• Anonym (Skatan)

Vad hände med det trevliga forumet?

Har varit medlem här sedan tonåren. Fått hjälp med allt från hjärtesorg till att hitta borttappade föremål. Svaren var många och tonen oftast god. Men något har hänt de senaste åren eller året till och med. Forumet drunknar i runktrådar, troll och bittra incels. Startar man en seriös tråd om relationen, barn eller graviditet har man tur om man får fem svar. Ibland försvinner de i massan, helt obesvarade. Ofta är det någon eller några som dessutom måste skriva något otrevligt och nedvärderande. Vad hände? Är det bara jag som saknar "gamla" familjeliv? Varför fungerar allt så dåligt nu?

• Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?
  • Tecum
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-09-18 18:47:36 följande:
    Trådarna syns fortfarande med sina rubriker och det är fortfarande respektlöst att behandla Familjeliv som ett porrforum och dess kvinnliga medlemmar likt slampor som bara är till för att utnyttja. 

Detta gör nämligen alla de incels som startar runktrådar. De fiskar efter sexuellt detaljerade svar från kvinnor, inte sällan under kvinnliga alias,  för att få något att onanera till.

Jag går in i sådana trådar för att anmäla de som bryter mot reglerna och är allmänt vulgära och äckliga. Syftet bakom detta är att jag, precis som TS, vill få tillbaka den trevliga stämning som rådde på forumet innan runkpellar och högerextremister (ofta hör de två typerna samman) infann sig med sin negativa spridande närvaro. 
    Men klarar du att skilja det du kallar en runktråd från en seriös fråga från en osäker eller okunnig tonårskille? Eller tjej? Ett av FL:s syften är att öka kunskapen om sexlivet genom att kunna ställa intima (och i dina ögon dumma) frågor som man inte vågar ställa till någon annan. Om FL funnits när jag var tonåring hade jag velat fråga både det ena och andra om sex. På den tiden var det visserligen ont om andra källor, men okunnigheten verkar stor även idag. Tjejer/kvinnor klagar fortfarande över hur lite killar vet om sex och det kvinnliga könet, varför då inte göra det ni kan för att öka kunskapen? Istället för att anklaga kvinnor som svarar seriöst för att hjälpa incels att runka?

Frågor som "har storleken någon betydelse", "hur gör tjejer när de onanerar", "hur känns kvinnlig orgasm", "hur slickar man för att det ska vara skönt för henne" osv är fullt relevanta frågor att ställa för en 15-åring. Om någon vill runka till svaren, so what...?
  • Anonym (H)

Jag tycker att många trådar känns tråkiga : dricker man några glas vin är man alkoholist, trådar då ts inte ger någon som helst respons om man tex hjälper med barn namn, trådar då ts är osäker om tex storlek på könsorgan och folk bara häver sig ut massa åsikter som gör bara mer skada än nytta, trådar då ts är orolig och får bara massa svar som idiotförklarar hens problem... Osv. Känns rätt hårt klimat emellanåt

• Anonym (Bra fråga)
    Tecum skrev 2024-09-18 20:05:53 följande:
    Men klarar du att skilja det du kallar en runktråd från en seriös fråga från en osäker eller okunnig tonårskille? Eller tjej? Ett av FL:s syften är att öka kunskapen om sexlivet genom att kunna ställa intima (och i dina ögon dumma) frågor som man inte vågar ställa till någon annan. Om FL funnits när jag var tonåring hade jag velat fråga både det ena och andra om sex. På den tiden var det visserligen ont om andra källor, men okunnigheten verkar stor även idag. Tjejer/kvinnor klagar fortfarande över hur lite killar vet om sex och det kvinnliga könet, varför då inte göra det ni kan för att öka kunskapen? Istället för att anklaga kvinnor som svarar seriöst för att hjälpa incels att runka?

Frågor som "har storleken någon betydelse", "hur gör tjejer när de onanerar", "hur känns kvinnlig orgasm", "hur slickar man för att det ska vara skönt för henne" osv är fullt relevanta frågor att ställa för en 15-åring. Om någon vill runka till svaren, so what...?
    Jodå, det klarar jag alldeles utmärkt efter flera års erfarenhet av omogna incels som förstör nätforum.

