Oplanerat gravid - alla förutsättningar men fel timing
Hej,Jag behöver hjälp att reda ut mina tankar.
Jag har blivit oplanerat gravid och vet inte vad som känns rätt eller fel längre. Jag och min sambo har träffats i ca 1 år och 3 månader (inte så lång tid enligt mig), vi har alldeles strax vart tillsammans i ett år och sambos sedan 6 månader tillbaka.
Vår relation är super bra på alla sätt och jag är SÄKER på att jag vill spendera resten av livet med honom (nu får ni skratta om ni vill åt att jag redan ?vet? detta efter så kort tid?), jag har tidigare haft långa relationer och ingen av dessa har vart på detta sätt.
Vi är 29 år båda två, har stadiga arbeten med bra inkomster. Bor i en bostadsrätt och letar efter en ny lägenhet/radhus för att köpa något ihop. Men tiden för oss två själva har ju knappt startat? Vi har hunnit med en enda semester ihop, och har planer på att åka på 30 års resa nästa år (längre vinterresa), köpa något gemensamt osv. Jag har precis gjort 3 månader på mitt nya jobb vilket också känns så extremt fel att starta nytt jobb för att sedan gå och bli gravid?
Trots vår korta tid ihop och att alla planer hade ?förstörts? (förutom att köpa något gemensamt då), så känner jag innerst inne att jag inte vill göra en abort. Jag har gjort det tidigare men inte känt dessa känslor då jag vetat att det inte vart rätt tid eller rätt person, så det har aldrig vart ett svårt val förut. Denna gång känner jag dock att det känns totalt onödigt att göra en abort! Vi är vuxna resonabla människor som älskar varandra och skulle bli fantastiska föräldrar, det enda som inte är ?rätt? är att vi hade velat vänta ca 1-1,5 år. Vi känner precis samma känslor båda två.
Vad gör man?