Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Bidrag

Anonym (Lina) skrev 2024-09-30 18:02:00 följande:

Ja, man kan ibland undra vad folk tycker är nån sorts basalbehov. Hade en klasskamrat på högstadiet vars familj levde på soc och som fick två veckors resa till Thailand betald av soc. Mina föräldrar, bägge heltidsarbetande med fasta jobb, hade då aldrig råd med såna resor...

Tror jag ej på. Tror snarare du blev lurad av din kamrat.

Jag har gått på soc när jag precis flyttade hemifrån. Utsläng. Hade depression, ångestproblematik, autism. Jag fick inte ens pengar till grundläggande saker man behöver när man flyttat hemifrån som tex bestick eller en huvudkudde. Sov utan kudde och åt med händerna. Fick inte internet heller då det på den tiden (ca 2018) inte ingick i normen för vad man har rätt till. De sa att jag skulle gå till biblioteket och söka jobb. 
  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 18:30:40 följande:
    Fast så lågt ligger inte normen. Du kanske inte får pengar till nya husgeråd men bestick kostar ju typ en krona styck på loppis?
    Jag var autistisk och hade grov social fobi. Jag gick ej på loppis om man säger så. Jag hade inte basic varor som man vanligtvis har i sitt skafferi så maten blev dyrare än vad de räknade i normen. Men det brydde de sig ej om. Jag började om i nytt hushåll. så jag la de pengar jag fick på mat hyra. Hade heller ej städ grejer och sånt så det var mkt att spara till med den summan jag fick. Väldigt dåligt skött och empatilöst. 
  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 19:26:27 följande:
    Jag känner empati för din funktionsvariation. Men man får ju betydligt mer pengar än till mat och hyra. 

Jag fick hyran betald, var typ 4000kr
    Sedan 3000kr som skulle räcka till mat och övrigt. 

• Anonym (G)
    EpicF skrev 2024-09-30 20:17:04 följande:
    Fast man ska spara undan så att man har till större utgifter, som ex husgeråd, kudde eller basvaror av mat. Ingen som flyttar hemifrån och startar nytt hushåll har basvaror i skafferiet. Det köper man på sig då och då. 

Du kunde köpt plastbestik och plasttallrikar om du ville köpa på loppis. Eller spara en slant och köpa på Ikea. 
    Du läste ej ordentligt

Fast de flesta som flyttar hemifrån har någon form av stöd från föräldrar, CSN eller jobb. De flesta har tid att ordna med basic saker innan de flyttar, tex från födelsedagar. Jag tvingades flytta utan förvarning samt att jag hade andra svårigheter samtidigt . Du kan ej säga att min situation var vanligt förekommande. 
  • Anonym (G)
    EpicF skrev 2024-09-30 20:33:29 följande:
    De flesta? 

Nej, det finns många som flyttar hemifrån utan att ha CSN, jobb eller stöd från föräldrar. Och nej, alla har inte tid att ordna basic saker innan man flyttar. 

Men endel får sådan i födelsedagspresent, vilket du säkerligen också hade kunnat önska dig. Men långt ifrån alla får det i födelsedagspresent. 

Jag skrev aldrig att din situation var vanlig, även om den inte är unik. Men jag gav tips på vad man normalt gör när man inte har pengar för att köpa basic saker i from av husgeråd, städprylar, kudde/täcke etc och basic matvaror. Man sparar av och köper på sig med tiden.

Men med de stora svårigheter du verkar ha så borde du bli beviljad boendestöd eller LSS-boende. 

kunde dock ej spara när allt gick till hyra och mat. Hade även medicinska problem som ej var via recept som kostade pengar. 

LSS boende nej absolut ej. Boendestöd ja men visste ej att det existerade. vet dock ej vad de skulle kunnat göra åt saken. 

• Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 21:01:33 följande:
    Boendestöd kan t ex följa dig för att uträtta nödvändoga ärenden som att köpa bestick på second hand.

Men håller med dig om att informationen om ens rättigheter är dålig! Myndigheter borde vara bättre på att informera om att t ex boendestöd finns. 

Ja och informera om andra vägar. Jag hade tex ingen aning om att jag hade rätt till aktivitetsstöd från försäkringskassan. 

Det fick jag reda på av en slump flera år senare och blev beviljad. Det blev mkt bättre. 

• Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 21:13:53 följande:

Ja och informera om andra vägar. Jag hade tex ingen aning om att jag hade rätt till aktivitetsstöd från försäkringskassan. 

Det fick jag reda på av en slump flera år senare och blev beviljad. Det blev mkt bättre. 

Aktivitetsersättning 
  • Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 21:55:57 följande:
    Nja, har personen rätt till annan ersättning brukar de vilja att man söker det.
    Jag var väldigt tydligt ej arbetsför, klarade bara att svara med enstaka ord, kunde knappt hålla ögonkontakt. Skakade av ångest. Ändå sa de att jag skulle söka jobb annars fick jag ej pengarna. Helt uppenbart att jag ej hade någon chans till jobb.

Säger en del att jag fick aktivitetsersättning lätt på första försöket då det är svårt att få, speciellt utan att ha haft praktik vilket jag ej hade haft. Läkaren tittade på mig och sa, varför har du ej haft aktivitetsersättning tidigare? Svaret var att jag inte visste om möjligheten.
  • Anonym (G)
    Anonym (v) skrev 2024-10-02 19:48:40 följande:
    Med tanke på hur du beskriv din situation, så hade LSS boende passat dig bra. 
    Du tror att du kan få mig att må dåligt men det kan du ej. Försök med någon annan. 
  • Anonym (G)
    Anonym (v) skrev 2024-10-02 22:08:14 följande:
    Vadå må dåligt?  Jag lägger inte i någon värdering gällande LSS-boende. Skulle man vara en sämre människa för att man bor på ett LSS-boende? 
    Man hamnar ej på LSS boende pga enbart ångestproblematik. 
Svar på tråden Bidrag