• Anonym (Jobba!)

Bidrag

Många som lever på bidrag från soc  gnäller om att de t.e.x  inte har råd att åka på semester,  köpa nya kläder,  m.m 
    Men sök jobb då!
    Nu är det säkert ngn som skriver "de är kanske sjuka".
    De som är sjuka har jag förståelse för men nu menar jag de som är arbetsskygga.

• Svar på tråden Bidrag
  • Mia448
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 20:05:51 följande:
    Det finns dock vifi på många ställen idag. Bibliotek har även lånedatorer med internet. Arbetsförmedlingen har wifi! 
    Ska man sitta helt isolerad på kvällarna utan kontakt med omvärlden. Då blir man deprimerad. många som går på bidrag är redan utanför i samhället av olika anledningar, många har funktionsnedsättningar och går på soc pga blivit nekade sjukersättning. De får inget stöd att komma ut i arbete heller. Finns ingen anledning att neka dem tillgång till internet.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lina) skrev 2024-09-30 20:10:52 följande:

Det finns alltså folk som tror att det aldrig någonsin fuskas  med statliga bidrag?

Aldrig finns någon som utnyttjar eller lurar systemet?

Aldrig hänt att någon behövande missunnats något som hen haft rätt till, medan någon annan fått något som är bortom det grundläggande?

Hjälp. 

Såklart försöker folk fuska hejvilt. Men de värsta exemplen brukar vara missförstånd eller skrönor. Samma med bidragtagare som trots att de gjort allt rätt inte har råd med bröd till sitt vatten. Det är helt enkelt inte sant.
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 19:09:30 följande:
    Jag var autistisk och hade grov social fobi. Jag gick ej på loppis om man säger så. Jag hade inte basic varor som man vanligtvis har i sitt skafferi så maten blev dyrare än vad de räknade i normen. Men det brydde de sig ej om. Jag började om i nytt hushåll. så jag la de pengar jag fick på mat hyra. Hade heller ej städ grejer och sånt så det var mkt att spara till med den summan jag fick. Väldigt dåligt skött och empatilöst. 
    Fast man ska spara undan så att man har till större utgifter, som ex husgeråd, kudde eller basvaror av mat. Ingen som flyttar hemifrån och startar nytt hushåll har basvaror i skafferiet. Det köper man på sig då och då. 

Du kunde köpt plastbestik och plasttallrikar om du ville köpa på loppis. Eller spara en slant och köpa på Ikea. 
  • EpicF
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-30 19:56:05 följande:
    Riksnormen 2018 var inte på 3.000kr utan på 4.100kr. Utöver det får man extra för t ex elräkning, hemförsäkring, fackavgift, läkarvård, mediciner mm
    Kan vara så att G ansågs ha för dyr hyra för ensamstående och därför fick lägga till 1100kr från normen. 
  • Anonym (Kim)
    Mia448 skrev 2024-09-30 20:14:53 följande:
    Ska man sitta helt isolerad på kvällarna utan kontakt med omvärlden. Då blir man deprimerad. många som går på bidrag är redan utanför i samhället av olika anledningar, många har funktionsnedsättningar och går på soc pga blivit nekade sjukersättning. De får inget stöd att komma ut i arbete heller. Finns ingen anledning att neka dem tillgång till internet.
    Och det gör man inte heller....
  • Anonym (G)
    EpicF skrev 2024-09-30 20:17:04 följande:
    Fast man ska spara undan så att man har till större utgifter, som ex husgeråd, kudde eller basvaror av mat. Ingen som flyttar hemifrån och startar nytt hushåll har basvaror i skafferiet. Det köper man på sig då och då. 

Du kunde köpt plastbestik och plasttallrikar om du ville köpa på loppis. Eller spara en slant och köpa på Ikea. 
    Du läste ej ordentligt

Fast de flesta som flyttar hemifrån har någon form av stöd från föräldrar, CSN eller jobb. De flesta har tid att ordna med basic saker innan de flyttar, tex från födelsedagar. Jag tvingades flytta utan förvarning samt att jag hade andra svårigheter samtidigt . Du kan ej säga att min situation var vanligt förekommande. 
  • Anonym (Kim)
    EpicF skrev 2024-09-30 20:19:33 följande:
    Kan vara så att G ansågs ha för dyr hyra för ensamstående och därför fick lägga till 1100kr från normen. 
    Sannolikt inte då det inte var vad hen skrev...utan att hen fick hyran betald och sedan 3.000 kr till mat oh annat.
  • Anonym (?)
    Hur gjorde folk innan internet fanns då? 

Köper absolut den relativa fattigdomen men det finns ju gränser. Man kanske får nöja sig med begränsad mängd surf om man inte har något jobb. Och nyttja allmänt wifi som faktiskt finns. Hade det handlat om att inte kunna betala sina räkningar eller söka information i brist på internet hade jag hållt med dig, men kom igen
  • EpicF
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-30 19:57:09 följande:
    Bredband får man 100 kr för, finns inget Bredband för 100 kr. Mobil får man inte bidrag för alls men kan såklart köpa mindre mat och betala ändå.
    Hallon har mobilt bredband för under en 100lapp per månad. Begränsat med surf dock. 

Även Bredbad2 har mobilt bredband för under 100lappen. 
  • EpicF
    Man kan gå till biblioteket eller något cafe (man caféer har wifi) för att få både det sociala och tillgång till wifi. Men krävs en insats från en själv. 
Svar på tråden Bidrag