Det är skillnad på att ställa neutrala frågor kring sex och att vara grov, vulgär och begära att kvinnliga medlemmar ska beskriva intima akter för att incelsen ska få onanera utan att behöva betala på en riktig sexsajt. Det är därför de frodas till Familjeliv. I tron om att de ska få gratis sexchatt.

Förr i tiden, precis som idag, så fanns det speciella sexspalter där experter i ämnet kunde besvara de mer intima frågorna. Familjeliv är inte en sådan plats.

Vill män lära sig mer om kvinnor så kan de fråga på ett respektfullt sätt och inte äckla sig med vulgära frågor som typ "ööh, hur vill ni få eran ***** s*****d. Du begripper väl ändå själv hur osmakligt det är att uttrycka sig så vulgärt? Och på ett familjeinriktat forum?

Sen finns det mängder med råd att få från relationsexperter och dejtinggurus som finns både online och i bokform. Finns absolut ingen anledning att gå in på nätforum och ställa närgångna, grova frågor till kvinnor. Det är bara creepy och vittnar om noll social smidighet. 

Det spelar roll eftersom Familjeliv fortfarande inte är ett porrforum och vi vettiga medlemmar vill kunna känna oss trygga härinne. Sexfixering finns det redan i typ hela samhället. Vi behöver inte ha den här på forumet. 
  • Tukt
    Anonym (DinA) skrev 2024-09-18 19:41:45 följande:
    Att säga sanningen? 
    Det är trots allt ett diskussionsforum. Att sitta och skrika förolämpningar rakt ut är inte att diskutera, även om en själv tycker det är sant.
  • Tecum
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-09-18 20:17:14 följande:
    Jodå, det klarar jag alldeles utmärkt efter flera års erfarenhet av omogna incels som förstör nätforum.

Det är skillnad på att ställa neutrala frågor kring sex och att vara grov, vulgär och begära att kvinnliga medlemmar ska beskriva intima akter för att incelsen ska få onanera utan att behöva betala på en riktig sexsajt. Det är därför de frodas till Familjeliv. I tron om att de ska få gratis sexchatt.

Förr i tiden, precis som idag, så fanns det speciella sexspalter där experter i ämnet kunde besvara de mer intima frågorna. Familjeliv är inte en sådan plats.

Vill män lära sig mer om kvinnor så kan de fråga på ett respektfullt sätt och inte äckla sig med vulgära frågor som typ "ööh, hur vill ni få eran ***** s*****d. Du begripper väl ändå själv hur osmakligt det är att uttrycka sig så vulgärt? Och på ett familjeinriktat forum?

Sen finns det mängder med råd att få från relationsexperter och dejtinggurus som finns både online och i bokform. Finns absolut ingen anledning att gå in på nätforum och ställa närgångna, grova frågor till kvinnor. Det är bara creepy och vittnar om noll social smidighet. 

Det spelar roll eftersom Familjeliv fortfarande inte är ett porrforum och vi vettiga medlemmar vill kunna känna oss trygga härinne. Sexfixering finns det redan i typ hela samhället. Vi behöver inte ha den här på forumet. 
    Om inläggen innehåller vulgärt språk är de lätta att avslöja. Men jag tycker faktiskt inte att det är så vanligt, eller är det jag som avfärdar såna inlägg utan att läsa. Men jag har sett hur många välformulerade och neutrala frågor om sex har fått runkstämpel av överkänsliga kvinnor.
    Så svarar du på neutrala frågor om sex, om du kan?

Till skillnad från dig anser jag att FL, riktigt skött, är ett utmärkt forum för sexfrågor. Experter i alla ära, men att få svar från olika vanliga personer med egen erfarenhet är minst lika mycket värt. Jag tror att många kan känna igen sig och att det känns "närmare" än något proffs som kan verka skrämmande och svårförståeligt. Plus att man kan få snabba svar här. Och det är frivilligt att svara, ingen behöver känna sig trängd.

Varför känner du dig otrygg här bara för att en del fåntrattar skriver vulgära inlägg som du lätt kan undvika? Vi är ju anonyma?
  • Anonym (Bra fråga)
    Tecum skrev 2024-09-18 20:42:30 följande:
    Om inläggen innehåller vulgärt språk är de lätta att avslöja. Men jag tycker faktiskt inte att det är så vanligt, eller är det jag som avfärdar såna inlägg utan att läsa. Men jag har sett hur många välformulerade och neutrala frågor om sex har fått runkstämpel av överkänsliga kvinnor.
    Så svarar du på neutrala frågor om sex, om du kan?

