Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Bidrag

Jag håller med dig. Jag tycker synd om de som faller mellan stolarna mellan sjukförsäkring och a-kassa m fl. Men visst finns det lata och arbetsskygga människor också! Samt beklagar sig över att kronofogden kommer och tar deras pengar. De vet inte vad eget ansvar betyder.

• Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 18:08:30 följande:
    Tror jag ej på. Tror snarare du blev lurad av din kamrat.

Jag har gått på soc när jag precis flyttade hemifrån. Utsläng. Hade depression, ångestproblematik, autism. Jag fick inte ens pengar till grundläggande saker man behöver när man flyttat hemifrån som tex bestick eller en huvudkudde. Sov utan kudde och åt med händerna. Fick inte internet heller då det på den tiden (ca 2018) inte ingick i normen för vad man har rätt till. De sa att jag skulle gå till biblioteket och söka jobb. 
    Fast så lågt ligger inte normen. Du kanske inte får pengar till nya husgeråd men bestick kostar ju typ en krona styck på loppis?
  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 19:09:30 följande:
    Jag var autistisk och hade grov social fobi. Jag gick ej på loppis om man säger så. Jag hade inte basic varor som man vanligtvis har i sitt skafferi så maten blev dyrare än vad de räknade i normen. Men det brydde de sig ej om. Jag började om i nytt hushåll. så jag la de pengar jag fick på mat hyra. Hade heller ej städ grejer och sånt så det var mkt att spara till med den summan jag fick. Väldigt dåligt skött och empatilöst. 
    Jobbig situation men kan du inte göra normala ärenden så kanske du behöver boendestöd till det. Det är normalt att handla begagnat när man inte har något jobb.
  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 19:09:30 följande:
    Jag var autistisk och hade grov social fobi. Jag gick ej på loppis om man säger så. Jag hade inte basic varor som man vanligtvis har i sitt skafferi så maten blev dyrare än vad de räknade i normen. Men det brydde de sig ej om. Jag började om i nytt hushåll. så jag la de pengar jag fick på mat hyra. Hade heller ej städ grejer och sånt så det var mkt att spara till med den summan jag fick. Väldigt dåligt skött och empatilöst. 
    Jag känner empati för din funktionsvariation. Men man får ju betydligt mer pengar än till mat och hyra. 
  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 19:31:05 följande:

Jag fick hyran betald, var typ 4000kr
    Sedan 3000kr som skulle räcka till mat och övrigt. 

Försörjningsstödet är uträknat utifrån det allra nödvändigaste. Ett skydd för att inte hamna på gatan. Man kan inte lägga mer på mat än deras uträkning om det ska räcka till annat. Man kan inte heller köpa nya bestick eller kudde för att man inte kan gå på loppis.

Men man kan söka extra för nödvändiga saker som t ex medicin.

Det måste löna sig att ha arbetat om samhället ska fungera.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-30 19:57:09 följande:
    Bredband får man 100 kr för, finns inget Bredband för 100 kr. Mobil får man inte bidrag för alls men kan såklart köpa mindre mat och betala ändå.
    Det finns dock vifi på många ställen idag. Bibliotek har även lånedatorer med internet. Arbetsförmedlingen har wifi! 
  • Anonym (?)
    Anonym (Lina) skrev 2024-09-30 20:10:52 följande:

Det finns alltså folk som tror att det aldrig någonsin fuskas  med statliga bidrag?

Aldrig finns någon som utnyttjar eller lurar systemet?

Aldrig hänt att någon behövande missunnats något som hen haft rätt till, medan någon annan fått något som är bortom det grundläggande?

Hjälp. 

Såklart försöker folk fuska hejvilt. Men de värsta exemplen brukar vara missförstånd eller skrönor. Samma med bidragtagare som trots att de gjort allt rätt inte har råd med bröd till sitt vatten. Det är helt enkelt inte sant.
  • Anonym (?)
    Mia448 skrev 2024-09-30 20:14:53 följande:
    Ska man sitta helt isolerad på kvällarna utan kontakt med omvärlden. Då blir man deprimerad. många som går på bidrag är redan utanför i samhället av olika anledningar, många har funktionsnedsättningar och går på soc pga blivit nekade sjukersättning. De får inget stöd att komma ut i arbete heller. Finns ingen anledning att neka dem tillgång till internet.
    Hur gjorde folk innan internet fanns då? 

Köper absolut den relativa fattigdomen men det finns ju gränser. Man kanske får nöja sig med begränsad mängd surf om man inte har något jobb. Och nyttja allmänt wifi som faktiskt finns. Hade det handlat om att inte kunna betala sina räkningar eller söka information i brist på internet hade jag hållt med dig, men kom igen
  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 20:55:07 följande:

kunde dock ej spara när allt gick till hyra och mat. Hade även medicinska problem som ej var via recept som kostade pengar. 

LSS boende nej absolut ej. Boendestöd ja men visste ej att det existerade. vet dock ej vad de skulle kunnat göra åt saken. 

Boendestöd kan t ex följa dig för att uträtta nödvändoga ärenden som att köpa bestick på second hand.

Men håller med dig om att informationen om ens rättigheter är dålig! Myndigheter borde vara bättre på att informera om att t ex boendestöd finns. 
  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 21:13:53 följande:

Ja och informera om andra vägar. Jag hade tex ingen aning om att jag hade rätt till aktivitetsstöd från försäkringskassan. 

Det fick jag reda på av en slump flera år senare och blev beviljad. Det blev mkt bättre. 

Jag håller med dig där! Har du arbetsförmåga så är det aktivitetsstöd och inte soc du ska ha. Försörjningsstöd är liksom sista anhalten. Dåligt att infon är dålig!
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 21:55:57 följande:
    Nja, har personen rätt till annan ersättning brukar de vilja att man söker det.
    Uppenbarligen inte?
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 23:37:09 följande:
    De bedömde väl att TS var arbetsför eller inte hade tillräckligt för att få ett intyg om aktivitetsersättning. Fel eller ej, sånt får man inte direkt.
    Läse du det som skrivs eller? Ts fick reda på det av en slump. Ansökte och blev beviljad. 
Svar på tråden Bidrag