är det som sker.
    Troligen en del av problemet. Men jämställdheten är bara intressant när det handlar om fördelar och det kan troligen störa en del. Kvinnor är även bättre på att vara offer.

Män som ser sig som offer accepteras inte av den stora massan.
  • Postman
    baam77 skrev 2024-09-19 17:18:06 följande:

Håller med, är också så trött på alla dessa mansföraktande inlägg. Sen kan det vara så att det är någon som har en agenda att ställa dessa kön emot varandra eftersom de vill skapa ett form av kaos på sajten. Man vet aldrig vilka ärenden och agendor en del skribenter här har. 
  • Anonym (Sigma)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-19 18:59:45 följande:
    Troligen en del av problemet. Men jämställdheten är bara intressant när det handlar om fördelar och det kan troligen störa en del. Kvinnor är även bättre på att vara offer.

Män som ser sig som offer accepteras inte av den stora massan.
    Det du skriver är "offrigt" (för män)

men du tänker säkert inte ens på det, för att det är normalt att män skriver på det sättet i din verklighet.
Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?