Till skillnad från dig anser jag att FL, riktigt skött, är ett utmärkt forum för sexfrågor. Experter i alla ära, men att få svar från olika vanliga personer med egen erfarenhet är minst lika mycket värt. Jag tror att många kan känna igen sig och att det känns "närmare" än något proffs som kan verka skrämmande och svårförståeligt. Plus att man kan få snabba svar här. Och det är frivilligt att svara, ingen behöver känna sig trängd.

Varför känner du dig otrygg här bara för att en del fåntrattar skriver vulgära inlägg som du lätt kan undvika? Vi är ju anonyma?
    Jag svarar enbart på frågor som inte berör mig personligen och inte har en begäran om att jag ska beskriva i detalj mitt sexliv då detta inte angår någon annan än mig. 

Incels får mig att känna otrygghet eftersom de sprider kvinnohat och försöker utnyttja sexuellt de kvinnor som befinner sig härinne. Sånt ger en allmänt dålig stämning vilket TS redan varit inne på. 

Vi kvinnor borde också få ha en lugn och trygg platå och fristad från all sexfixering som råder på övriga nätsajter. Men det ska alltid komma in löske här och förstöra allt. Så trött på såna typer. 
  • Anonym (Man)

Många som anser sig goda på detta forum uppför sig minst lika illa som personerna dom klagar på.

• Anonym (DinA)
    Tukt skrev 2024-09-18 20:33:52 följande:
    Det är trots allt ett diskussionsforum. Att sitta och skrika förolämpningar rakt ut är inte att diskutera, även om en själv tycker det är sant.
    Ett diskussionsforum där bara dina åsikter ska gälla? Knappast. Du får väl blunda och scrolla vidare så fort du råkar läsa något som kränker dig (vilket verkar vara typ varenda inlägg).
  • Goneril
    Tyra myra skrev 2024-09-18 19:41:36 följande:
    Visst blir man ibland fundersam över dessa trådar, i bland känns det som om de vill provocera fram reaktioner som man senare kritiserar på oklara grunder.

Jag försöker vara saklig och förklara min ståndpunkt. försöker att inte ge mig in i fruktlösa diskussioner. 

Speciellt när barn är inblandade är det svårt att inte uppröras och förhoppningsvis är kanske verkligheten inte riktigt så utstuderad, man kanske har brett på lite för att få sympatier.

Faktafel och påståenden som helt klart är felaktiga brukar jag påpeka men samma där. Jag ger mig inte in i några diskussioner när jag ser att kunskapen inte finns där. Vill man ta till sig korrekta fakta så är jag nöjd med detta, om inte så envisas jag inte.

Det är jättesvårt det här med att förmedla kunskap till någon som inte vill ha den. 

I de fall jag märker att TS har ett ärligt uppsåt försöker jag att hålla en öppen diskussion och struntar i okunniga inlägg.

Vet inte om jag lyckats förklara mina ståndpunkter. Hoppas det framgår något sådär hur jag tänker
    Mycket väl formulerat, förnuftigt sätt att nalkas ärenden som ibland är nog så knepiga. Där ska jag nog fundera lite, ibland drabbar det mig som är relativt ny här, att jag låter mig provoceras. Det är precis som du säger, teflonhjärnor är ingen idé att bråka med, ska försöka tänka på det nästa gång jag blir upprörd. Tack för tipsen! 
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (DinA) skrev 2024-09-18 21:24:34 följande:
    Ett diskussionsforum där bara dina åsikter ska gälla? Knappast. Du får väl blunda och scrolla vidare så fort du råkar läsa något som kränker dig (vilket verkar vara typ varenda inlägg).
    Fast det var ju inte vad han sa. Inte för att jag gillar medlemmen Tukt nåt vidare men här har han faktiskt rätt. Att diskutera är en sak. Att vara direkt ohyfsad och slänga ur sig otrevligheter är nåt annat, något som många gånger kan ses som off-topic och mot reglerna. 
Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?