Inlägg från: Anonym (Elizabeth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elizabeth)

Oplanerat gravid - alla förutsättningar men fel timing

Det är många som säger att man aldrig blir klar med allt som man vill göra/ha klart innan. Den listan kan bli hur lång som helst...
    Samtidigt har ni ett antal väldigt konkreta saker som ni planerat för och vill göra.

Det man riskerar är att det dröjer med en ny graviditet, längre än man önskar. Sen när man väl börjar försöka. Och att man då kan komma att ångra sig men då får man nog tänka att man fattade beslut utifrån vad man kände till. Mer kan man inte begära av sig själv.
    Eller att det inte blir någon graviditet alls, kanske efter en tid med hjälp...
    Men sånt vet man aldrig!

Ni kanske bestämmer er för att behålla den här graviditeten och sen går någon fel om två veckor. Det är också sånt som händer. 

Svår fråga!

• Anonym (Elizabeth)

Jag tänker att det du skriver om vad ni ändå gemensamt har planerat och sett framför er... att det inte blir av. Oavsett att det nu handlar om att ni får barn, det skulle kunna vara av ekonomiska skäl, att en blir sjuk etc.
    Men att det inte blir av eller skjuts på kan skapa bitterhet om ni sen sitter där med ett barn, får en tuff start, har svårt att hitta era roller, hamnar i konflikt, barnet har kolik... Nu målar jag verkligen fan på väggen, jag vet det - men det är sånt jag själv har kunnat tänka. Att vi i vissa situationer faktiskt HADE varit bättre rustade om vi fått landa mer i relationen, hunnit göra den eller den saken eller vad det nu må handla om.

Jobbmässigt och ekonomiskt så visst, ett litet barn kostar inte så mycket och man kan handla begagnat. Men det kanske inte är exakt det man tänker på utan att med ett litet sparande och en stabil ekonomi hade man kunnat snåla med dagarna och vara hemma längre. Kunnat sova gott om natten trots högre räntor för att man jobbat ihop en okej föräldrapenning. Kunnat jobba deltid tills barnet var 4 för att man hade kunnat spara dagar och har ett bra jobb som man trivs på och ville komma tillbaka till. Kunnat åka på en solsemester tillsammans under föräldraledigheten. Det är inte det viktigaste och det kan absolut ses som ytligt men för oss har det handlat om vad vi vill kunna erbjuda och ge de barn som vi får och till oss som par och familj.

Så jag skulle ha 100% förståelse för beslutet oavsett.

Svar på tråden Oplanerat gravid - alla förutsättningar men fel timing