• Anonym (Jobba!)

Bidrag

Många som lever på bidrag från soc  gnäller om att de t.e.x  inte har råd att åka på semester,  köpa nya kläder,  m.m 
    Men sök jobb då!
    Nu är det säkert ngn som skriver "de är kanske sjuka".
    De som är sjuka har jag förståelse för men nu menar jag de som är arbetsskygga.

• Svar på tråden Bidrag
  • Anonym (Jobba!)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 17:35:54 följande:

Har du tråkigt?

Nej!
    Har du?
  • Anonym (Linn)

Lever man på soc så ska man endast ha råd med det mest basala som mat och husrum. Allt annat utöver, onödig lyx får man börja jobba sig till i så fall som de flesta andra får göra. 

• Anonym (A)
    Anonym (Jobba!) skrev 2024-09-30 17:44:08 följande:
    Nej!
    Har du?
    Med tanke på dessa verklighetsfrånvända trådar som just postats tror jag verkligen att du behöver en ny hobby.
  • Anonym (Jobba!)
    Anonym (Linn) skrev 2024-09-30 17:46:11 följande:

Lever man på soc så ska man endast ha råd med det mest basala som mat och husrum. Allt annat utöver, onödig lyx får man börja jobba sig till i så fall som de flesta andra får göra. 

Ja, det är just detta jag menar!
  • Anonym (Jobba!)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 17:57:41 följande:
    Med tanke på dessa verklighetsfrånvända trådar som just postats tror jag verkligen att du behöver en ny hobby.
    Jag har hobbys men tack för din omtanke 😂😂
    Men tråden är faktiskt seriös.
    Vill man ha råd med semester och annan lyx - jobba!
  • Anonym (Lina)

Ja, man kan ibland undra vad folk tycker är nån sorts basalbehov. Hade en klasskamrat på högstadiet vars familj levde på soc och som fick två veckors resa till Thailand betald av soc. Mina föräldrar, bägge heltidsarbetande med fasta jobb, hade då aldrig råd med såna resor...

• Anonym (G)
    Anonym (Lina) skrev 2024-09-30 18:02:00 följande:

Ja, man kan ibland undra vad folk tycker är nån sorts basalbehov. Hade en klasskamrat på högstadiet vars familj levde på soc och som fick två veckors resa till Thailand betald av soc. Mina föräldrar, bägge heltidsarbetande med fasta jobb, hade då aldrig råd med såna resor...

Tror jag ej på. Tror snarare du blev lurad av din kamrat.

Jag har gått på soc när jag precis flyttade hemifrån. Utsläng. Hade depression, ångestproblematik, autism. Jag fick inte ens pengar till grundläggande saker man behöver när man flyttat hemifrån som tex bestick eller en huvudkudde. Sov utan kudde och åt med händerna. Fick inte internet heller då det på den tiden (ca 2018) inte ingick i normen för vad man har rätt till. De sa att jag skulle gå till biblioteket och söka jobb. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Lina) skrev 2024-09-30 18:02:00 följande:

Tror jag inte ett skit på.
    I så fall har de lyckats lura till sig pengar på nåt sätt. Inte en chans att soc betalar sånt. Avbetalning, finns andra alternativ.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-09-30 18:19:26 följande:
    Tror jag inte ett skit på.
    I så fall har de lyckats lura till sig pengar på nåt sätt. Inte en chans att soc betalar sånt. Avbetalning, finns andra alternativ.
    Fullt möjligt. Många som är bra på att fuska till sig saker.
Svar på tråden Bidrag