• EpicF

Bidrag

Anonym (Lina) skrev 2024-09-30 18:02:00 följande:

Ja, man kan ibland undra vad folk tycker är nån sorts basalbehov. Hade en klasskamrat på högstadiet vars familj levde på soc och som fick två veckors resa till Thailand betald av soc. Mina föräldrar, bägge heltidsarbetande med fasta jobb, hade då aldrig råd med såna resor...

De var väl duktiga på att spara av de pengarna de fick.... 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 19:09:30 följande:
    Jag var autistisk och hade grov social fobi. Jag gick ej på loppis om man säger så. Jag hade inte basic varor som man vanligtvis har i sitt skafferi så maten blev dyrare än vad de räknade i normen. Men det brydde de sig ej om. Jag började om i nytt hushåll. så jag la de pengar jag fick på mat hyra. Hade heller ej städ grejer och sånt så det var mkt att spara till med den summan jag fick. Väldigt dåligt skött och empatilöst. 
    Fast man ska spara undan så att man har till större utgifter, som ex husgeråd, kudde eller basvaror av mat. Ingen som flyttar hemifrån och startar nytt hushåll har basvaror i skafferiet. Det köper man på sig då och då. 

Du kunde köpt plastbestik och plasttallrikar om du ville köpa på loppis. Eller spara en slant och köpa på Ikea. 
  • EpicF
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-30 19:56:05 följande:
    Riksnormen 2018 var inte på 3.000kr utan på 4.100kr. Utöver det får man extra för t ex elräkning, hemförsäkring, fackavgift, läkarvård, mediciner mm
    Kan vara så att G ansågs ha för dyr hyra för ensamstående och därför fick lägga till 1100kr från normen. 
  • EpicF
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-30 19:57:09 följande:
    Bredband får man 100 kr för, finns inget Bredband för 100 kr. Mobil får man inte bidrag för alls men kan såklart köpa mindre mat och betala ändå.
    Hallon har mobilt bredband för under en 100lapp per månad. Begränsat med surf dock. 

Även Bredbad2 har mobilt bredband för under 100lappen. 
  • EpicF
    Mia448 skrev 2024-09-30 20:14:53 följande:
    Ska man sitta helt isolerad på kvällarna utan kontakt med omvärlden. Då blir man deprimerad. många som går på bidrag är redan utanför i samhället av olika anledningar, många har funktionsnedsättningar och går på soc pga blivit nekade sjukersättning. De får inget stöd att komma ut i arbete heller. Finns ingen anledning att neka dem tillgång till internet.
    Man kan gå till biblioteket eller något cafe (man caféer har wifi) för att få både det sociala och tillgång till wifi. Men krävs en insats från en själv. 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 20:21:10 följande:
    Du läste ej ordentligt

Fast de flesta som flyttar hemifrån har någon form av stöd från föräldrar, CSN eller jobb. De flesta har tid att ordna med basic saker innan de flyttar, tex från födelsedagar. Jag tvingades flytta utan förvarning samt att jag hade andra svårigheter samtidigt . Du kan ej säga att min situation var vanligt förekommande. 
    De flesta? 

Nej, det finns många som flyttar hemifrån utan att ha CSN, jobb eller stöd från föräldrar. Och nej, alla har inte tid att ordna basic saker innan man flyttar. 

Men endel får sådan i födelsedagspresent, vilket du säkerligen också hade kunnat önska dig. Men långt ifrån alla får det i födelsedagspresent. 

Jag skrev aldrig att din situation var vanlig, även om den inte är unik. Men jag gav tips på vad man normalt gör när man inte har pengar för att köpa basic saker i from av husgeråd, städprylar, kudde/täcke etc och basic matvaror. Man sparar av och köper på sig med tiden. 
  • EpicF
    Du läste ej ordentligt

Fast de flesta som flyttar hemifrån har någon form av stöd från föräldrar, CSN eller jobb. De flesta har tid att ordna med basic saker innan de flyttar, tex från födelsedagar. Jag tvingades flytta utan förvarning samt att jag hade andra svårigheter samtidigt . Du kan ej säga att min situation var vanligt förekommande. 
    De flesta? 

Nej, det finns många som flyttar hemifrån utan att ha CSN, jobb eller stöd från föräldrar. Och nej, alla har inte tid att ordna basic saker innan man flyttar. 

Men endel får sådan i födelsedagspresent, vilket du säkerligen också hade kunnat önska dig. Men långt ifrån alla får det i födelsedagspresent. 

Jag skrev aldrig att din situation var vanlig, även om den inte är unik. Men jag gav tips på vad man normalt gör när man inte har pengar för att köpa basic saker i from av husgeråd, städprylar, kudde/täcke etc och basic matvaror. Man sparar av och köper på sig med tiden.

Men med de stora svårigheter du verkar ha så borde du bli beviljad boendestöd eller LSS-boende. 
  • EpicF
    Du läste ej ordentligt

De flesta? 

Men med de stora svårigheter du verkar ha så borde du bli beviljad boendestöd eller LSS-boende. 
  • EpicF
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-30 20:22:55 följande:
    Sannolikt inte då det inte var vad hen skrev...utan att hen fick hyran betald och sedan 3.000 kr till mat oh annat.
    Kan fortfarande vara att han fick ta av normen för att betala en del av hyran. (Hyran betalar de flesta själv med bidrag från Socialen). 

Eller så har han inte helt vetat vad han fick/får. 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 20:55:07 följande:

kunde dock ej spara när allt gick till hyra och mat. Hade även medicinska problem som ej var via recept som kostade pengar. 

LSS boende nej absolut ej. Boendestöd ja men visste ej att det existerade. vet dock ej vad de skulle kunnat göra åt saken. 

Nej, alla prioriterar inte att spara en 100 i månaden. Men det var ditt val. 

Medicinska problem som ej var via recept?

Nej, inga medicinska problem är via recept. Däremot kan  man få läkemedel på recept och så få extra av soc till det. 
    Men alla medisinska problem får inte att bota med läkemedel. Men endel medicinska problem kan man också söka och beviljas extra för. Men man måste ta upp det med sin handläggare. 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-10-02 20:45:56 följande:
    Du tror att du kan få mig att må dåligt men det kan du ej. Försök med någon annan. 
    Det nog inte menat som något dåligt utan något positivt för dig. LSS-boende är inte enbart negativt. Utifrån hur du beskriver sitt liv och dina svårigheter så är LSS-boende absolut något för dig. 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-10-03 17:43:52 följande:
    Man hamnar ej på LSS boende pga enbart ångestproblematik. 
    Det är väl ingen som påstått det
Svar på tråden Bidrag