• Anonym (Jobba!)

Bidrag

Många som lever på bidrag från soc  gnäller om att de t.e.x  inte har råd att åka på semester,  köpa nya kläder,  m.m 
    Men sök jobb då!
    Nu är det säkert ngn som skriver "de är kanske sjuka".
    De som är sjuka har jag förståelse för men nu menar jag de som är arbetsskygga.

• Svar på tråden Bidrag
  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 19:09:30 följande:
    Jag var autistisk och hade grov social fobi. Jag gick ej på loppis om man säger så. Jag hade inte basic varor som man vanligtvis har i sitt skafferi så maten blev dyrare än vad de räknade i normen. Men det brydde de sig ej om. Jag började om i nytt hushåll. så jag la de pengar jag fick på mat hyra. Hade heller ej städ grejer och sånt så det var mkt att spara till med den summan jag fick. Väldigt dåligt skött och empatilöst. 
    Jag känner empati för din funktionsvariation. Men man får ju betydligt mer pengar än till mat och hyra. 
  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 19:26:27 följande:
    Jag känner empati för din funktionsvariation. Men man får ju betydligt mer pengar än till mat och hyra. 

Jag fick hyran betald, var typ 4000kr
    Sedan 3000kr som skulle räcka till mat och övrigt. 

• Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 19:31:05 följande:

Försörjningsstödet är uträknat utifrån det allra nödvändigaste. Ett skydd för att inte hamna på gatan. Man kan inte lägga mer på mat än deras uträkning om det ska räcka till annat. Man kan inte heller köpa nya bestick eller kudde för att man inte kan gå på loppis.

Men man kan söka extra för nödvändiga saker som t ex medicin.

Det måste löna sig att ha arbetat om samhället ska fungera.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 19:31:05 följande:

Riksnormen 2018 var inte på 3.000kr utan på 4.100kr. Utöver det får man extra för t ex elräkning, hemförsäkring, fackavgift, läkarvård, mediciner mm
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-30 19:21:36 följande:
    Nja, det senare stämmer inte. kostnad för telefoni ingår i riksnormen och bredband beviljas utöver normen, så jo båda får man för.
    Bredband får man 100 kr för, finns inget Bredband för 100 kr. Mobil får man inte bidrag för alls men kan såklart köpa mindre mat och betala ändå.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-30 19:57:09 följande:
    Bredband får man 100 kr för, finns inget Bredband för 100 kr. Mobil får man inte bidrag för alls men kan såklart köpa mindre mat och betala ändå.
    Utan problem för 200 här. Telefonpengar ingår som personen säger i själva riksnormen.
  • Anonym (?)
    Det finns dock vifi på många ställen idag. Bibliotek har även lånedatorer med internet. Arbetsförmedlingen har wifi! 
  • Anonym (Kim)
    som sagt, telefon får man för då det är inbakat i normen. Är nog den enda kommun jag hört talas om som beviljar 100 kr för bredband/internetuppkoppling. Då ska man överklaga för man ska få för SKÄLIGA kostnader dvs billigast möjliga tillgängliga.
  • Anonym (Lina)

Det finns alltså folk som tror att det aldrig någonsin fuskas  med statliga bidrag?

Aldrig finns någon som utnyttjar eller lurar systemet?

Aldrig hänt att någon behövande missunnats något som hen haft rätt till, medan någon annan fått något som är bortom det grundläggande?

Hjälp. 

• EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-09-30 18:02:00 följande:

Ja, man kan ibland undra vad folk tycker är nån sorts basalbehov. Hade en klasskamrat på högstadiet vars familj levde på soc och som fick två veckors resa till Thailand betald av soc. Mina föräldrar, bägge heltidsarbetande med fasta jobb, hade då aldrig råd med såna resor...

De var väl duktiga på att spara av de pengarna de fick.... 
Svar på tråden Bidrag