• Anonym (Nyfiken förälder)

Kreatin till 16 åring

Hej
    Har en son som är  16 år och tränar hockey.
    Han tränar 6-8 pass i veckan. Äter mycket bra så det är lugnt
    Nu har han börjat prata om att några kompisar börjar  äta kreatin
    Försökt läsa på men tänkte höra här om det är några som har erfarenhet av det.

• Svar på tråden Kreatin till 16 åring
  • Anonym (Elin79)

För de flesta är det helt onödigt. Min äldsta son är 18 och det var ett jäkla snack om det där för några år sen. Först var det kreatin och sen var det PWO.
    Tar man hand om sig, äter ordentligt och även fyller på efter träning så behövs det inget sånt. 
    Då har man energi inför sin träning och man mår bra efteråt.
    Men ta upp det med ledarna. Är det något som cirkulerar så brukar de ha ganska bra koll och kan ta upp det gemensamt i gruppen. Prata om vad det innehåller, vad man tror att man ska få för effekt, vad det kostar etc. 
    Det är ju inget mirakelmedel; 

Vem-behover-kreatin.pdf (idrottsforskning.se)

• PH76

Jag ser absolut inget fel det, kreatin har bevisats om och om igen de senaste 30 åren att ha bra resultat på prestation och muskeltillväxt. Jag är 48 och äter det dagligen.

• Ikaros12

Kreatin är helt meningslöst för barn som växer tycker jag. Kroppen suger åt sig all näring han får i sig redan då och barns kroppar vill bygga muskler. Med åldern kan det vara en större fördel. Framförallt när han börjar närma sig 50. Då börjar nämligen kroppens muskler minska om vi inte använder musklerna. Då blir det svårare att bygga muskler och kreatinet kan vara till hjälp. Risken är att han får magproblem istället. Jag skulle inte låta mina barn äta kreatin. De behöver först och främst lära sig att äta sunt. Om de var runt 17 och det var viktigt för mitt barns framtid. T ex träning inför en uttagning, då de under en period vill träna hårdare, så skulle jag överväga det. Kroppen återhämtar sig lite snabbare mellan träningspass, men fortfarande slits den och behöver vila för att inte ta skada med tiden. Förmodligen så är han mer intresserad av att det samlas mer vätska i musklerna och han ser mer vältränad ut. Men att bara ha fokus på utseendet hjälper honom knappast i livet.

Svar på tråden Kreatin till 16 åring